Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling1 EuroCompetence og KIOS - et EU-prosjekt innenfor Socrates-programmet og et prosjekt støttet av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Advertisements

Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Fjernundervisning via Internett
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Forebyggende innsatser i skolen
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Didaktiske analysekategorier
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
vil deltagerne lære blant annet:
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
RIS-metoden for prosessforbedring
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Forskningsstøtte ved UBA
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
- der du vokser som menneske
Miljø for Masteroppgaven?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling1 EuroCompetence og KIOS - et EU-prosjekt innenfor Socrates-programmet og et prosjekt støttet av Kompetansutviklingsprogrammet, NFU Jan Nilsen Institutt for databehandling, Høgskolen i Sør-Trøndelag Geir Maribu Institutt for databehandling, Høgskolen i Sør-Trøndelag

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling2 Hensikten med prosjektet Innenfor industri og offentlige institusjoner er det en økende kommunikasjon på tvers av landegrensene. Prosjektet EuroCompetence ønsket å se nærmere på denne kommunikasjonen ved å –utvikle og prøve ut fleksible modeller for opplæring av arbeidstakere som arbeider på tvers av landegrensene Hensikten med EuroCompetence er å se nærmere på overgangen –fra tradisjonelle tilbudorienterte opplæringsinstitusjoner –til brukerorienterte opplæringsinstitusjoner som skreddersyr opplegg ut fra behovet i markedet

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling3 Aktiviteter i prosjektet Hvordan et nettverk av universiteter kan definere et felles fleksibelt studium basert på et felles sett av ressurser. Hvordan tilpassede studieprogrammer kan utvikles i nært samarbeid med industri og offentlige institusjoner. Hvilke pedagogiske metoder og teknikker som kan brukes ovenfor voksne med ulike forkunnskaper og som må kombinere jobb og studier, og hvordan Internettbaserte metoder kan benyttes. Definere et sett av felles temaområder som er viktige for bedrifter som deltar i internasjonalt samarbeid –IKT generelt og samarbeidsverktøy basert på IKT. –EU-temaer: Standarder, forsknings- og utviklingsprogrammer, regler for samarbeid –Språk og kultur

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling4 EuroCompetence, et internasjonalt prosjekt England: University of Greenwich –Lage en generisk studieplan som for raskt å kunne lage planer for tilpassede studier Italia: University of Rome –Undersøke hvilke behov og mangler som finnes innenfor områder som IKT, samarbeid via IKT, EU-temaer, språk innenfor organisasjoner i europeisk samarbeide Hellas: Technical Educational Institution of Thessaloniki –Undersøke hva som allerede finnes av samarbeide mellom universiteter og høgskoler når det gjelder tilbud om tilpassede studier Sverige: Mitthøgskolan i Østersund –Prøve ut modeller på grupper av personer fra industri og offentlige institusjoner Norge –Høgskolen i Agder: Evaluering –Høgskolen Stord/Haugesund: Pedagogiske og didaktisk modeller innenfor ODL –Høgskolen i Sør-Trøndelag: Prosjektledelse, kompetansegap-analyser

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling5 Fakta om EuroCompetence Partnere: –University of Greenwich –University of Rome –Technical Educational Institution of Thessaloniki –Mitthøgskolan i Østersund –Høgskolen i Agder –Høgskolen Stord/Haugesund –TISIP Prosjektperiode: –1.sept august 2000 Bevilgning fra EU: –??? Euro

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling6 Organisering av ODL 1 -tilbudene Egne åpne universiteter som kun jobber med fleksible opplæringsformer –Eksistert i flere år-tier allerede –Ti-tusener (ja hundre-tusener) av studenter –Open University (UK), NKS i Norge. Tilsvarende finnes også flere andre steder Universitet med egne ODL-avdelinger –Tilbyr fag via ODL som et supplement til den ordinær aktivitet med ”on-campus”-studenter. –Universitetene ser ODL som et middel for å vokse og for å nå flere studenter –Det antas at halvpartene av universitetene i USA har et ODL-tilbud, og flere og flere av disse tilbyr komplette studier på nettet On-line universiteter –Finnes kun på nettet med egne pensum og studier –Registrerer studentene elektronisk Nettverksuniversiteter –Samarbeid mellom flere institusjoner om studier der flere/alle institusjoner gir sitt bidrag –Hver institusjon ivaretar sine oppgaver overfor den enkelte student innenfor rammene av nettverkssamarbeidet. ODL-open and distance learning

