FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Naturens former – og formler
Leksjon 9 - mekanikk - s. 207– 239 Tverrsnittsanalyse av bjelkeprofiler
Eksamenstips.
Komplekse tall Naturlige tall
”Interiøret”.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Forarbeid til Newton-besøk
Roboter og matematikk!.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
Ballens spretthøyde En ball er rund, og de aller fleste ballene spretter. Hvor høyt den spretter avhenger av dens vekt, størrelse og hvordan den er laget.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk på mellomtrinnet
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Uke Norsk: Jeg kan skrive beskjeder med mottaker, avsender og et tydelig budskap. Matte: Jeg vet hva sirkellinje, diameter, radius og sentrum.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Van Hiele-modellen.
MATEMATIKK 1. trinn.
Roboter og matematikk.
Geometri 2.
GEOMETRI Måling og utregning.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forarbeid til Newton-besøk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Forslag til for- og etterarbeid
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Roboter og omkrets Etterarbeid
Eine og Andri på viktig oppdrag
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET VELKOMMEN TIL VITENSENTERET I NORD-TRØNDELAG Her kommer oppgaver dere bør gjøre som forarbeid før dagen hos oss

LEGO ROBOTER Oppgave 1 Diskuter gruppevis: Hvordan vil dere beregne (finne) omkretsen til en pappskive med sirkelform? Hvor mange ulike måter å beregne omkretsen kan dere komme på? Hvordan vil dere beregne (finne) omkretsen til en ball? Se på gjenstandene og anslå (gjett) hvor stor omkretsen er. Beregn omkretsen på de samme gjenstandene som over ved hjelp av måleutstyr. Fortell de andre elevene hvilken metode dere brukte. Illustrasjoner som kan brukes hvis ønskelig. Omkrets Finn fram et målband som er bøyelig. Legg målbandet langs sirkellinja og les av omkretsen. B. Omkrets Bruk en snor og en linjal e.l. Legg snora en gang rundt sirkelen langs sirkellinja. Etterpå måler du lengden på snora. C. Omkrets Du trenger en linja eller tommestokk og en tusj. Merk av et punkt på sirkellinja. Start med dette punktet mot underlaget og sett et merke på underlaget. Trill gjenstanden en runde inntil merket igjen berører underlaget. Sett et nytt merke på underlaget og mål avstanden mellom startmerke og stoppmerke. Kilde:   http://www2.skolenettet.no/programvare/vindusrekka/geometri/omkretssirkel/p-omkretssirkel.html

Oppgave 2 Elevene deles inn i grupper. Gjerne 2 elever per gruppe. Drøft sammen; hvilken av figurene har størst omkrets? Svar:___________________ Dere har et forslag på hvilken av figurene som har størst omkrets. Nå skal dere undersøke om dette stemmer. Velg en av metodene dere jobbet med i oppgave 1, og mål omkretsen på de ulike figurene. Omkretsen til følgende figurer er: Rektangel:_________________ Trekant: ___________________ Sirkel: ____________________