Gruppe 9 - Design Pattern modeling Per I. Jacobsen Synne Nygaard Alfred Skari Anette kjuus Per K. Førrisdal Øystein Rogstad Skule Notø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
BraWeb Bestilling.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Mediator i prosjektet easyhtml Mediator. Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Hvordan intervjue en forsker?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Dokument med bilde, formatere i Word
Ran Det er mye enklere å huske personer fra/under et ran om du kan benytte en av de følgende ansiktformer. Tren og test deg selv ved å forsøke å tegne.
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Sosiologi i barnehagen
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
I dag: litt om kommunikasjon
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
PRONOMEN.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Validering Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Design patterns: State og Strategy
Testing Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari, Per Kristian Førrisdal.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Mandag 8. November Powerpoint..
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
12 Reflekterende lesing.
Eksempel på SQL ”SQL-setninger” har en struktur som likner på ”naturlig språk”, med ”verb, subjekter og adjektiver”. SQL-setningene begynner alltid med.
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
A randomized protocol for signing contracts (extended abstract) S.Even, O. Goldreich, A.Lempel.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Sikre kanaler Fra kapittel 8.2. Introduksjon Å beskytte kommunikasjonen mellom to parter kalles å lage en sikker kanal. Dette beskytter mot:  Avlytting/oppsnapping.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Daniel Stern`s Teori.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Problemløsning.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 9 - Design Pattern modeling Per I. Jacobsen Synne Nygaard Alfred Skari Anette kjuus Per K. Førrisdal Øystein Rogstad Skule Notø

Design Patterns En metode for å presentere kunnskapen til erfarne programutviklere på en lesbar og forståelig form. Beskrives ofte med DPML (Design Pattern Modelling Language), et visuelt språk for modellering av design pattern løsninger.

Memento - Eks. 1: Mikseutstyr Det kan finnes utallige innstillinger for mikseutstyr for lyd. En tekniker kan ta et fotografi av en bestemt innstilling og bruke dette til å gjennopprette panelinnstillingene til en tidligere tilstand. Et Memento fanger og manifesterer et objekts indre tilstand slik at objektet kan gjenopprettes til den tilstanden senere.

Participant Correspondence: Mikseutstyret tilsvarer det opprinnelige objektet, hvis tilstand lagres. Fotografiet er memento’et. Personen som tar bildet er ”originator”. Memento’et brukes av ”originator” for å gjenopprette tilstanden til miksepanelet. ”Skuffen” som memento’et ligger i kalles ”caretaker”

Konsekvenser: Fotografiet eliminerer behovet for at alle i lydstudioet skal kunne panelinnstillingene i tilfelle de blir forandret. Fotografiet lagrer også informasjon som teknikeren skal ta seg av som han ikke har i hukommelsen.

Memento - Eks. 2: Bilradio De fleste er opptatt av den radiostasjonen de pleier å høre på i bilen. Når det er mer enn én fører er det sannsynlig at kanaler skiftes med føreren. Presetknappene tjener som memento’er som gjør at radioen kan gjenopprettes til en ønsket innstilling med ett tastetrykk. Et Memento fanger og manifesterer et objekts indre tilstand slik at objektet kan gjenopprettes til den tilstanden senere.

Participant Correspondence: Radioinnstillingen tilsvarer det opprinnelige objektet, hvis tilstand lagres. Presetknappen er memento’et. Føreren som stiller inn presetknappen er ”originator”. Han vil også bruke memento’et til å gjenopprette denne radioinnstillingen. Radioen med presetknappen er ”caretaker”.

Konsekvenser: Knappen eliminerer behovet for at føreren skal måtte huske radiofrekvensen til sin favorittkanal. Presetknappene lagrer informasjon slik at innstillingen kan gjenopprettes.

Observer, Eks.1 Når en person gir bud, han eller hun vil vise fram en nummerert plate som vil identifisere hvem man er. Da vil budet forandres og alle ”observers” skal bli informert om forandringen. Dette vil auksjoneren gjøre ved å annonsere det nye budet. ”the Observer” definerer et en til mange forhold. Så når et objekt forandrer tilstand, vil de andre bli informert om dette og vil oppdateres automatisk

Participant Correspondence Auksjonæren samarbeider med objektet. Han kjenner de som gir bud(”observers”), siden disse må registre seg før auksjonen. Det nåværende budet blir enig med det konkrete subjektet. ”Observers” er mest interresert i tilstanden. De som gir bud blir enig med ”observers”. De trenger å vite når når budet forandres. Hver enkelt av de som gir bud med ulik toleranse for budet samarbeider med ”concrete observer”.

Konsekvenser Det er en abstrakt kobling mellom subjektet og observer. Auksjonæren vil bare vite at at de som skal gi bud skal gi bud. Han veit ikke hvor mye hver vil by… Det er støtte for kringkasting/kommunikasjon. Når auksjonæren annonserer det nåværende bud, vil denne informasjonen bli kringkastet til interesserte parter. Observers kan forårsake skred av uventede ting, siden de kan bli blinde og ikke se konsekvensene av når de forandrer subjektet. F.eks en som byr ekstra mye og dermed starter en budkrig.

Observer - Eks 2: Fabrikk Forbrukere som registrer seg for å få produktets garanti er som ”observers”. Når sikkerhets tilstanden til et produkt forandres(slik som i en tilbakekalling), blir alle registrerte ”observers” underrettet om situasjonen.

Participant Correspondence Selskapet samarbeider med objektet. Det kjenner ”observern”, siden de må registrere seg for å få garanti. Produktets sikkerhets/pålitelighet protokoll(safety record) samarbeider med det konkrete subjektet. Observers er mest opptatt av tilstanden. Forbrukeren blir enig med ”observern”. De trenger å vite når deres sikkerhets/pålitelighet protokoll(safety record) for deres nåværende produkt forandres. Hver enkelt forbruker blir enig med det ”the concrete Observers”, siden de vil ha ulike erfaringer med produktet.

Konsekvenser Det er en abstract kobling mellom subjektet og observer. Alt det selskapet veit er at forbrukere har registrert seg for å få garanti. Ikke hvem som vil benytte seg av servicen man kan få ved å ha garanti. Det er støtte for kringkasting/kommunikasjon. Hvis en tilbakekalling vil oppstå, vil et brev bli sendt ut til de registrerte eierne. Observers kan forårsake skred av uventede ting, siden de kan bli blinde og ikke se konsekvensene når de forandrer subjektet.Forbrukere som prøver å bruke garantien er ikke klar over andres erfaringer med produktet. Hvis nok klager er mottat, kan produktet bli kalt tilbake.