Adressering og standardisering SSP Brukerforum 10.10.06 Innlegg ved Egil Rasmussen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Møte med komut Trondheim
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Elektronisk samhandling
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Konfigurering og forvaltning
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Status for Adresseregisteret
Adressering av meldinger
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Elektronisk samhandling
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, Informasjonsarbeid og utadrettet virksomhet Av Vigdis Heimly.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
LAB-NOR: Elektronisk system for sikker formidling av forespørsler og svar om utlevering av helseopplysninger mellom helseforetak - BEHOV FOR STANDARDER.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
ELEKTRONISK HENVISNING Hjertelyd hos barn Hjertelyd.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Standardisering – hvorfor det?
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Hroar Piene, SINTEF Unimed og KITH
Elektronisk meldingsutveksling
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk henvisning
Helen Fannemel Sykepleier Fagavdelingen, IKT-seksjonen HMR
Hva er elektronisk samhandling?
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen

Hvorfor? Viktig motiv for å ta i bruk IKT er effektivisering ved at ”maskintid” overtar for arbeidstid Mange til mange kommunikasjon krever standardisering av adresseringsmetode hvis den skal bli effektiv, dagens løsninger er ikke ”tunet” i forhold til mange til mange kommunikasjon mellom store virksomheter. Det må være et mål at elektroniske meldinger kan komme mest mulig direkte fram til mottaker uten manuell inngripen. Noe av styrken til elektroniske meldinger er at de kan trigge automatiske prosesser hos mottaker.

Adressering av elektroniske meldinger generelt I Helsenettet benyttes SMTP. Meldingene sendes via en mail-server til en mailadresse (EDI- adresse) Samme mailadresse kan benyttes til ulike HER-id Adressekatalogen i Helsenettet (HER-registeret) inneholder HER-id med tilhørende navn og noe kodeverk HER-id forutsetter at adressat er avdeling, person(helsepersonell) eller utstyrsenhet

Henvisningsproblemet Tyngre å komme i gang enn med epikrise Utfordringen er særlig intern distribusjon hos mottaker Sykehusene velger ulike løsninger, som stiller ulike krav til avsender –Noen velger sentralt mottak –Noen forventer at alle henvisninger sendes direkte til avdeling Ulike løsninger er problematisk i forhold til fritt sykehusvalg, som forutsetter at alle primærleger skal kunne henvise til alle sykehus.

Elektroniske meldinger inn i Stavanger kommune Utskrivingsrapport, epikrise, fysiorapport, ergorapport, melding om utskrivingsklar sendes til virtuell adresse Adresserer til lege, sykepleier, fysioterapeut, ergoterapeut, saksbehandler Distribusjon til rett avdeling og postkasse besørges av journalsystemet Journalsystemet ivaretar også –Varsling av avdelingens ”emeldingsansvarlig” om innkommet melding –Varsling av andre ansvarlige på avdelingen hvis melding ikke blir lest –Håndtering av meldinger dersom pasienten er ny i systemet, ev ny i forhold til faggruppe som er adressat Innføring i hele kommunen ”gikk av seg selv”

Utfordringer Våre adresser er ”ulovlige”: er verken helsepersonell/personer, avdelinger eller utstyrsenheter som kan registreres i HER Vår løsning fungerer godt sammen med funksjonalitet for interne meldinger i vårt journalsystem, men det er ikke opplagt at den fungerer like godt i andre system

Standardisering av adressering – målsetting Mål: Etablere effektiv mange-til-mange- kommunikasjon. Standardisert adressering bør sammen med funksjonalitet i berørte system gi mulighet for at meldinger i størst mulig grad og enklest mulig går direkte fra avsender dit de skal: –legges som ikke godkjente dokumenter i rett journal –legges som oppgaver i arbeidsflyten til rett person –legges som inngående dokument i postliste. Adresseringsmetode bør i størst mulig grad være robust mot interne omorganiseringer

Standardiseringsprosess 1.Definere relevante begreper og metoder og beskrive disse 2.For å beskrive adresseringsstandard for den enkelte type meldingsanvendelse bør representanter for alle berørte parter involveres: –Kommunikasjonsparter – inkl berørte personalgrupper hos avsender og mottaker –Journalsystemleverandører –Kommunikasjonssystemleverandører –Infrastrukturleverandør (Norsk Helsenett) –Standardiseringsorgan (SSP/KITH) Standard for adressering bør være en del av implementasjonsguiden når meldingsstandarder publiseres, sammen med XML Schema, XML Stylesheet og tekstlig beskrivelse av innhold og relaterte prosesser.