Vesterålen 09.10.2006 Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Fagutvalg / programråd
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Skolelederundersøkelsen 2008
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Tilpasset opplæring AU 1
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
Dannelse og kunstens vesen -
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Nasjonale prøver.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Dialogseminar Storlien. FOREBYGGING De utfordringer innen helse og kultur vi har fokusert på er ulike former for forebygging. Grunnen til.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Kan ikke alle bare være venner da?
Lokal arbeidstidsavtale
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Delta i dialogen om TEORETISERING I SKOLEN. TEORETISERING I SKOLEN! Pisasjokket ”Lekeskolen” Tiltak: –K06 –Teoretisering av alle fag i skolen Fokus på.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Prosjektleder Ann Evy Duun
KULTURSTRATEGI FOR TRØNDELAG
Den kulturelle skolesekken
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?

Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolelæreren Som utøver Som pedagog Som produsent- for seg selv og sine elever Som kunst- og kultur leder

Vesterålen Inger Anne Westby Hva er – eller hvor er - kulturskolens plass i DKS? Hvorfor er dette et viktig spørsmål i utvikling av Kulturskolen? Hva kan være kulturskolelærerens rolle i utformingen av den lokale DKS? Hva er lederoppgavene i utviklingen av DKS lokalt?

Vesterålen Inger Anne Westby Hvem har ansvar for kulturformidling på kommune nivå? Grunnskolen – legitimeres gjennom læreplanen DKS – tiltak for å realisere kulturdimensjonen i læreplanen Kulturskolen – skal være et tilbud til alle som vil ha noe mer (noe annet?) enn det grunnskolen kan gi TRENGER KULTURSKOLEN BRY SEG OM DKS?

Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som ressurs senter ”Kommunen har som skoleeier for begge skoleslag mulighet til utvikle musikk- og kulturskolene til å bli ressurs sentra for grunnskolen…… Kulturskolens rolle vil da endres fra i hovedsak å være et tilbud til ”de få utvalgte” elevene til også å bli en kulturell drivkraft for alle grunnskolene i kommunen” ( St.meld /2003)

Vesterålen Inger Anne Westby Monologiske eller dialogiske læringsmiljø? ” Når kulturen kommer inn i skolen gjennom DKS, inntar man da en tradisjonell monologisk kommunikasjonsstrategi som skolen i følge intensjonene i læreplanene skal ha beveget seg bort fra?” (Evalueringsrapport DKS – 2006)

Vesterålen Inger Anne Westby Hvorfor fokus på dialogiske læringsmiljø? ”Hverdagen i skolen er grunnleggende preget av uforutsigbarhet”(Eva-DKS smdr) ” Når det ekstraordinære kan kobles til det selvfølgelige i skolehverdagen av elever, lærere og skole …da blir kunst og kulturformidlingen en ressurs som kan brukes ut over den enkeltstående hendelsen”

Vesterålen Inger Anne Westby Hva kjennetegner det monologiske og det dialogiske læringsmiljø? Monologisk kommunikasjon kjennetegnes av liten grad av dialog (samarbeid?) mellom kunstnere og elever (før, etter, under forestiling) Dialogiske læringsmiljøer kjennetegnes av målgruppeorientert formidling, elevers egenaktivitet og samarbeid med lærere Dialogmodeller mer kostnadskrevende enn monolog (distribusjons) modeller.

Vesterålen Inger Anne Westby ”Kulturkræsj i skolen” A- Magasinet Den gamle profesjonskampen mellom pedagoger og kunstnere? Kvalitets begrepet under ombygging? Dannelses begrepet i endring? Dannelses – reisen, - ikke noe du kan ”kjøpe” billett til?

Vesterålen Inger Anne Westby Hva er utfordringene? Hvem er det som skal bestemme hva DKS tilbudene skal bli og hvem er det som skal bestemme hva som skal være elevenes hverdag To be or not to be for DKS? To be or not to be for Kulturskolene?

Vesterålen Inger Anne Westby Hvorfor samarbeid om DKS? Den nasjonale evalueringen av DKS påpeker svakheten i at ”arenamakt” og ”pengemakt” ikke er plassert på samme sted- Delt ansvar hindrer god samordning av intensjoner, økonomi og realisering På kommune nivå er strukturene tettere mellom kultur og skole – hvilke muligheter gir det?

Vesterålen Inger Anne Westby Hvorfor er den lokale samarbeidsarenaen viktig? Vi har ”bare ett sett med barn i en kommune” Elevene trenger arenaer for å utøve sammen med andre elever og lærere Vi har mange dyktige utøvere i kulturskolen

Vesterålen Inger Anne Westby Oppsummering/evaluering Hva har du fått ut av dagen? Hvordan stemmer dagen med dine forventninger? Hva ville du hatt mer og mindre av? Andre kommentarer