PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning 24.11.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hvem skal oppdra selgerne?
Elkem Research Prosess IT
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
Elementer av en utviklingsprosess
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Velkommen til Scrum-kurs
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Smidig-workshop for Agresso
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Arkitektur og smidighet
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Scrum lunsj.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Hvordan gjøre FINN.no raskere?
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Scrum gir forventede resultater selv i
Derre e itj smidi!! Jøran Lillesand Smidig 2009.
Tema: Prosjektretrospektiver
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
JIRA dreper smidigheten din
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Utskrift av presentasjonen:

PUS iterasjon 0 Johannes Brodwall Statens Landbruksforvaltning

Smidig

© Steria | Smidig og Scrums. 3 For å kunne forstå hvilke problemer Scrum er ment til å løse Som en deltager på PUS prosjektet Ønsker jeg å lære om historien bak Scrum

© Steria | Smidig og Scrums. 4 For å kunne uttrykke hvilke faktorer som gjør prosjekter vellykkede Som en coach, forfatter eller prosjektdeltager som forfatter det smidige manifestet Ønsker jeg å beskrive våre felles erfaringer og verdier

© Steria | Smidig og Scrums. 5 Felles verdier i Smidige metoder Individer og samspill framfor prosesser og verktøy Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger Å reagere på endringer framfor å følge en plan

© Steria | Smidig og Scrums. 6 Manifest for smidig systemutvikling Vi oppdager nye og bedre måter å utvikle systemer på, ved å gjøre det selv og ved å hjelpe andre. Derved har vi lært oss å verdsette:  Individer og samspill framfor prosesser og verktøy  Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon  Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger  Å reagere på endringer framfor å følge en plan Det betyr at selv om punktene til høyre er verdifulle, verdsetter vi de til venstre mer. Vi oppdager nye og bedre måter å utvikle systemer på, ved å gjøre det selv og ved å hjelpe andre. Derved har vi lært oss å verdsette:  Individer og samspill framfor prosesser og verktøy  Fungerende system framfor utførlig dokumentasjon  Samarbeid med kunden framfor kontraktsforhandlinger  Å reagere på endringer framfor å følge en plan Det betyr at selv om punktene til høyre er verdifulle, verdsetter vi de til venstre mer.

© Steria | Smidig og Scrums. 7 De smidige prinsippene: Levere verdifullt, kjørende system hyppig Endringer = kundens konkurransefortrinn Hyppige leveranser Forretning og utvikling jobber sammen Stol på teamet Samtale ansikt-til-ansikt. Mål fremdrift ved programvare Bærekraftig arbeidstempo Teknisk utmerkelse Enkelhet Arkitekturen vokser fram Teamet reflekterer

© Steria | Smidig og Scrums. 8 For å kunne forbedre sjansene for å lykkes Som en prosjektdeltager Ønsker jeg å høre essensen de smidige prinsippene Essensen

© Steria | Smidig og Scrums. 9 Vi forbedrer oss etter hver iterasjon Essensen

© Steria | Smidig og Scrums. 10 Vi tilfredstiller brukeren ved å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og hyppig Essensen

© Steria | Smidig og Scrums. 11 Vi utnytter endringer til å gi kunden merverdi Essensen

Scrum

© Steria | Smidig og Scrums. 13 Roller Seremonier Artifakter

© Steria | Smidig og Scrums. 14 Scrum – Hvem? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team

© Steria | Smidig og Scrums. 15 Roller og ansvar Produkteier (funksjonelt ansvarlig) ► Definerer produktets krav, bestemmer releasedato og –innhold ► Er ansvarlig for produktets lønnsomhet (ROI) ► Prioriterer krav o.a. i Produkt-backloggen etter verdi ► Kan endre krav og prioritering hver iterasjon (sprint) ► Godkjenner eller underkjenner arbeidsresultatet ut fra iterasjonsmålet Team ► Tverrfaglig, sju pluss/minus to medlemmer ► Estimerer Produkt-backlog og Iterasjonsbacklog ► Bryter Iterasjonsbacklog ned i konkrete arbeidsoppgaver ► Har rett til å gjøre alt innen prosjektets retningslinjer for å nå iterasjonsmålet ► Organiserer seg selv og arbeidet sitt ► Demonstrerer arbeidsresultatet for Produkteieren ScrumMaster ► Sikrer at teamet fungerer og er produktivt ► Legger til rette for tett samarbeid på tvers av alle roller og funksjoner ► Fjerner hindringer ► Skjermer teamet fra eksterne forstyrrelser ► Sikrer at prosessen blir fulgt. Inviterer til daglig scrum, iterasjonsreview og iterasjonsplanleggingsmøter

