Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Strategisk kommunikasjonsarbeid Siktemål er å forbedre foreningens omdømme Hvordan vet man hvor man står pr i dag? Hvordan finner man ut om man lykkes med kommunikasjonsarbeidet? Strategisk kommunikasjonsarbeid handler om å kartlegge og måle resultatene 2 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Formuler målsetninger for kommunikasjonsarbeidet Vær konkret men også ambisiøs Ikke gap over for mye Fokuser på resultatene, inntrykket som studentene skal sitte igjen med Lag målsetninger som lar seg måle 3 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
”Skistudentene skal oppfattes som den beste foreningen på vinteraktiviter blant minst 50% av ski-interesserte studenter ved UiO” ”Studentfestivalen skal være kjent for ryddig bokføring og god struktur i organisasjonen blant alle organisasjonens samarbeidspartnere” Eksempler 4 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Evalueringsskjema etter arrangement Fokusgrupper Omtale og kommentarer på twitter/facebook Direkte og uformell samtale 3 spørsmål ”på gata” Årlig spørreundersøkelse Gjennomfør ”målinger” 5 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Velg metode etter målgruppe 6 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1 MålgruppeMetode Deltakere på arrangementEvalueringsskjema Aktive medlemmerDiskusjonsforum / møter “Sovende” medlemmerElektronisk spørreundersøkelse Potensielle medlemmerFokusgruppe SamarbeidspartnereDirekte samtale Tilfeldige studenter3 spørsmål på gata
4-6 personer Varighet: min Forberedte spørsmål, men åpen samtale Konstruktive spørsmål for samtale Premiér deltakerne Fokusgrupper 7 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Gratis i bruk for alle studenter Bruk Nettskjema ved UiO 8 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Gå sammen to og to Forestill at dere er en studentforening som ønsker å være kjent som det mest trendy og innsiktsfulle tidsskriftet for samfunnsvitenskapelige studenter Formuler 5 spørsmål som skal kartlegge foreningens omdømme i forhold til denne målsetningen Spørsmålene skal enten kunne brukes i en fokusgruppe-samtale eller på en spørreundersøkelse Oppgave: Omdømmemåling 9 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1
Når undersøkelser er samlet inn kan man evaluere resultatene og trekke konklusjoner Sammenlikne med andre variabler: medlemsøkning, deltakere på arrangement, opplag på tidsskrift osv. Finnes det noen trender? Måloppnåelse? Hva fungerte / fungerte ikke? Evaluering 10 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1