Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
System for kompetansekrav NRHS – møte
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringsutvalget - oppstart
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
FFF-møte Kandidatundersøkelsen Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje,
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Referansegruppemøte Lycksele oktober s. 2 Bakgrunn Kontakt mellom tannhelsetjenesten i Västerbotten og Helgeland ble etablert i 2007.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Statssekretær Jens Revold
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006

Mandatet: Omfang Profesjons- og brukerperspektivet Faglig nivå og kvalitet Studentenes studieforutsetninger, studieinnsats og medinnflytelse Lærernes sluttkompetanse Lærerutdannernes kompetanse Institusjonenes ressursbruk og vektlegging av innsatsfaktorer Institusjonenes ledelse og styring av utdanninga Etter- og videreutdanning FOU som grunnlag for forskningsbasert utdanning

Mandatet: Føringer Profesjonsperspektivet (relevans og yrkesnærhet) er spesielt vektlagt fra KD Alle institusjoner skal ha vurdering Grunnlag for framtidige nøkkeltall

Mandatet: tolking ”Overskridende” Fokus og prioriteringer ↑ ←→ ↓

Dokumentasjonsgrunnlag 4-delt egenvurdering fra institusjonene Brukerundersøkelse (kandidater og rektorer) Fagplananalyser (matematikk, KRL, norsk, pedagogikk) Statistisk materiale Institusjonsbesøk 400 stikkprøver av eksamen (fag som ovenf.) Komparativ internasjonal studie Frafallsundersøkelse? (Dybdeintervjuer tatt ut av grunnlaget) Grunnlagslitteratur (bl a NNRs evaluering 2002; tilsvarende svensk og dansk evaluering)

Metode To hovedfaser –Midtveisrapport og –konferanse (sept. 05) –Sluttrapport og –konferanse (juni -06) Aktiv bruk av ”analysefaser” Langsiktig og ’spesialisert’ rolle for sakkyndige

Aktører og roller 9 sakkyndige i hovedpanel (og spesialpaneler) –Ansvarlig for rapportenes innhold –Innflytelse på tematiske prioriteringer og metode 10 sakkyndige i spesialpaneler Evalueringssekretariat med 1 – 2 hele stillinger; 5 inngår i prosjektet –Sekretariatet skriver rapportene

Bruk av sakkyndige Dokumentasjon, fase 1: 9 hovedpanel (A): 8 supplerende sakkyndige (B): Arbeidsrapporter Data og statistikk 2A + 2B Fagplaner2A + 2B Bruker2A + 2B Egenvur- dering 3A + 2B

Bruk av sakkyndige (2) Institusjonsbesøk, fase 2 (19 sakkyndige) Prinsipp: –Minst 1 fra hovedpanel i alle reisekomiteer –Minst en fra hvert temapanel i alle reisekomiteer Komité 15 inst. Komité 25 inst. Komité 34 inst. Komité 45 inst. Arbeidsrapp orter

Fokuserte tema: Mål Sluttkompetanse for profesjonsutdanning –Profesjonskompetanse Didaktisk kompetanse Metodisk kompetanse Helhetlig yrkeskompetanse –Faglig nivå / faglig kompetanse Hvilket ’fag’? Hvor mange fag? Fou og forskningsbasert kunnskap

Fokuserte tema: Midler Rammebetingelser og handlingsrom: –Faglig ledelse –Læringsfilosofi / læringsstil; underv. og veiledning –Helhet og sammenheng i utdanningsprogrammet –Ressursbruk og organisering av programmet –Lærerutdannernes kompetanse –Inntakskvalitet –Studenters arbeidsinnsats –Kravnivå

Midtveis: Funn og hypoteser Stort frafall Problematisk faglig nivå /faglig ujevnhet Sammenheng m/inntakskvalitet og innsats? Fragmentert i fag og tema. For bred? Svak indre sammenheng: Pedagogikk – fag – fagdidaktikk – praksis For svak profesjonsinnretning: –Faglig relevans –Yrkesnærhet (Klassen; skolen; omliggende samfunn)

Utvikling, hele ALU Strykprosent

Data fra eksamen, original og resensur KRL

Data fra eksamen, original og resensur Matematikk

Data fra eksamen, original og resensur Norsk

Data fra eksamen, original og resensensur Pedagogikk