1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

27. januar 2004TDT4285 Planl/drift IT-syst (M10)1 Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 31. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 11: Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 22. februar 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19 Helpdesk TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
13. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Klienter TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Overvåking Feilhåndtering
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Presentasjon av hovedprosjekt Gruppe 7E Tor Ivar Melling – Roy Røv – Lars J. Sved.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Digital eksamen på UiA Status.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
1 Datamaskiner Den tilbudte modellen for standard, stasjonær kontorpc vil dekke behovet til majoriteten av brukerne. Alle datamaskiner skal være ihht rammeavtalene.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Implementering av Blackboard på HF
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Nye retningslinjer internfakturering
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen

2 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Tjener eller peer-to-peer Peer-to-peer: Maskinene er autonome enheter som deler hverandres ressurser. Eks: Win workgroups, Mac Tjener: Sentrale deler av systemet er samlet på dedikerte maskiner. Eks NT og Novell

3 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Fordeler med peer-to-peer Enkelt å komme igang med Skalerer bra initielt Autonomt, trenger ikke felles organisering Basert på naturlige ’power users’ Fokus på lokale regler fremfor overordnet organisering Adm kostnader er innbakt

4 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Fordeler med sentrale tjenere Styrbart (gjennom f.eks strategier) Klare ansvarsforhold Adm overhead blir synlig Gjenbruk og deling av ressurser Variantbegrensning Tillater arbeidsdeling/spisskompetanse Utnyttbart økonomisk

5 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Trender Sentrale vitenskaplige maskiner Lokale minimaskiner PCer og mikromaskiner Kosteffektivitet Kvalitet og kontroll ~ 1975 ~1985 ~1995 IT som virksomhets- kritisk aktivitet Personlig, pervasive computing Sentralt Desentralt

6 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Sentraliseringskandidater Drift av distribuerte systemer som er like nok til at de kan håndteres fra en sentral stab som spesialiserer seg. Tjenerkonsolidering for å redusere antallet maskiner ved at flere tjenester kjører sammen. Infrastruktur: tjenester som brukes som en standardtjeneste og som er ’transparente’ Kompetanse: ved sentralisering kan man ta ut desto større stordriftsfordeler.

7 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Desentraliseringskandidater Sære spesialsystemer, som du trenger spesialkompetanse på Feiltoleranse: desentralisering er duplisering og redundans Tett brukeroppfølging/-tilpassing Strategisk viktige systemer som man må ha kontroll over.

8 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst ”IDI-modellen” ”Nye” oppgaver Standardiserte oppgaver Kjøpe inn tjenester Strategisk viktig Sært og lokalt Støtte til F&U Utfasing

9 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst IVT-modellen for (de)sentralisering Gruppe Institutt Fakultet NTNU Oppgaver som er felles for flere avd sentraliseres Printere Mail Backup Oppgaver som er spesifikke for enkeltavdelinger desentraliseres Brukerstøtte Spesialprogrammer

februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Tradisjonell modell Brukere Interne tjenester Total- løsning Lokal brukerstøtte Ekstern leverandør Forhandlet avtale Skredder- søm Administrative løsninger Drift

februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Problemstilling Lokal brukerstøtte BrukerDatamaskiner Sentral driftsorg Benytter Tett kommunikasjon Ansvars- deling

februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Outsourcing Du må: 1.Vite hva du har og hva du trenger, 2.Kunne uttrykke hva du skal be om, 3.Bruke tilstrekkelig tid på forhandlingene. Outsourcing-partneren din har ofte en fordel på alle disse tre områdene!

februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Fremgangsmåte Bruk vanlig utrullingsteknikk Forsøk å forstå brukernes behov og forsøk å dekke dem Gjør et godt førsteinntrykk Lytt til brukernes behov, men husk at ledelsen sitter med kontrollen