Velkommen til Aschehougs matematikkurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Matematikk for yrkesfag
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Gjenfinningssystemer og verktøy II
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Bokpresentasjon Oslo.
Læreplaner i matematikk
Prosjekt og forskningsrapport
TIDSLINJER 1.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
MATEMATIKK 1T Lærebok ● Oppgavesamling ● Elevnettsted ● Lærernettsted
Alt-i-ett-bøker med elevnettsteder og felles lærerressurser.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Bruk av GeoGebra og andre digitale verktøy
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Bruk av GeoGebra og andre digitale verktøy H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
PROGRAMFAG MATEMATIKK
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Lesing og lesestrategier
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Samfunnsfag.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Nytt læreverk i fysikk 1 Av: - Janne-Christine Fossum - Marit Sandstad
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Aschehougs matematikkurs

Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene

Justerte læreplaner (fra 08. 2013) + Ny eksamensordning (fra V-2015) = Nye bøker

Ny – for elever som trenger litt ekstra

Trykkes 21.05. ”Bla i boka”-lenke sendes ut 23.05.

Ny Trykkes 9.5. Lenke sendes ut 13.5.

Ny Trykkes 23.5. Lenke sendes ut 27.5

Videre planer Våren 2015 R1 og S1 Våren 2016 R2 og S2 R- og S-kursene og ny eksamensordning: Tilleggsressurser på Lokus ved behov

De nye bøkene har blitt til i et nært samarbeid med lærere og med elever kapitlene er prøvd ut - elevene har vært de strengeste konsulentene!

Våren 2013 kom som vi har fått gode tilbake- meldinger på. Mange av ideene er videreført (i tilpasset form).

De nye bøkene – i stikkordsform Bok + forenklet bok (ikke 1T) Innlæringsoppgaver - bør løses av alle Røde og blå oppgaver - differensiering Sammendrag Kapitteltest (uten- og med hjelpemidler)

De nye bøkene – i stikkordsform Eksamenstreningskapittel (Delt i med- og uten hjelpemidler) Har noen flere kapitler enn de gamle (ønske fra brukerne). Følger utviklingen i eksamensoppgavene.

De nye bøkene – i stikkordsform Alt i alt – en gjennomgripende revisjon – men det betyr selvsagt ikke at det som fungerte godt i de gamle bøkene er tatt ut.

Kort vei fra teori via eksempler til innlæringsoppgaver (1P s. 42)

Innlæringsoppgavene øver inn stoffet og bør løses av alle

SNAKKE MATTE – et utgangspunkt for muntlig aktivitet i klassen eller i grupper (Fra 1T)

(Fra 1P)

Todelt oppgavesamling etter ca. hvert underkapittel Røde og blå oppgaver = differensiering Tydelige på hvilke oppgaver som skal løses uten- og med hjelpemidler.

Sammendrag og kapitteltest etter hvert kapittel

Siste kapittel i alle bøkene. Delt inn i uten- og med hjelpemidler . Kapittelhenvisninger bak oppgavene. Tidligere eksamensoppgaver Utvalgte eksempeloppgaver (til 2015). Utvalgte terminprøveoppgaver Nye oppgaver

Klart råd: behold ordlista. Vi har lagt den bakerst i bøkene. (1P s. 381)

Bakerst i alle bøkene er det en oversikt over GeoGebra kommandoer tilpasset kurset. På Lokus er det fullstendige manualer.

Ny eksamensordning 1P 2 + 3 Regneark og graftegner 1T 3 + 2 CAS og graftegner 2P 2 + 3 Regneark og graftegner 2P-Y 2 + 3 Regneark og graftegner

Gjennomgående i alle bøkene Bevisst forhold til om oppgaver skal løses uten eller med hjelpemidler.

Vi bruker: GeoGebra, Microsoft Mathematics og Excel (1T kap 2)

Bruken av GeoGebra forklares gjennom eksemplene (1P s 106)

På tilsvarende måte: Cas forklares gjennom bruken (1T s 46)

(Fra kap 2 i 1T)

Vi bruker stort sett regnearket Excel. (Fra 2P.)

2P

2P Nytt læreplanmål: Funksjoner i praksis …kunne bruke digitale verktøy til å undersøke kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å bestemme nullpunkt, ekstremalpunkt og skjæringspunkt og finne gjennomsnittlig vekstfart og tilnærmingsverdier for momentan vekstfart …kunne bruke funksjoner til å modellere, drøfte og analysere praktiske sammenhenger

2P Modellering er utvidet. Her står det blant annet: ”analysere praktiske problemstillinger knyttet til dagligliv, økonomi, statistikk og geometri, finne mønstre og struktur i ulike situasjoner og beskrive sammenhenger mellom størrelser ved hjelp av matematiske modeller” Her har vi grublet – mye.

Kap 2: om funksjoner Kap 3: om modellering

2P - statistikk I større grad bruk av intervaller, men avrundingsproblematikken forklares:

Sentralmål, spredningsmål, osv Mange begreper – hvordan skape oversikt?

(2P kap 4)

Ønske: histogram med ulik klassebredde

Byr på utfordringer…

Et innledende «oppvarmingskapittel» - noen sentrale emner - noen sentrale ord og uttrykk.

Tittel Avsluttes med ”Test deg selv” Brødtekst Avsluttes med ”Test deg selv” – kan også brukes som en diagnostisk test.

Tror vi dekker utfordringene i 2P-Y løpet +