Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Fra tegning til fortelling
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Hvordan intervjue en forsker?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Hvem er Jesus?.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kjennetegn og følgevansker
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
10 regler for å skrive for web
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lesing og lesestrategier
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Livsstilsending - uke 5 -
Værmelding – og noen fakta om Norge
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014

Hva sier brukerne der ute… «Bruk mindre komplisert språk og fortell gangen på en enkel måte. Gjør ingenting om dere er hyggelige ;-)» «Språket bør bli mindre akademisk. Videre synes jeg SI i sine brev godt kan være mer menneskelige. Det virker jo som dere ser på folk som skylder penger som forbrytere. Dere er heldigvis hyggeligere på telefon enn det inntrykket man får i brevene.»

Hva sier brukerne der ute… «Dritt å betale bot ass!!!» «Jeśli można to prosze o wiadomości w języku Polskim.» «Bruk ord som allmenheten forstår» «Hei, Nå har jeg ikke brevet foran meg men det er snakk om en del ord, men når man leser hele setningen så forstår man det. Jeg synes nettløsningen som dere har er veldig brukervennlig. Så jeg må si, BRA JOBBA :-).»

I begynnelsen… Fikk gjennomgå av Språkrådet i bok – SI var en versting i klassen Over 1000 ulike brev å ta fatt i Behov for språkprofil som verktøy og egne språkressurser Ville ha brukerinvolvering fra starten av, men lite å hjelpe oss med Vi måtte selv finne ut av hvordan vi skulle involvere brukerne

Så hva gjorde vi… Utvidet begrepet brukere – ikke bare de som får brevet men også de som lager det Omfattende språktesting av brevene internt på SI – spørreundersøkelse om språk internt Vi tok med brevene hjem og testet de på familie og venner Samlet ga dette oss et godt nok grunnlag for å starte arbeidet med brevene bygd på språkprofilen

Brukerinvolvering i dag SI arbeider etter tok akser: 1.SISS – servicesenter - Brukerkontakt per telefon - Avdekker problemer av språklig karakter i brev og på nett i direkte dialog med brukerne - Rapporterer språkutfordringer til «språkpropellene» og breveierne (prosessansvarlige) - Rapporterer språkutfordringer til nettredaktør - To av fire språkpropeller arbeider i SISS

Brukerinvolvering i dag 2. – Questbackwww.sismo.no - Spørreundersøkelse på nett - Sendes ut på mail til brukerne etter besøk på nettsidene - Vi spør både om nett, brev og språk i samme undersøkelse - Undersøkelsen pågår kontinuerlig - Resultatet sammenholdes med det servicesenteret avdekker

Hva sier tilbakemeldingene 4. Tydelige brev (april 2014) Hvor forståelig synes du brev fra oss er? Svært lite forståeligLite forståeligNoe forståeligForståeligI stor grad forståeligI svært stor grad forståelig

Hva sier tilbakemeldingene 5. Vanskelige brev (april 2014) Vi vil gjerne vite litt om hva du syntes var vanskelig i brevet slik at vi kan skrive enda bedre. Hva synes du er vanskelig å forstå i brevet? Ord jeg ikke forstår Vanskelig å forstå sammenhengen Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre nå Det mangler opplysninger jeg trenger Annet

Hva sier tilbakemeldingene 6. Opplysninger som mangler (april 2014) Hvilke opplysinger mangler slik du ser det? KID-nummerKontonummer Beløp som skal betales Alderen på Kravet, når det oppstod BetalingsfristAnnet Årsaken til at jeg har fått kravet

Noen brev – før og nå

Neste trinn i brukerinvolvering Den tredje aksen: -Koble sammen saksbehandlersystem, brevmodul og telefoni til rapportformål -Avdekker da hvilke brev som skaper uønsket trafikk på telefon -Grunnlag for å ta proaktiv rolle – det vil si kontakte brukere/brukergrupper for å avdekke hva som ikke er bra: - uklart språk - utydelig på hva bruker skal eller må gjøre - vanskelige ord - feil struktur i brevene

Vi er i ferd med å lykkes… Klart språk Beste standardbrev 2. Plass beste Call Senter

…men vi har noen utfordringer -Vi har stjålet der vi kan, men delingskulturen i det offentlige er for dårlig -DIFI burde etablere «verktøykasser» for hvordan involvere brukerne -Kampen mot de vanskelige ordene og byråkratspråket må fortsette -Spesielt språk i lovverket er en utfordring