Folkevalgtopplæring oktober 2012 Tema:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Litt mer om PRIMTALL.
Hvem styrer i kommunen?.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Den ideelle kommunesammenslåing
Budsjettseminar for bydelsstyrene Oppbygging av budsjettdokumentet Hvordan skal det leses? Budsjettseminar for bydelsstyrene 24. september.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Foreløpige tall pr Randi Sæther
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Div. regnskapsspørsmål
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Rådmann i Modum kommune
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
Stab økonomi Ansvarsområder:
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Avlevering i praksis KDRS-samling
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Budsjett som politisk styringsinstrument
Budsjett og økonomiplan
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

Folkevalgtopplæring oktober 2012 Tema: Budsjettstruktur Tjenesteområdeinndeling Økonomireglement og budsjettfullmakter Tett knytning – Budsjettstruktur, tjenesteområdeinndeling og fullmakter må ses i sammenheng. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Pedersen Kommunal Rapport: «Det er ikke Jens Stoltenberg, Ap, Stortinget, rådmannen eller ordføreren som eier kommunen. Det er innbyggerne selv. Hver enkelt.» Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Spørreundersøkelse: Bystyrerepresentantenes arbeidsbetingelser og påvirkningsmuligheter 2007-2011 Fra bydelsdirektøren saksframstilling: «Et mindretall er av den oppfatning at bystyresiden har for liten mulighet til å påvirke budsjett og ønsker at bystyrets organer har en mer aktiv rolle i budsjettarbeidet. To merknader uttrykker misnøye med måten budsjettet er utformet. De partiene som fremmet/støttet merknadene mener at budsjettdokumentet er vanskelig å forstå og i liten grad tilrettelagt for behandling i bystyrets organer.» Møtet 180612 sak 178-12, vedtak: Resultatene fra spørreskjemaundersøkelse slik de er beskrevet i KFPS-sak10-12 tas til orientering. Bystyret ber partigruppene følge opp resultatene fra spørreskjemaundersøkelsen Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Ny struktur fra 2012 Arbeidsgruppe Fullmaktsfordeling nedsatt av Forretningsutvalget i 2010. Behov for en større revisjon av fullmaktsbestemmelser. Saksnr. 125/11 i Bergen bystyre: Budsjettfullmakter, tjenesteområdeinndeling og utforming av budsjettdokument 2012 Vedtakspunkt 4: «Bystyret ber byrådet fremlegge sak om evaluering av budsjettomlegging fra 21 til 44 tjenesteområder innen 2014.» Struktur fra 1999, men med ajourhold Også fagfullmakter Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

FOR 2000-12-15 nr 1423: Forskrift om årsbudsjett Vedleggene 1A og 2A: Krav til obligatoriske hovedoversikter over inntekter og utgifter for hhv. drift og investering Vedlegg 1B Drift: Her føres opp fordelingen spesifisert i henhold til kommunestyrets/fylkestingets vedtak Vedlegg 2B Investering: Her føres opp den nærmere fordeling av «Investeringer i anleggsmidler» på de ulike investeringsrammene/prosjektene spesifisert i henhold til kommunestyrets/fylkestingets vedtak Hovedoversikter i Del 1 tilfredsstiller kravene i vedlegg 1A og 2A Fordeling av driftsrammer på tjenesteområder og investeringsbudsjett på tjenesteområde og prosjektgruppe i Del 1 tilfredsstiller kravene i vedlegg 1B og 2B. Del 1 tilfredsstiller dermed forskriftskravene til bystyret vedtak (budsjettoppstilling). Bystyret kan velge mellom å vedta budsjettrammer netto, brutto eller begge deler. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Formell inndeling i tjeneste- og rammeområder Reglementer og fullmakter styrer samhandlingen Tjenesteområder: Skal vise formålet, si noe om målgruppen.. Rammeområder: Viser budsjettansvarsområder - politiske Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

44 tjenesteområder Nivå for bystyrets vedtak om fordeling av netto driftsrammer i budsjettet (prioritering). To nivåer: Nivå 1 to første sifre, nivå 2 bokstavkode. Består av en samling tjenester; et konkrete sluttprodukt levert til en bestemt bruker, eller allmenne goder Den som er gitt budsjettmyndighet har fullmakt til å fordele de tjenesteområdevise driftsrammene videre ut på tilhørende tjenester. Tjenester sorteres også i KOSTRA-funksjoner Dobbelt så mange tjenesteområder fra 2012 Skille nivå 1 og nivå 2 har betydning for budsjettfullmaktene Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Rammeområder - budsjettmyndighet Rammeområde er et samlet budsjettansvarsområde der et folkevalgt politisk utvalg/styre har delegert budsjettmyndighet i samsvar med gjeldende økonomireglement. Med budsjettmyndighet (innenfor respektive enheter sine definerte rammeområder) menes: Kompetanse til å viderefordele budsjettmidler fra et aggregert nivå Kompetanse til å foreta budsjettreguleringer Kompetanse til å gjøre gjennomføringsvedtak (investeringsbudsjettet) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Rammeområdene Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

BYRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT 2013 ØKONOMIPLAN 2013-2016 Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettdokument del 1 Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Byrådets prioriteringer Brutto driftsutgifter gir uttrykk for aktivitet Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Hovedtall drift. Tabell side 33 Noe utvidet versjon av obligatorisk hovedoversikt. Jf forskriftskrav Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Oppsummering av rammeendringer. Tabell side 35 Alle endringer kodes i budsjettsystemet, av byrådsavdelingene. Tabellen er den mest aggregerte utgaven, til grunn ligger en mengde enkeltendringer = sum nettoramme til tjenesteområdene «over streken», dvs. til disposisjon for tjenesteyting Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Noen begreper Realvekst: (Nominell) budsjettøkning (kr eller %) fratrukket kostnadsvekst (deflator) Deflator: Forutsatt underliggende kostnadsvekst som følge av økte kommunale lønninger og prisvekst på kommunalt varekjøp (sentral beregning v/Teknisk beregningsutvalg for kommunesektoren TBU) Deflator 2013: Foreløpig forutsatt 3 prosent, kan bli justert i tilleggsinnstillingen ut fra statsbudsjettets anslag Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel BA: Byrådet budsjetterer med mindre fra staten Utfordring å sammenlikne tall: Alle beløp t.o.m. 2013 er i løpende priser (altså priser gjeldende i det aktuelle året), mens alle beløp utover 2013 (årene 2014-2015-2016) er i faste 2013-priser.  Dermed blir alle endringer i årene 2011-2012-2013 nominelle Samhandlingsreformen økte rammetilskuddet fra 2011 til 2012 med 285 mill. Skatteutjevning: Høyere prosentvis skattevekst i Bergen enn landet (pr. innbygger) gir økt trekk i rammetilskuddet Fra avisen dagen etter budsjettframlegg Oppgaveendring: Eks: Valgfag ungdomsskolen Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Investeringsprogram Del 1 side 39-44 Hovedtall i tabell side 39 Driftskonsekvenser i tabell side 44. Omfatter både ordinære driftsutgifter og husleie (synliggjør kapitalkostnad på bygget) Investeringer per tjenesteområde og prosjektgruppe side 51 Mer utførlig omtale i Del 2 under hver byrådsavdeling Detaljert prosjektliste i Del 2 side 192 Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettvedtak (1) Del 1 kapittel 4 side 47 1. Forslag til årsbudsjett for 2013 vedtas i samsvar med følgende: Bystyret vedtar totalt netto budsjettbeløp for 2013 til tjenesteområdene slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen (jfr tabell 1) og byrådets tilleggsinnstillinger og med de endringer som er foretatt i budsjettbehandlingen i bystyret. Tilsvarende for lånefondet og kommunale foretak Bystyret vedtar investeringsbudsjettet for 2013 for bykassen og kommunale foretak slik det framgår av budsjettdokumentasjonen og byrådets tilleggsinnstillinger Jf forskriftskrav Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettvedtak (2) Bystyret vedtar de mål- og resultatkrav som fremgår av budsjettets premisser og vil også vise til det vedtatte plangrunnlaget slik det er redegjort for under de enkelte byrådsavdelinger og tjenesteområder. Driftsrammene for årene 2014-2016 og investeringsrammene for 2014-2016 for nye prosjekter anses som retningsgivende for det videre budsjettarbeid gjennom årlig rullering av økonomiplanen. Trekker fram utvalgte punkter – Merk «retningsgivende» Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettfordeling – til resultatenheter Del 1 side 55 Byrådet gitt fullmakt til å fordele budsjettet videre til de ca 400 resultatenhetene i kommunen. Konsekvenser av budsjettforslaget for enhetene er på et generelt nivå i dokumentet, men det arbeides parallelt med rammer til enhetene fram mot bystyrets vedtak. På side 55 er en oversikt over metoder for fordeling av budsjett til resultatenheter i 2013 Enkelte fordelingsmodeller har en selvstendig politisk behandling Bruk eksempel grunnskole Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Økonomireglement og budsjettfullmakter Del 1 side 56 Sist vedtatt 18. juni 2012, Eventuelle forslag til justeringer vil bli fremmet i