Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
Elektronisk samhandling
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Arbeidsmøte Elin-k og KITH
E-melding HALD-kommunene
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Er sertifisering viktig?
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
ELIN - status før Fase III
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
SSP og EPJ Vigdis Heimly, EPJ-aktiviteter i SSP Vigdis Heimly.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
Status for elektronisk samhandling Meldingsløftet i Helse Sør-Øst RHF
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
Hvordan gjøres dette i Gerica
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk henvisning
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Fagsystem ( EPJ, PAS, Lab, PACS/RIS,..) Applika- sjons- kvittering PKI- katalog Adresse- Katalog (HER) Test og godkjenning Ny portalside Elektronisk samhandling i helse- og sosialsektoren Samhandling- sarkitektur Bruk av XML Datatyper Sende vedlegg FAQ Råd og tips Ordforklaringer Andre dokumenter Helsevirksomhet Kommune Kodeverk Begrep mm Meldingshjelp Status- oversikter Helseregistre, apotek, RTV, med mer ebXML (Innpakning, adressering, transportkvittering, Kryptering, autentisering, virksomhetssignatur) Hodemelding Innholdsstandard (melding) Ev. personlig signatur Internett Norsk helsenett Postkasse

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold KITHs arbeidsmåte Utarbeider nye standarder på grunnlag av brukernes behov Utprøving av standarder gjøre i tett samarbeid med leverandørene og brukermiljø For å få best mulig effekt av standardene bør de baseres på gjenbruk Det er en tett kopling mellom de store nasjonale aktivitetene som KITH har programansvar for, bla test- og godkjenningsordningen Det må vurderes om internasjonale standarder kan legges til grunn for det arbeidet som skal gjøres

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Viktige forutsetninger Viktige forutsetninger ved meldingsutveksling Forståelse av organisasjon og prosess Hvordan skal informasjonen brukes og av hvem Informasjonsflyt Ivareta funksjonelle krav Forståelse av teknologi

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold REUMS Referansemodell for etablering og utbredelse av meldingsstandarder utarbeidet i 2000 for å synliggjøre prosessen med meldingsutveklsling og å bidra til en mer systematisk gjennomføring av arbeidet med utvikling og utbredelse av meldingsstandarder i det norske helsevesenet. også ment å bidra til en felles forståelse av, og dermed også økt langsiktighet og forutsigbarhet i arbeidet med meldingsutvikling og utbredelse. Har delvis blitt fulgt – men tidsestimatene har ikke vært gjennomførbare Delvis på grunn av manglende kontinuitet i piloteringsarbiedet Hvorfor revisjon? Innarbeide erfaringer Inkluder test- og godkjenningsordningen En viktig del av metodikken - synliggjøring

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Faser i meldingsutvikling og utbredelse Etablering av prøvestandarder, i form av utviklingsprosjekter. Enhetstesting av implementasjonen i regi av Test- og godkjenningsordningen Pilottesting av prøvestandarder, i form av pilotprosjekter. Fastsettelse av standarder, gjennom høringer i impliserte bruker- og leverandørmiljøer. Enhetstesting av nye aktører i regi av Test- og godkjenningsordningen Utbredelse av standarder, i form av storskala implementering og innføring av standarder.

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Hvordan sikre at REUMS følges? Teoretisk modell Mange aktører med ulik finansiering vanskeliggjør praktisk gjennomføring i henhold til modellen Faste datoer for nye statusendring i meldingsbatteriet? To ganger per år, for eksempel 1. mai og 1. november? Eller kun en gang per år? Vedlikeholde oversikt over alle implementeringsposjekt? Vil kreve frivillig innrapportering Viktige premissgivere og samarbeidspartnere HOD, SHdir, NIKT, SSP, KS, RHF ELIN-prosjektene, Fyrtårnsprosjekt Leverandører NST, NSEP Hvordan sikre samarbeid på riktig nivå?

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Hvor trykker skoen? Noen tilbakemeldinger fra sektoren Samtidighet Alle må kunne motta nye meldinger når sending starter Manglende løsninger fra EPJ-leverandører Ikke alle leverandører benytter Test- og godkjenningsordningen Spesielt manglende bruk fra HF-leverandører, etterlyst av HF Utfordring å få med legekontor Generelt tungt å komme i gang med nye meldinger Kostnader ved legekontor (diskusjon om hvem som skal ta kostnaden) Manglende datakunnskap ved legekontor – utfordring å få legekontor ”opp å stå” Manglende rutiner i forhold til mottak av applikasjonskvittering Bruk av ”epikrise” til andre formål skaper problemer hos mottaker (legekontor) Sender kun papir selv om elektronisk løsning finnes Alle mottagere bør være tilkoblet helsenett Nasjonalt HER bør være på plass og tatt i bruk

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Noen viktige punkter som må være på plass Viktig at både avsender og mottager er klar samtidig Sikre fremdrift og gode løsninger hos EPJ- leverandørene Viktig med tett oppfølging og motivering hos legekontor ved oppstart av sending av henvisning og rekvisisjon Viktig med fokus på nasjon innføring av ebXML og applikasjonskvittering for å sikre en samordnet nasjonal samhandlingsarkitektur

Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Visjoner Forslag til nasjonale føringer/mål? Alle sykehus må kunne motta applikasjonskvittering innen Alle sykehus bør ha iverksatt tiltak for å nyttegjøre seg mottak av applikasjonskvittering og ha etablert rutiner som sikrer bortfall av parallell papirsending i løpet av 2006 Alle sykehus må kunne sende applikasjonskvittering for mottatte meldinger i løpet av 2006 Alle bør ha tatt i bruk ebXML og virksomhetssertifikat i løpet av 2006 Fastesette en dato for utfasing av EDIFACT-meldinger