Trondheim 25. Januar 2013 Fagbevegelsen og EØS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til endring i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter - bakgrunn og innhold Avdelingsdirektør Eli Mette Jarbo Arbeidsmiljø-
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Når sykehus blir butikk – 1
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
Finansieringsordninger
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
Trender og drivere for sykehusutvikling
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Elektronisk samhandling
Kommunen og samhandling - utfordringer
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Europeiske trender og utviklingstrekk
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
SFTs syn på kompetanse, moral og standard hos aktørene i farlig avfallsbransjen. Harald Sørby seksjonssjef.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Trondheimskonferansen 2009 Strategi i kampen mot sosial dumping – allmenngjøring og solidaransvar.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
14 Samarbeid over grenser
Mer effektiv kamp mot sosial dumping - 1 To nye rapporter fra De Facto: Mer effektiv kamp mot sosial dumping (august 2011): –Problemene med sosial dumping.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
18. august 2003 HLED1101 Innføring i helseledelse og organisering Forelesning 1: Hovedtrekkene i helsesektorens organisering Terje P. Hagen Senter for.
Helfo (Helsetjenesteforvaltningen) Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS v/Mari-Ann Folkedal og Mona T. Kirkestuen Februar 2016.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Rapport fra Ungdom mot Eu
Utskrift av presentasjonen:

Trondheim 25. Januar 2013 Fagbevegelsen og EØS EØS-avtalen og helsepolitikken – Hva er viktigst: Nasjonal styring eller fritt sykehusvalg

EUs pasientrettighetsdirektiv: fra vondt til verre – fra offentlig til privat? Eller rett og slett et framskritt for pasientene?

Pasientrettighetsdirektivet : Gir rammer og regler for et helhetlig europeisk helsemarked. Samtidig slås det fast at helsetjenester er en del av det indre markedets frie bevegelser av tjenester. Det erkjennes at rett til sykehusbehandling i andre land, dekket av hjemlandets trygdesystem, vil gjøre kontroll, styring og utvikling av eget helsevesen vanskeligere. Et fritt sykehusvalg, som gir borgere rett til behandling utenlands på hjemlandets bekostning vil presse landenes ønske om fortsatt å ha kontroll og styring med organisering, finansiering og planlegging av eget helsevesen.

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Tre overordnede konklusjoner: Stadfester at helsetjenester er del av EUs Indre marked; betydningen vil øke i årene fremover Ved inkludering av valgfrihet for sykehusbehandling blir offentlige budsjetter brukt til å utvikle det europeiske helsemarkedet En trussel mot et offentlig, solidarisk helsevesen. Vi vil gå i retning et todelt helsemarked

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Direktivets hovedinnhold: Utvider grenseoverskridende helsetjenester til også å omfatte ”sykehusbehandling” (”minst 1 overnatting, eller krever bruk av høyt spesialisert eller kostnadskrevende medisinsk infrastruktur eller medisinsk utstyr”) I forlengelsen av forordning EF nr. 883/2004 (inn i norsk rett ved forskrift vedtatt 22.06.2012 og forskrift om stønad til helsetjenester mottatt i annet EØS-land, gjeldende fra 01.01.2011) om andre helsetjenester enn sykehusbehandling

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Direktivets hovedinnhold: Gjelder helsetjenester som man normalt får ”hjemme” Behandlingslandets ansvar: Iht lovgivningen i landet – iht gjeldende standarder for kvalitet og sikkerhet, basert på ikke-diskriminerende prising Opprette ”kontaktpunkt” som skal gi pasienter og andre info Info om tjenesteyterne, klageadgang, personvern, skriftlig eller elektronisk journal, sikre likebehandling mht tilgang og pris Behandlingslandet kan begrense inngangen av pasienter fra andre land dersom det truer mulighetene for å gi egne borgere behandling

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Direktivets hovedinnhold: Trygdelandets ansvar: Refundere utgifter til behandling i annet land (begrenset oppad til det det ville kostet for tilsvarende behandling i hjemlandet) Rett til medisinsk oppfølging som om behandlingen hadde skjedd ”hjemme” Sikre at pasienter får info om regler for refusjon, saksgang, klageadgang, mv. Trygdelandet kan innføre en ordning med forhåndsgodkjenning (for å sikre et balansert tilbud av behandling av høy kvalitet, for å styre omkostningene og unngå sløsing…)

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Regjeringens forslag til implementering: Samme krav til henvisning som i Norge Krav om forhåndsgodkjenning (må ha krav på slik behandling i Norge, og når denne ikke kan tilbys innen en forsvarlig frist) Refusjon (opp til hva tilsvarende behandling ville kostet i Norge, og med krav om at pasienten først må legge ut selv) Prissetting basert på DRG og ISF-systemet Dekning av reise- og oppholdsutgifter ”som i Norge” Krav om godkjenning / refusjonskrav skal behandles av Helsedirektoratet / HELFO HELFO skal ha oppgaven som nasjonalt kontaktpunkt

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Direktivets utfordringer : Helsetjenester som marked undergraver offentlig styring Kommersielle aktører får en sterkere posisjon Sykehus uten avtale med RHF-er kan melke systemet dersom de ”blir valgt” – mer markedsføring, mv. Fri etableringsrett – flere private sykehus? Europeisk marked = harmonisering = press på lønns- og arbeidsvilkår i Norge – sosial dumping? Ordningen med stykkprisfinansiering blir sementert Et todelt helsevesen; de som har penger / forsikringer kan ”toppe opp” med egenandeler og ekstrabetaling Erfaringene fra Skottland

EUs pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked Hvor sterkt står prinsippet om forhåndsgodkjenning? Pasientrettighetene er bedre ivaretatt i ”fristbruddsgarantien” – direktivet handler kun om mer marked Bør vi kreve forbedringer i forslaget til ”norsk versjon” – for eksempel vedr. refusjon?

LO-kongressen 2009: Fagbevegelsen og EØS: ”Helsetjenester skal ikke være en handelsvare. LO er i mot markedstenking, bedriftsøkonomisk lønnsomhetsvurdering, konkurranseutsetting og privatisering i helsevesenet. Planlegging og dimensjonering av landets helsetilbud må være statens ansvar. I denne sammenheng blir det viktig å motarbeide et helsedirektiv fra EU dersom det vil undergrave muligheten for nasjonal styring.”

Fagforbundets syn på et helsedirektiv for Europa: Fagbevegelsen og EØS: Fagforbundets syn på et helsedirektiv for Europa: ”Et direktiv som forutsetter regelverket for det indre markedet er uegnet som virkemiddel dersom målsettingen for helsepolitikken er å opprettholde, verne og styrke et solidarisk helsevesen. Bilaterale samarbeidsformer utenfor EUs indre marked er løsningen sett fra et pasientperspektiv, et demokratiperspektiv og ut fra det verdigrunnlaget det norske velferdssystem er forankret i.”