tilleggsinnstillingen. Bystyret delegerer fullmakter til politiske organ til å disponere finansielle midler Skjerme bystyret for detaljpregete budsjettsaker, samtidig som det ikke går ut over (muligheten for) kontrollen av virksomheten Økonomireglementet består av 1. Budsjettfullmakter, 2. Øvrige fullmakter og 3. Instruks for økonomiforvaltningen i byrådet – I dokumentet bare de som gjelder byrådet. Ny struktur fra 2012. «Nedbryting» Jobbe videre med investeringsfullmaktene Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Generelt om budsjettfullmakter Gjennom fullmaktene delegeres myndighet til å justere budsjettet innenfor eget rammeområde. Av dette følger også en plikt til å finne dekning, innenfor eget rammeområde, for budsjettjusteringer som følge av endrede forhold. Kravet til å holde budsjettrammene skal gå foran kravet til å oppfylle mål- og resultatkravene, dvs. at mål- og resultatkravene må være i samsvar med inntektsrammen, og ikke omvendt. Justeringene må ikke medføre vesentlige avvik fra de premisser som ligger til grunn for bystyrets budsjettvedtak. Budsjettendringer som er vedtatt ved delegert budsjettmyndighet, må normalt ikke binde kommunen til bevilgninger i senere års budsjetter. Dersom ikke annet fremgår av lover og reglement, kan de enkelte politiske organer foreta videredelegering. Omdisponeringene må ikke føre til at bystyrets vedtatte kostnadsoverslag/kostnadsrammer overskrides. Omdisponeringene må ikke føre til at vedtatte investeringsprosjekter ikke blir gjennomført eller vesentlig utsatt. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Fra driftsfullmaktene - budsjettjustering Byrådet gis fullmakt til å foreta budsjettjusteringer - uten beløpsbegrensninger - innenfor en enkelt tjeneste og mellom alle tjenester som inngår i byrådets rammeområde. Fullmakten gjelder såfremt den totale nettoutgiften for det enkelte tjenesteområde på nivå 1 ikke endres. Eventuelle vedtak i byrådet om endringer mellom tjenesteområder på nivå 2, innenfor samme tjenesteområde, skal rapporteres til bystyret i tertialrapportene. Fullmakten omfatter ikke budsjettjusteringer som endrer den totale nettoutgiften for tjenesteområdene 1A Barnehage og 1B Skole, med unntak av oppveksttun. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettvedtak (2) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Budsjettdokument del 2 Kapittel 1 - Diverse sentrale budsjettposter Budsjettposter ikke fordelt til byrådsavdelingene Inneholder bl.a. skatt, rammetilskudd, renter og utbytte, avdrag etc. Kapittel 2 - Kommunale tjenester Byrådsavdelingene og Bystyrets organer Kapittel 3 - Kommunale foretak og eierinteresser i aksjeselskap Kapittel 4 – Diverse talloversikter Investeringsprogram 2012 - 2015 - detaljert prosjektliste Øvrige deler av investeringsbudsjettet Tilskuddsliste pr. byrådsavdeling Hovedtabell drift med kommentarer Detaljerte rammeendringstabeller Oversikter over netto budsjettbeløp fordelt på tjenester Lånefondsbudsjettet - med premisser Spesifikasjon avgiftsfinansierte tjenester Oversikt over avgifter og egenbetalinger Selvkostkalkyle SFO Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Byrådet viderefordeler nettorammer til byrådsavdelinger Bystyrets vedtatte nettorammer for 44 tjenesteområder Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tjenestegjennomgangen i Del 2 Dokument inndelt etter byrådsavdeling (mens driftsrammer vedtas per tjenesteområde !) Videre inndeling etter tjenesteområder innenfor hver byrådsavdeling Merk at et tjenesteområde kan være fordelt på flere byrådsavdelinger ! (Matrise)tabell side 17 viser kopling mellom tjenesteområde og byrådsavdeling, med budsjettbeløp. Tjenesteområde er organisasjonsutavhengig – Uendret siden 2000, men utvidet 2012 Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel Byrådsavdeling helse og omsorg Del 2 side 50 Organisasjonskart med info om ansvarsområdet Tallmessig oppsummering for 13 tjenesteområder Videre inndeling etter tjenesteområder innenfor hver byrådsavdeling Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel Barneverntjenesten Del 2 side 52 Plangrunnlag Overordnet målsetting: Visjoner, fra plandokumenter ol. Utfordringer i tjenestene: Status og utsikter. Fra meldinger, ASSS- rapporter ol. Mål for 2013 Virkemidler for å nå disse målene Forslag til driftsbudsjett og investeringsprogram Kommentar til drifts- og investeringsbudsjettet ASSS-rapport 2012 på vei Økonomiplan - kommunens handlingsprogram Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Kapittel 4 – Diverse talloversikter (Del 2 side 191) Investeringsprogram 2013-2016 – detaljert prosjektliste