© Steria | Smidig og Scrums. 16 Scrum – Hva? Produkt- eier Scrum Master Scrum Team Produkt- kø Produkt Sprint- kø Burn- down

© Steria | Smidig og Scrums. 17 Hovedartefakter i Scrum Kjørbart, testet, potensielt utgivbart produkt Visjon Produkt-backlog  Liste med krav og andre saker som det skal jobbes med  Eid av Produkteier  Alle kan legge til saker, men bare Produkteier prioriterer Sprint Backlog  Et kort mål for iterasjonen, typisk en én-linjer:  “få løsningen til å kjøre på Oracle i tillegg til SQL Server”  Krav o.a. fra Produkt-backlog som skal tas i denne iterasjonen  Lages i forhandling mellom Produkteier og Teamet  Brytes ned i oppgaver av Teamet Burndown Chart

© Steria | Smidig og Scrums. 18 Scrum – Når? Sprint (1-4 uker) 24 timer Sprint planning Stand- up Demo Retro- spektiv

© Steria | Smidig og Scrums. 19 Seremonier Sprintplanmøte  Todelt. Første del setter mål og velger fra Produkt-backlog, andre del etablerer og estimerer Sprint-backlog Daglig møte  15 minutter Sprint-demo  Kjørende system Retrospektiv  Hva skjedde, hva gikk bra, hva kan forbedres

© Steria | Smidig og Scrums. 20 For å forstå hvordan det er å jobbe med Scrum Ønsker jeg å høre hvordan en typisk iterasjon/sprint ser ut

© Steria | Smidig og Scrums. 21 Scrum - Overblikk

Teknikker

© Steria | Smidig og Scrums. 23 For å vite hvordan vi skal jobbe med krav og akseptanse Ønsker jeg å høre hvilke teknikker som gjerne brukes med scrum Krav

© Steria | Smidig og Scrums. 24 For å ha avregningsgrunnlag tilgjengelig Som en saksbehandler Ønsker jeg å importere regneark i PUS

© Steria | Smidig og Scrums. 25 For å ha avregningsgrunnlag tilgjengelig Som en saksbehandler Ønsker jeg å importere innfraktdata i PUS

© Steria | Smidig og Scrums. 26 For å kunne lage egne rapporter Som en saksbehandler Ønsker jeg å kunne hente ut historisk innfraktdata fra PUS

© Steria | Smidig og Scrums. 27 For å [verdi] Som en [rolle] Ønsker jeg [funksjon]

© Steria | Smidig og Scrums. 28 For å få best mulig resultat og involverere hele prosjektet Som en prosjektdeltager Ønsker jeg å bruke planning poker til å estimere omfang Estimering

© Steria | Smidig og Scrums. 29 En smidig måte å spesifisere krav De tre K’ene:  Kort (teksten)  Konversasjon (samtale om teksten)  Konfirmasjon (test)

© Steria | Smidig og Scrums. 30 For å være sikker på at levert funksjonalitet fortsetter å virke Som en produkteier Ønsker jeg at akseptansetestene skal automatiseres Akseptansetest

© Steria | Smidig og Scrums. 31 Funksjonelle tester Gitt at jeg har en tom database Når jeg importerer regneark 1 for Tine Og jeg importerer regneark 2 for Q-Meieriene Og jeg importerer regneark 3 for Aksut Så skal historisk innfrakt ha 1000 liter fra Alta for Tine i mars Og historisk innfrakt ha 2000 liter fra Troms for Tine i mars Og historisk innfrakt ha 500 liter fra Troms for Q- meieriene i mars Og historisk innfrakt ikke ha noen rader for Aksut

