Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Video om verifikasjon – underlag for gruppearbeid/ diskusjon
Advertisements

Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo
PUG Norway – 12. nov 09Thomas Skjørten / Jan Kolstad.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
CE-merking av byggevarer
Tredje presentasjon – foreløpig versjon av publiseringsløsningen PRO109 Gruppe BårdKirkeeng (Gruppeleder)
Implementerings- prosessen i Nets
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Serviceerklæringer i Oslo kommune
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Velkommen til Scrum-kurs
Webredaktørmøte 14. Desember 2010 – Tryvann. Agenda • Jakten på stjernene • Nye forskningssider • Prosjektoversikt emigrering • Neste websamling • Planer.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvem stakk av med produkteieren min?
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Temamøte om MUNT Ragnar Andresen IKT Inn-Trøndelag.
Hvordan planlegge for en god gjennomføring av eksamen?
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Verifikasjon og validering
Hovedprosjekt Hos Julius Maske
OBSERVATØRKURS 18. NOVEMBER Innledning Formål med kurset Krav til observatørene Tallkarakterene Mer om karakterene Rapportskjemaet.
IT-kontrakter Mislighold.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
 Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
En lean verdikjede for utvikling av systemer
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Samarbeid mellom skole og hjem
Budsjettmøte 4. februar Agenda 09: :10 Velkomst og intro 09: :30 Dialogmøte 2005 v/Tibor 09: :45 Budsjettarbeid 2005 v/Leif. 09:45.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Dag Wiese Schartum, AFIN
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Prosjektavslutning og sluttrapport
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Project.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
CAKE En sterkere HMS-kultur
Registrering av aktivitet for å sikre utførelse og dokumentasjon av tiltak.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Knut B. Kaspersen, fagdirektør, Datatilsynet 17. September 2012.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS.
Erfaringer med legemiddelgjennomgang ved Nygård Sykehjem Bjørn Schreiner sykehjemslege Bjørn Schreiner
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Hvordan skrive egne dilemma
Utskrift av presentasjonen:

Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010

Kvalitet i systemets egenskaper De rent funksjonelle egenskapene og de andre – såkalte ”-heter” og ”-teter” (-ilities på engelsk) – ved hhv. kjøretid og under utvikling – ofte viktigst: ytelse og vedlikeholdbarhet

Hva er riktig kvalitet? Kvaliteten i en bestemt egenskap er riktig når den stemmer overens med gjeldende krav og behov (”godhet” er irrelevant) – i motsatt fall er kvaliteten gal (ikke ”dårlig”) – de som lager systemet og de som eier systemet må ha et forhold til hva som er riktig kvalitet – i en ”smidig” hverdag kan dette by på utfordringer

“Historier inn – system ut – fort! “ Hvordan få riktig kvalitet i alle relevante systemegenskaper – hele tiden? – for hvert enkelt produktkøelement – for hele systemet 2-4 uker 24 t Kontinuerlig fokus (på ambisjoner) Verifikasjon ProduktkøSprintkøSprintKjørende versjon av systemet Klar og konkret ambisjon - spesielt og generelt

Alle må ta ansvar – hele tiden! God erfaring med en generell sjekkliste for både produktkøelement og sprintkøelement – Bl.a. gjennomgang med kollega for hver oppgave I tillegg er sprintevalueringene svært viktige – Manglende kollegagjennomgang typisk gjenganger under forbedringstiltak Klima og rom for samarbeid i det daglige er avgjørende – Må ikke tillate at man ”ikke har tid til” å oppfylle sjekklista før man går/løper videre!

Eksempel på sjekkliste, sprintkø Det er kjørt rimelig grad av testing Ingen TODO-punkter som burde vært løst Ingen regelbrudd eller alvorlige advarsler fra automatisk kodesjekk Relevant dokumentasjon er produsert eller oppdatert (wiki, JavaDoc og diagrammer) Kode/innhold er gjennomgått med kollega Resultatet holder “produksjonskvalitet” Er dette siste deloppgave? Hvis ja, sørg for at produktkøelementet verifiseres

Eksempel på sjekkliste, produktkø Ingen kjente gjenstående deloppgaver Har sjekket at oppførsel møter funksjonelle krav Har sjekket at oppførsel møter krav til andre egenskaper ("ikke-funksjonelle") Oppførsel er tilstrekkelig testet Oppførsel er demonstrert i demomiljø for noen i teamet