Sammenheng og helhet – Difis rolle i å skape utvikling gjennom samarbeid Hans Christian Holte Direktør i Difi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Difi digitaliseringsfrokost Veikart for nasjonale felleskomponenter
Advertisements

Tema for presentasjonen.
E-handel.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Departementsråd Ellen Seip
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Nøklene til handlingsrommet
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Difis tverrgående digitaliseringsstrategi
25. desember 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Sammenheng og helhet – Difis rolle i å skape utvikling gjennom samarbeid Hans Christian Holte Direktør i Difi

En personlig erfaring Jf Aasrud: beredskap/sikkerhet viktig samordningsområde Utfordringer kommer når vi går fra en ordinær til en ekstraordinær situasjon Samordningsutfordringene vokste mot slutten: hvilken tilstand er vi i kl 00.00? Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT Y2K

Sammenheng, helhet, samordning – Difis rolle Bistand og rådgivning – etablering av godt tverrsektorielt samarbeid Samordningsvirkemidler Utvikling av felleskomponenter Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Difis rolle St.prp. nr. 1 (2008–2009): ”(Difi skal) ha en sentral rolle i arbeidet med å utvikle en bedre og mer effektiv offentlig sektor” Difistrategien : ” I løpet av 4-5 år skal Difi ha bidratt til håndfaste, synlige og målbare forbedringer av offentlig sektor. Vi skal ha tilført merverdi i forvaltningsutviklingen, gjennom oppgaver og tiltak av tverrgående karakter, og kompetanse og løsninger med stor overføringsverdi til forvaltningen.”

Difis rolle Større reformer innen en sektor vil alltid drives av sektoren selv – Difi i beste fall en rådgiver og en sparringspartner Vår sterkeste og viktigste posisjon må være knyttet til gjennomgripende endringer i offentlig sektor, utviklingstrekk som går på tvers av sektorene

Difis rolle Tverrsektorielle løsninger Opplærings- og kompetanseløft eID Innbyggerportalen PEPPOL Miljøkriterier i offentlige anskaffelser

Difis rolle – rådgivning om samordning Prioritert effektmål #1: Forvaltningen har gode løsninger for styring, organisering og finansiering av prosjekter og oppgaver på tvers av sektorene. Det er dokumentert gode eksempler på hvordan modellene er tatt i bruk Virksomhetene har tatt i bruk veiledningsmateriell som bidrar til å øke bevisstheten om effektene av god samordning. Vanskeligst og viktigst? På tross av 2012-ambisjonen også varig Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Hva er utfordringene med tverr- sektoriell samordning sett fra Difis ståsted? Budsjett-/finansieringsmodeller Budsjettsystemet Fellesfinansiering Fordeling av kostnader og gevinster Organisatoriske utfordringer Departementsnivå Virksomhetsnivå Styringsmessige utfordringer Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Difis rolle – samordningsvirkemidler Arkitekturprinsipper Samordningsarenaer Standardisering Tildelingsbrev Budsjettkoordinering Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

IKT-samordning krever… Presisjon Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Arkitekturprinsipper Direktoratet for forvaltning og IKT Tjenesteorientering 2. Interoperabilitet 3. Tilgjengelighet 4. Sikkerhet 5. Åpenhet 6. Fleksibilitet 7. Skalerbarhet

Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT SKATE

Difis rolle - felleskomponenter Lagdelt inndeling Presentasjonslag Felleskomponentlag med byggeklosser som vi kan bygge tjenester med og presentere i ulike sammenhenger Hvilke har vi – hvilke trenger vi? Hvilke krav skal vi stille til de? Hvordan skal de forvaltes? Direktoratet for forvaltning og IKT Program for felleskomponenter

Nasjonalt ID-kort Annen eID Felles infrastruktur for eID i offentlig sektor Direktoratet for forvaltning og IKT …

Dagens diskusjon Aasrud Viktig - vanskelig – varig Samordning for å gi forutsigbarhet – næringsliv, innbyggere, lokal forvaltning Fremstad Tre case – Altinn, Norge digitalt, eResept Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Clemet Samordningsutfordringer For mange departementer og statsråder: kompleksitet For dårlig kommunikasjon innad i Regjeringen Sterkt tiltagende bruk av Underutvalget – uttrykk for et stort samordningsbehov som flyttes over i en engere krets Kulturen i R-kvartalet – ”mitt departement” – pri PL for svak ledelse – evner ikke å skjære igjennom Utvalgsarbeid med for smale mandater Budsjettprosessen sementerer sektoriseringen Hva bør gjøres? Færre departementer Samordningsfunksjonene skal styrkes Færre saker til Regjeringen Vektlegge ledelse i R-kvartalet – også for politikerne Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Seip Daglig på jakt etter sammenhengene NAV-reformen (poltikerinitiert, tydelige mål, brukerfokus) Samordning av utledningsforvaltningen (mer bottom- up, ikke samme politiske eierskap Suksesskriterier: politisk eierskap og avklaringer, budsjetthåndtering, lederforankring, administrativ organisering Rensvik Målstruktur som nøkkel – strategiske, nasjonale, sektorvise Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Sagt av en direktoratsleder i kaffepausen ”Hvilke incentiver har vi som direktoratsledere for å sikre godt tverrrsektorielt samarbeid? Vi måles ikke på samordning, men på sektorspesifikke mål.” ”Mitt inntrykk er at vi på direktoratsnivå er vel så initiativrike på samordningsaktiviteter som på departementsnivå.” Oslo 11/12/08Direktoratet for forvaltning og IKT

Vel ”hjem”…