© Steria | Smidig og Scrums. 32 Funksjonelle tester Gitt [utgangspunkt] Og [utgangspunkt] Når [handling] Og [handling] Så [resultat] Og [resultat]

Iterasjon 0

© Steria | Smidig og Scrums. 34 For å vite hva vi skal gjøre de neste ukene Som en prosjektdeltager Ønsker jeg å lage en iterasjonsplan for iterasjon 0 Iterasjonsplan

© Steria | Smidig og Scrums. 35 Sprintkø for iterasjon 0 Produktkø Kjøreregler for prosjektet Demonstrerbar, kjørbart system Hva skal produseres i iterasjon 0?

© Steria | Smidig og Scrums. 36 Hva skal gjøres i iterasjon 0? Workshop – How do we work agile on this project Sprint Planning Meeting Workshop – Team ground rules Workshop – Criteria for "Done” Workshop – Product Backlog estimation Workshop – Vision, Actors and Stakeholders, Product Backlog Set up development environment and test environment Set up project home page and other administrative stuff Design, programming, testing (to be detailed in the Sprint Planning Meeting) Demo Retrospective Sprint celebration

© Steria | Smidig og Scrums. 37 Hva skal gjøres i iterasjon 0? Workshop – How do we work agile on this project  Establish a shared understanding of how we're going to work in this project, including specific decisions on sprint length, roles and responsibilities, what artefacts to use, how to clarify issues, etc. If the majority of the participants have not worked on an agile project before, part of the workshop will resemble an agile introduction course. Sprint Planning Meeting  Plan the Sprint work Workshop – Vision, Actors and Stakeholders, Product Backlog  Establish a shared understanding of goals and target groups, the products users and stakeholders, and set the scope for the project. You may not be able to establish the entire Product Backlog in one meeting – if you don't, schedule a new workshop later in this or next sprint. Workshop – Product Backlog estimation  Estimate the size of the Product Backlog, for planning and steering of the project. You may not be able to estimate all of the Backlog items in one meeting – if you don't, schedule a new workshop later in this sprint. Estimere omfanget av Produkt-backloggen, for planlegging og styring. Det er ikke sikkert at man blir ferdige med all estimering på ett møte, ta i så fall et nytt møte i denne iterasjonen. Set up development environment and test environment  To make the team able to deliver value in the form of running, tested software Set up project home page and other administrative stuff  Ensure visibility of status, plans, etc. Design, programming, testing (to be detailed in the Sprint Planning Meeting)  Deliver value in the form of running, tested software Workshop – Criteria for "Done”  Get consensus on which criteria to meet in order to call a Product Backlog item or a task "Done". Example: "All code must be reviewed.” Workshop – Team ground rules  Agree on ground rules for the team. Example: "Don't bring laptop to team meetings“ Demo  Demo the sprint results for the Product Owner and other people in the customer organization. Only show what's "Done" according the criteria for "Done". Retrospective  Improve and increase productivity Sprint celebration  Strengthen the team spirit and give closure.

1. Kjøreregler

© Steria | Smidig og Scrums. 39 For å ha en metode som passer for vårt prosjekt Som en prosjektdeltager Ønsker jeg å bestemme kjøreregler for prosjektet Kjøreregler

© Steria | Smidig og Scrums. 40 Kjøreregler Hvor lang skal iterasjonen være? Når har vi møter? Hvordan dokumenterer vi produktkøen og sprintkøen? Hvordan gjør vi estimering? Hvilken teknologi skal vi bruke? Hvordan?

2. Sprintplan for iterasjon 0

© Steria | Smidig og Scrums. 42 Hva skal gjøres i iterasjon 0? Workshop – How do we work agile on this project Sprint Planning Meeting Workshop – Team ground rules Workshop – Criteria for "Done” Workshop – Product Backlog estimation Workshop – Vision, Actors and Stakeholders, Product Backlog Set up development environment and test environment Set up project home page and other administrative stuff Design, programming, testing (to be detailed in the Sprint Planning Meeting) Demo Retrospective Sprint celebration