IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Forskning og utvikling
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Noen utfordringer for skolene
Bildet:
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan lage spill i power point?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Matematikk for yrkesfag
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Synger du sammen med meg
Kompetente barn og unge
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Grupper og gruppepsykologi
Mangfold og fellesskap
Om å skrive om litterære tekster
Ungdomstrinn i utvikling
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
FOKUS Samfunnsfag – forenklet utgave
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
LP og evidens i undervisningen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Velkommen Folkemøte – skole
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Barnehagen som språkarena
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Det flerkulturelle samfunnet
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Kompetanse for mangfold
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby

Mandat for satsingen 1. Møte de utfordringer forskjeller i levekår representerer 2. Utforske mulighetene IKT gir i arbeidet på skoler der det er mange elever med ulik kulturell og språklig bakgrunn 3. Utprøve hvordan IKT kan bidra til å skape fleksible og nye læringsarenaer for elever og lærere

IKT i flerkulturelle skoler 90 % 65 %

Dataressurser er mer enn teknikk Teknologiske ferdigheter Nettkompetanse- og erfaring Utforskende tilnærming til IKT-bruk Brukerkultur

Jente i 6.klasse har vært på Asylet og tatt bilder av landets første barnehage Laster inn bildet + bearbeider Sjekker It’s learning Sjekker lenker til videojokes Sender videjokes til sidekameratene Lager overskrifter til bildene Skriver tekstbiter til PP-presentasjonen Sjekker hvem som er pålogget It’s learning Mailer hilsener til klassekamerater (”hei, her er jeg!”) Velger bakgrunn og fører inn tekstbiter fra kladdebok

Forholder seg til grammatikalske kommentarer på skjerm Bruker den elektroniske ordlista på skjermen Retter feilene + fyller inn nye ord i ordlista Legger ut ting på oppslagstavla på It’s learning Sender bilder til klassekamerater fra ”Mine bilder” Svarer på spørsmål fra nabogruppen om nedlastet stoff Finner ut hvordan hun lager skygge på bokstavene Lager presentasjonseffekter Lager ”rulletekst” på slutten – ”kult!”

Effekter av IKT - på arbeidsmotivasjon - på arbeidsmåter

Elevenes arbeidsmåter med iKT - mer utforskende - mer analytisk - mer selvstendig - mer multitasking

Den 4.basisferdighet S-kunnskap: søke, samle, sortere, strukturere, systematisere og sammenstille P-ferdigheter: produsere, poengtere, prioritere, profilere og presentere

Hva med de svake elevene? Hva med de språksvake elevene? Hva med elever fra kulturer med andre rolleforståelser?

100 %

Skolen som organisasjon Det administrative arbeidet forenklet Mer åpen ”infrastruktur” og samarbeid Info.spredning og kommunikasjon endret Tidsstrukturen- og bruken endret Rolleendringer for elever og lærere Ny holdning til tradisjonelle utfordringer Det kollektive selvbilde- og identitet

Kompetanseutvikling Teknologiske ferdigheter Pedagogisk bruk av IKT SamarbeidskompetanseProsjektstyringskompetanseEndringskompetanse

UTFORDRINGER ANBEFALINGER IKT-satsing bør inkludere alle på skolen Kollektivt pedagogisk utviklingsarbeid med IKT Rom for å prøve og feile + bære ansvar sammen Systematisk utprøving av IKT i språkutvikling Behov for mer kunnskap om svake elever og IKT Kompensere for lite dataressurser hjemme Roller og interaksjon i den moderne skole Skolekultur med IKT er under utforming