Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!
Skjønnlitterær fortelling
2 Leseferdigheter og lesevaner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
Landinger og Avganger.
4 Bruk øynene riktig.
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Landingsteknikker.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
En tilsynelatende god knestilling
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Opplæring i orientering
Kapittel 28 Norgeskartet
8 Skumlesing.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Med sekken full av penger!
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Eksamenstips.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Videregående kurs i skjermkjøring.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Vi skal registrere slekta vår
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Suksesskriterier.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Nybegynnerkurs i orientering
Innlæring av rundering med klikkertrening
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Sommerbane 2013 – fast oppsett
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
BEVERJAKTA KOMMER Beveren er tidlig i gang om våren. Da er det tid for å rekognosere for jegerne i terrenget.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Livsstilsending - uke 5 -
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Treningsbarometer Hvor sikker er jeg som pilot? Timer Starter Grønn Du er i god flygetrening, men pass på! Gul Du er ikke så bra som du tror Rød Du er.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Vi har følgende temaer:
Svingensangen.
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Utelanding Noen refleksjoner og tips !

Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg

A BC Innflygning UtflatingUtrulling ABCTot Flatt, uten hinder Vindstille Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

10km/h medvind A BC ABCTot + Flatt, uten hinder km/h medvind Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

20 m hinder A BC ABCTot + Flatt, vindstille m hinder Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

1:10 unnabakke A B C ABCTot + 1:10 unnabakke, vindstille uten hinder Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

1:10 unnabakke og 20 m hinder A B C ABCTot + 1:10 unnabakke, vindstille m hinder Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

A BC ABCTot+ Vindstille, flatt, uten hinder km/h medvind m hinder :10 unnabakke m hinder+1:10 unnabakke Landingsdistanse Finelfart 100, glidtall 1:5 med brems, bra hjulbrems friksjon 0,4

Normal approach angle

Normal approach angle

False approach angle Undershoot Decreasing speed

You need km/h more speed than normal! Flare Climb

Uphill landings The water is in the low end of the field Keep higher speed than normal Check the ASI Be aware of undershoots Uphill landings should be considered even with some tailwind

Når er det på tide å avbryte? Tidligere erfaringer med utelandninger Aktuell flytrening / ”Varm i trøya” Flytype Type terreng Hva har jeg å vinne eller tape

Det viktigste med jordet er... Tilstrekkelig langt Ingen hindringer (ledninger m.m.) Fri innflygning Ikke unnabakke Jordets overflate Ikke skråbakke Vindretning

Det viktigste med landingsrunden... Tid til rekognosering En fullstendig landingsrunde innklusiv landingssjekk (Hjulet skal alltid være ute!) Prioriter en lang og god finale Riktig hastighet!

Det er ikke viktig å... Sette halesporen i grøftekanten ved jordets begynnelse Fly med høy fart Lande eksakt mot vinden Lande nær veien

Du skal ikke... Fly uten å hele tiden vite hvor du skal lande Lage en mindre landingsrunde en hjemme Slurve med landingssjekken Svinge til du står på jordet

Tenk også på at... Flyet stopper fort i høyt korn Ledningsstolper kan være gjemt i skogen Land ikke i nærheten av tydlige merker på jordet Du må ta ansvaret for din flyging og ditt fly! Sterk vind og turbulens Stol på deg selv!

Vannlanding Land langs strandlinjen Hjullanding er ønskelig Skru av all strøm –Ikke kav etter landingen –Flyet flyter opp –Driver du mot land? –Må du svømme – husk at klær skaper motstand!

700  600 meter Skal være over et landbart område Plukk ut et landingsjorde A og et reservejorde B. Prøv å bestemme vindretning Husk at høydemåleren ikke viser riktig (QNH flyplass) Åpne vannkrana! Meld fra på radio om ca. posisjon og at du muligens vil utelande.

600  400 meter Se etter om jordet heller (land alltid i motbakke!!!!) Se etter høyspent/lavspentledninger, Obs du ser bare stolpene og husk det kan være mer enn et spenn. Se etter striper på jordet, dette kan være hindringer som grøfter, gjerder ol. Se på jordet fra flere vinkler. Ta en avgjørelse om jorde A kan benyttes, hvis ikke land alternativ B.

400 meter Stopp søket etter termikk og konsentrer alt på landingen. Dobbeltsjekk vindretning og jordets helning. Bestem hvor på jordet du vil lande, (vanlig dyr feil er å lande på siden av jordet nær veien).

300  200 meter Begynn landingsrunde som du ville gjort på flyplassen. Glem ikke landingssjekk og hjul ute og låst.

200  0 meter Kikk av og til på hastighetsmåleren, nye referanser er uvant og fører ofte til lav hastighet. Lykke til