Øvrige deler av investeringsbudsjettet Tilskuddsliste pr. byrådsavdeling Økonomiske hovedoversikter med kommentarer Makrogjennomgang av inntekts- og utgiftsposter. Viderefører og detaljerer oversikter og omtale i Del 1 Tabell med detaljer om rammeendringer Tabell med budsjett per tjeneste Oversikt over avgifter og egenbetalinger Selvkostkalkyle SFO Interessant for komiteenes arbeid med budsjettet Og for innbyggerne Detaljert tekst til rammeendringer Viser fordeling av tjenester per tjenesteområde, med budsjettbeløp Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Slutt… ASSS-rapport 2012 på vei Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Organisasjonskart Helse og omsorg (side 50) Tilbake Organisasjonskart Helse og omsorg (side 50) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tallmessig oppsummering Helse og omsorg (side 51) Tilbake Tallmessig oppsummering Helse og omsorg (side 51) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel plangrunnlag Barneverntjenesten (side 52) Tilbake Eksempel plangrunnlag Barneverntjenesten (side 52) Benevnelse Innhold Kostnadsramme (drift) Bystyresak 69/06 Handlingsplan 2006 – 2009 Vold mot kvinner og barn. Handlingsplan som omhandler strategier for reduksjon av vold i nære relasjoner. Ny handlingsplan mot vold i nære relasjoner framlegges i 2012. Ingen kostnader utover vedtatt budsjett 2012.   Bystyresak 225/08 Rekrutterings- og kompetanseplan for barneverntjenesten i Bergen 2009 - 2012. Handlingsplan som omhandler strategier for kompetanseutvikling i barneverntjenesten Bystyresak 228/08 Kommunikasjonsstrategi for barnevernet 2009-2012. Handlingsplan som omhandler strategier for økt åpenhet mellom barneverntjenesten og brukere/befolkningen. Byrådssak 159/12 Statusrapport for barneverntjenesten i Bergen 2011. Resultatoppfølgingsdokument med fokus på utvikling og utfordringer i tjenesten. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel mål for 2013 Barneverntjenesten (side 55) Tilbake Eksempel mål for 2013 Barneverntjenesten (side 55)   Verbal beskrivelse av mål Målemetode/indikator Forrige resultat Tallfesting av mål for budsjettåret (2013) Tallfesting av mål innen utgangen av økonomiplan- perioden (2016) Tidlig innsats i småbarnsfamilier skal forebygge problemutvikling og redusere barns behov for mer omfattende tiltak. Antall barn 0-6 år med hjelpetiltak i familien av alle barn med hjelpetiltak i familien pr dato. Nytt mål 30 % 35 % Øke andelen barn med tiltak fra familieveilednings- sentrene. Andel barn med tiltak fra familieveiledningssentren e av alle barn med tiltak i familien (funksjon 251). 32 % 38 % 50 % Effektive tjenester for barn med hjelpetiltak i familien. Gjennomsnittlig tiltakslengde for barn med tiltak fra senter for familieveiledning. 7,7 mnd. 7,5 mnd. 7,0 mnd. Andel ansatte i faste fagstillinger med relevant videreutdanning. Antall ansatte i faste fagstillinger med relevant videreutdanning av alle ansatte i faste fagstillinger pr 31.12. 64 % 75 % 80 % Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Eksempel driftsbudsjett Barneverntjenesten (side 57) Tilbake Eksempel driftsbudsjett Barneverntjenesten (side 57) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tilbake Eksempel investeringsbudsjett Byggdrift: Tiltak for eldre og særlig omsorgstrengende (side 69) Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tilbake Sammenheng Kostra-funksjon og Bergen kommunes tjeneste(område) Eksempel Barnevern Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tjenesteområder og byrådsavdelinger Del 2 side 17 Tilbake Totalsum i høyre kolonne er nettorammer som bystyret vedtar. Videre fordeling skjer i byrådet. Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tjenesteområdene Tilbake til 44 tjenesteområder Tilbake til fullmakter Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Investeringsprogram - Hovedtall Tilbake Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tilbake Investeringsprogram – Detaljert prosjektliste Eksempel Byggdrift sykehjem Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Drift – Detaljert rammeendringstabell Tilbake Drift – Detaljert rammeendringstabell Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Drift – Budsjett pr tjenesteområde og tjeneste Eksempel Barnevern Tilbake Drift – Budsjett pr tjenesteområde og tjeneste Eksempel Barnevern Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap

Tjenesteområder – Tjenester – Kostra - Rammeområder Inngår i ulike rammeområder Kostra-funksjon 1 Kostra-funksjon 2 Grunnlag for ASSS-rapporter Folkevalgtopplæring oktober 2012. Byrådsavdeling for finans, eiendom og eierskap