1 Den nye brukeren - krevende kunde og statlig styringsverktøy Asle Rolland, Statistisk sentralbyrå 12K Strategiseminar 2008, Langesund 12. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Møteplass for etisk refleksjon
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Grupperefleksjon
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Husholdningenes nettofinansinvesteringer – hva sier mikrodataene? av Magdalena D. Riiser Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/09.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Hva var utgangspunktet?
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Styresett og demokrati i Norge
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
«Oslo-skolen drives som et konsern der elevenes resultater tilsvarer bunnlinjen. Målet er bedring år for år.»
Gjødsel Stjørdal Engebret Dæhlin. Hvorfor så dramatisk prisøkning? Tilbud/etterspørsel - forbruk - produksjonskapasitet Etterspørselen er større.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Fritt Brukervalg Torsdag 31. mai 2007
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Oslo kommune Byrådslederens avdeling ”Nye Oslo” Moderniseringsprogrammet
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Den norske arbeidslivskulturen
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
KRDs rolle i moderniseringsarbeidet
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

1 Den nye brukeren - krevende kunde og statlig styringsverktøy Asle Rolland, Statistisk sentralbyrå 12K Strategiseminar 2008, Langesund 12. mars

rol, 12K Langesund Mottakerne av offentlige tjenester (kilde: Colbjørnsen 2003) KlienterBrukereKunder Kan formulere og uttrykke egne behov NeiJa Betaler pris som svarer til tjenestens verdi Nei Ja

rol, 12K Langesund Innbyggerperspektivet: Alle er meningsberettiget Offentlige goder Livsfasebestemte tjenestebehov Flere kan defineres som brukere Grader av erfaring

rol, 12K Langesund Det grenseløse oppdraget Tilfredsstille klientene, brukerne, kundene – alle innbyggerne

rol, 12K Langesund Den nye brukeren som krevende kunde Utdanningseksplosjonen En ny middelklasse Antiautoritær Individualistisk Kreativ Opplevelsesorientert Kompetent Selvtillit

rol, 12K Langesund Organisasjonssamfunnet i endring Fra brede folkebevegelser og langsiktig nasjonsbygging Til organisering her og nå for øyeblikkelig behovstilfredsstillelse

rol, 12K Langesund Likhet under press Det inntekstmessige likhetsidealet Det velferdsmessige likhetsidealet

rol, 12K Langesund Den nye brukeren som statlig styringsverktøy Velferdsstaten som ideologisk slagmark Den sosialdemokratiske velferdsmodellen mot: Nyliberalisme (form) og nyutilitarisme (innhold) Monopol mot konkurranse Offentlig mot privat Likhet mot valgfrihet

rol, 12K Langesund Velferdspolitisk konsensus Fra kollektiv standardisering til individuell tilpasning Fra kvantitet (alle får) til kvalitet (kun det beste er godt nok) Fra ensidig produsentmakt til økt konsumentmakt over kvalitetsbegrepet Men også: En tøffere velferdsstat er nødvendig Den krevende brukeren møter en mer krevende stat

rol, 12K Langesund Det grenseløse oppdraget til velferdskommunen (1) Skape tilfredshet med demokratiet Utfordring: lokaldemokrati mot velferdsstat

rol, 12K Langesund Det grenseløse oppdraget til velferdskommunen (2) Skape tilfredshet med velferdsstaten Utfordring: kvalitet mot effektivitet Utfordring: tilfredshet mot ulikhet