Design, evalueringsstudie 06/07 Frode Svartdal, Knut Gundersen
Planlagt design for studien Evt. opp- følging Mål på rammebetingelser for intervensjonene Pre-test Test 1 Test 2 Inter- vensjon - Utvalg ca. 150+ elever R -
Rasjonale for valg av design Bruk av randomisert design med kontrollgruppe er ikke optimalt i evaluering av ART pga ”smitteeffekter” Et ”multiple baseline”-design som vi nå foreslår gir mulighet til måling av evt. effekt av tiltak ved at tiltaket iverksettes på to ulike tidspunkter for forskjellige grupper deltakere; fordeling til de to aktuelle gruppene skjer randomisert økt power fordi vi har (a) større n i ART-gruppen, og (b) samme grupper testes på ulike tidspunkter mulighet til å måle evt. effekt av rammebetingelser for implementering (grad av effekt i enkeltprosjekter kan ses i sammenheng med relevante mål på rammebetingelser) mulighet til å teste effekt av gjentatt administrasjon av mileinstrumentene i seg selv
Forventet utfall Tiltak, Gr. 2 Tiltak, Gr. 1 2 3 1 Tid = Gr. 1 = Gr. 2 Ingen forskjell før tiltak Tiltak, Gr. 1 2 3 1 Tid Tidspunkter for måling