Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Forksningsbasert undervisning
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Understanding the book Race of the Birkebeiners by Lise Lunge-Larsen, Mary Azarian (Illustrator)
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Internprising F. Zimmer V06.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Meta-analyser og systematiske oversikter
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
SAB- utdanningskvalitet
Utdanning som sprenger grenser
Hvor kommer kunnskapen fra
Økonomiske forutsetninger
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Fakultet for biovitenskap og akvakultur
Design driven Innovation Programme (DIP)
SS-generasjonen HL-senteret,
Pedagogisk merittering
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Resultater for Rettsvitenskap &
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
US CONGRESS Consists of US Senate (100 members) + US House of Representatives (435 members): As a whole body. Has the power to make all federal laws. Only.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
BEGYNNELSEN. BEGYNNELSEN Marian de Forest Marian de Forest was an extraordinary woman who contributed greatly to the Buffalo community. A Buffalo native,
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Utskrift av presentasjonen:

Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?

Britt-Ingjerd Nesheim What is research-based education? Research-based education serves to stimulate a curiosity- driven approach to education. Students at Leiden are motivated to constantly question the essence of nature, the human mind and the complex interactions between their elements. From here, innovations, new developments and solutions to old problems emerge.

Britt-Ingjerd Nesheim The University of Delaware combines its research and education missions by: (1) involving as many undergraduates as is feasible in faculty research and (2) providing a discovery-oriented environment for those students who cannot be accommodated in research projects.

Britt-Ingjerd Nesheim Research-Based Sex Education Curriculum The New York City Department of Education on Thursday announced it would recommend a "research-based" sex education curriculum called Reducing the Risk at all high schools in the city, the AP/Long Island Newsday reports.Department of EducationAP/Long Island Newsday

Britt-Ingjerd Nesheim The traditional view of research-based education is that teaching is offered in the subjects in which research is conducted. R.U.'s independent objective is to reverse this relation, namely to conduct research in the subjects in which teaching is offered - currently or in the future.

Britt-Ingjerd Nesheim at undervisningen skal være i overensstemmelse med forskningens nyeste resultater at undervisningen skal være tilknyttet et forskningsmiljø at fast ansatte lærere skal ha forskningskompetanse at undervisningen skal utføres av aktive forskere at undervisningen skal innebære trening i vitenskapelig metode i samarbeid med praktiserende forskere Berit Hyllseth 2001 Forskningsbasert undervisning kan bety

Britt-Ingjerd Nesheim Universitas

Britt-Ingjerd Nesheim Utdanning av fremtidens leger Skaper fremtidens helsevesen Vi ønsker at dette helsevesenet skal være –Godt nok –Virkelig bra –Fremragende

Britt-Ingjerd Nesheim Vi ønsker å utdanne fremragende leger –Teoretiske kunnskaper –Ferdigheter –Holdninger –Profesjonalisme –Evne til å videreutvikle Faget Profesjonen Helsevesenet Seg selv

Britt-Ingjerd Nesheim Hvordan kan studenter tilegne seg –Teoretiske kunnskaper –Ferdigheter –Holdninger –Profesjonalisme –Evne til å videreutvikle Faget Profesjonen Helsevesenet Seg selv?

Britt-Ingjerd Nesheim Postulater: Studenter er ikke tomme kar som venter på å bli fylt Læring er en toveis prosess

Britt-Ingjerd Nesheim Det vi ønsker at studentene skal bli, blir de gjennom interaksjon med lærere som kan –inspirere til undring –oppfordre til kritisk tenkning –stille spørsmålstegn ved ”etablert viten” –veilede i søking etter ny viten –og være forbilder i sin omgang med pasienter

Britt-Ingjerd Nesheim Nødvendig kunnskap om og holdninger til vår teoretiske viten erverves bare gjennom egen forskning Det som er viktig, er kunnskap om –forskning –forskningsmetoder –usikkerhet forbundet med den kunnskap vi har innhentet

Britt-Ingjerd Nesheim Det er ikke nødvendig å ha førstehånds forskningskjennskap til alle emner man underviser i –kanskje kan det være like greitt ikke å ha det (!) Men det er nødvendig å ha så god forskningskjennskap at man ser styrker og svakheter, sikkerheter og usikkerheter.

Britt-Ingjerd Nesheim Er gode forskere gode forelesere? Man kan ha det både “i hue og i beina”

Britt-Ingjerd Nesheim God medisinsk undervisning blir det når lærerne har tid til forskning har tid og inspirasjon til undervisning og mange av dem er leger