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling7 Behov for kompetanse Det antas at stadig påfyll av kompetanse er helt avgjørende for framtidas selskaper. Spørsmålet er hvordan, og om selskapene er forberedt? ODL kommer til å spille en sentral rolle fordi de som har kunnskapen og de som trenger den befinner seg på forskjellige steder. Spørreundersøkelse til europeiske selskaper –Reaksjoner og kommentarer til prosjektet –Interessen til selskapene for å utvikle arbeidsstokkens kunnskaper/ferdigheter innefor rammen ”Europeisk samarbeid” –Nytteverdien av kunnskaper innen IKT-baserte samarbeidsteknikker –Lodde interessen for diverse IKT-fag som er aktuelle i denne sammenhengen Resultater: –Opplæring gis lav prioritet. Skeptisk til selv-instruerende opplegg. Nye IKT-baserte metoder svært lite i bruk. Klasserom er vanligst –Sjøl om IKT-basert metoder er lite brukt er forventningen meget stor. Fleksibilitet i tid og rom, enkel kommunikasjon med lærer og brukervennlighet legges stor vekt på i denne forbindelse. –70% av selskapene har høyhastighets Internettlinje og 90% av de ansatte har PC på arbeidsstedet –Selskapene er mest interessert i oppdatering av de ansatte, altså ikke komplette studieløp, men allikevel mener 43% at samling av vekttall mot en grad er viktig dersom kunnskapen er dirkte relevant for jobben –Samarbeid via nettet sees foreløpig ikke på som en viktig faktor

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling8 Kompetansegap-analyser

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling9 Generisk studieplan

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling10 Utprøving av modeller Eksempel. Samarbeid mellom Siemens og HiST om kundetilpasset opplæring via nettet. Kompetanseutvikling i internasjonalt orienterte selskaper (KIOS) Finansiert av NFU (50%) og (Siemens + Nitol-gruppen + Univ. of Greenwich + Univ. of Rome + T.E.I. Thessaloniki) (50%) Prosjektperiode: H2000—H2002 Budsjett:

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling11 KIOS Prosjektet skal utvikle et bedriftstilpasset undervisningsprogram for organisasjonsutvikling og kompetanseheving av arbeidstakernes IKT- kunnskaper, både i egen bedrift/Siemens Metering AS og i bedriftens internasjonale søsterselskaper. Undervisningsopplegget skal benytte seg av fjernundervisningsteknikker og utarbeides i nært samarbeid mellom Siemens Metering AS, forskningsstiftelsen TISIP, NITOL-gruppen og tre europeiske Universiteter/Høgskoler Kursene skal være vekttalls-givende og dermed gi formell kompetanse til de ansatte i bedriften. Kursene skal også inngå i en ettårsenhet som kan være del av en mastergrad i IKT-basert europeisk prosjektsamarbeid.

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling12 Siemens Metering AS (SMAS) Siemens Metering AS (SMAS) er et selvstendig selskap i Siemens- familien med 30 ansatte. Selskapet selger produkter for måling av strøm, innsamling av forbruksdata, avregning, meldingsutveksling mellom aktører i kraftmarkedet, kunde-informasjonssystem, internettløsninger for kraftomsetning m.m.. Forsknings- og utviklingsavdelingen i Trondheim har ansvaret for utviklingen av det meste av programvaren som benyttes til dette formålet. SMAS selger produkter i et nasjonalt og internasjonalt marked, kraftbransjen, hvor Norge har helt spesielle konkurransefortrinn på grunn av sin kompetanse og lovgivning. Kraftmarkedet i Norge er i dag det mest liberale i Europa med hensyn til salg til forbruker, både bedrifter og privatpersoner. Andre land i Europa er nå i ferd med å ta etter norsk lovgivning. Bedriftens produkter vil derfor bli stadig mer aktuelle også i andre land i Europa

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling13 Overordnet prosjektide/struktur

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling14 Hva skal prosjektet ende opp med:  En gjennomførbar studieplan for mastergradstudier innen internasjonalt prosjektsamarbeid.  Rapport(er) som dokumenterer samarbeid mellom involverte institusjoner.  Nye nettbaserte fag som vil bli gjort tilgjengelig via nettverksuniversitetet (NVU).  En styrking av bedriftens internasjonale konkurranseevne.  En plan for kompetanseutvikling i bedriften.

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling15 Nytteverdi for HiST og TISIP Kompetanseoppbygging for lærere og studenter Industrikontakt: nasjonal og internasjonal Samarbeid med andre norske og utenlandske læresteder Studentutveksling Norge-Nederland, Norge-Hellas, Norge-England

Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling16 Samarbeidsmodell Bedriftstilpassede kurs?