LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Brukermedvirkning og pasientmakt
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Pasienter med hjertesykdom, som er eller har vært gravid.
Gynekologisk kreft: Livskvalitet og senvirkninger etter behandling
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Elektronisk henvisning og epikrise
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Bruk av PKI på elektroniske resepter Jon Hareide Aarbakke Systemarkitekt eReseptprogrammet
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
test- og godkjenningsordningen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
NAV sin erfaring med eSignatur i helsesektoren Øyvind Gjørven, NAV IKT
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Hva er Fronter.
Norsk Nyfødtmedisinsk Norsk Nyfødtmedisinsk
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
9 februar, 2004 Hensikt I: Teste anvendbarheten av prosedyrer og koder i NCMP for å beskrive det faglige innholdet i medisinsk diagnostikk og behandling.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
KREMT Kreftregisterets Meldetjeneste
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
Eksempelet forutsetter at pasient allerede er valgt.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Status for elektronisk samhandling Meldingsløftet i Helse Sør-Øst RHF
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Samtykkebasert kjernejournal
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Kommunenes behov nå – og i framtiden
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
Nasjonalt register for medikamentell kreftbehandling (NRMB)
LIVSSTIL ETTER KREFT – en mulighet for endring
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
Bioingeniøryrket.
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Avdeling for kliniske systemer Oppgradering av DIPS Classic versjon til Merete Ask 21 og 22/1-15.
Bioingeniør ved Avdeling for patologi. Avdeling for patologi, HUS -Seksjon for biopsi -Seksjon for cytologi -Seksjon for autopsi -Spesialfunksjoner: -Nevropatologi.
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Elektronisk henvisning
Utskrift av presentasjonen:

LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER Roger Bjugn Forsknings- og utdanningsavdelingen Ullevål universitetssykehus HF Brukerforum SSP, SHDir, Oslo

Virkelighet  Pasientene flytter.  Fritt sykehusvalg.  Helseforetakene funksjonsfordeler. Resultat Biologisk materiale og analyseresultater - fra samme pasient - befinner seg ved flere helseforetak eller private laboratorier.

Medisinskfaglig Informasjon om tidligere sykdommer (undersøkelser) er relevante for vurdering av ny sykdom (prøver). Utfordring Hvordan får man tak i relevant informasjon som pasient og behandlende lege ikke vet om eller ikke vet hvor befinner seg? Mål Etablere nasjonal databank for patologiopplysninger med mulighet for elektronisk utveksling av pasientinformasjon Etablere nasjonal databank for patologiopplysninger med mulighet for elektronisk utveksling av pasientinformasjon.

Modell  Patologidatabank i Danmark.  Operativ siste 6 år.  Samarbeid mellom Sundhedsstyrelsen, amter og fagmiljø.  1 million nye remisser per år. 1,5 millioner forespørsler.  Finansiering: DKK 1,30 per remisse inn. Gratis bruk.  Brukes til: Diagnostisk hjelp. Statistikk for fagmiljø og helsemyndigheter. Offentlige helseundersøkelser.

Hvem deltar i LAB-NOR?  Alle patologiavdelinger i Helse Sør RHF Helse Øst RHF Avdeling for patologi ved Stavanger universitetssykehus Laboratorium for patologi AS  2/3 av alle prøver i Norge, dvs av  KITH

Premisser for NOR-LAB  Databasen skal ikke være felles for helseforetakene, men et redskap for utveksling av pasientinformasjon mellom helseforetak – under gitte betingelser.  Databasen skal kontinuerlig oppdateres (XML-melding via helsenettet) fra patologisystemene.  Databasen skal registrere og lagre alle hendelser vedrørende forespørsler om og utlevering av pasientdata.  Forespørsel om innsyn fra identifiserbar person skal vurderes av identifiserbar person i det helseforetaket som er databehandlingsansvarlig.  Ytelse av helsehjelp: Presumtivt samtykke – ikke eksplisitt.

Løsningsmodell

Hvorfor én database? For å unngå at helseforetakene drukner i forespørsler om informasjon de ikke har (man vet ikke alltid hvor prøvene er). Hvorfor innsyn i alle patologiprøver? Man vet ikke alltid hva som er relevant informasjon, og i hvilken type prøve den kan finnes.

Behov for standarder  Identifisering av institusjoner - HER (men…)  Identifisering av enkeltindivider - HER (men…)  Forsendelse av informasjon, inkl. bilder - ebXML og PKI (men…)  Hva skal sendes til/fra lokale databaser og sentral database? - meldingsformater - standard må etableres

Forslag for ”standardinnhold” Forespørrer: Forespørrende avdeling/institusjon Forespørrende person Pasient:Personnummer (inkl. nød-/erstatningsnummer) Prøve:Prøvenummer tildelt av undersøkende avdeling Dato for utsendelse av besvarelse Prøvetype (Histologi, Cytologi – undertyper?) Klinisk informasjon: Innscannet bilde/vedlegg Makroskopisk us.: (IKKE bilde) Mikroskopisk us.: (IKKE bilde) Vurdering: Diagnose: SNOMED-koder Tekst til SNOMED-koder

”That’s why I never walk in front”