Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette Kontaktinformasjon: Unni Irene Arnestad Tlf: 70106875 / Mob: 48053534 August 2012
Innhold Hvorfor bruke EQS 10 EQS oppbygning 10 Hvordan bruke EQS 10 Avvik og avvikshåndtering 10
Hvorfor bruke EQS Raskt finne prosedyrer, sjekklister og pasientforløp i Helse Møre og Romsdal Sikre forsvarlige helsetjenester Lære av uheldige hendelser Kvalitetsforbedring Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i helsetjenesten (IK-2482)
EQS oppbygning Venstremeny (dokumentkategorier) Avdelingsstruktur Søk Verktøy
1. Venstremeny I hovedsak lik meny for alle enheter Ulikt innhold Vær oppmerksom på hvilken avdeling du står i når du leter etter ei prosedyre Overordna prosedyrer for foretaket kommer fram i menyen uavhengig av avdeling
2. Avdelingsstruktur Plassering i strukturen avgjør hvem sine prosedyrer du får frem i venstremenyen Her får vi opp medisinsk avdeling Ålesund- overordna prosedyrer
Å bevege seg i avdelingsstrukturen Klikk på HMR Velg sykehus, klinikk og avdeling
Avdelingens åpningsbilde
Hvorfor ulike åpningsbilder Avdelinga du er tilsatt i skal avgjøre hva som blir åpningsbilde når du logger på EQS Enhetsadministratorer, dokumentadministratorer = superbrukerer i avdelinga
3. Søk Kvalitetssystemet inneholder ca 5000 dokumenter Brukerveiledning
Bedre treff i søk Vi kan utbedre søkefunksjonen, men er avhengig av tilbakemelding Brukerne kjenner best hvilke søkeord som benyttes Bruke funksjonen ” Gi kommentar” og meld fra om søkeord som bør gi treff
Gi kommentar Kommentaren din kan for eksempel gjelde: Innhold Plassering i venstremeny og struktur Søkeord Kommentaren blir sendt til dokumentadministrator som kan redigere dokumentet
4.Verktøy Min meny Oppdateringer Registrere melding
Min meny Alltid rask tilgang til ”favorittdokument” via Min meny
Legge til dokument i Min meny Alle prosedyrene i EQS har et valg for å legge til prosedyren i Min meny
Rediger Min meny
Oppdateringer Skal vise oppdaterte og nye prosedyrer som er gjeldende for deg Lederen din kan sjekk om du har lest prosedyrene
Avvik og avvikshåndtering Bruk av Elektroniske skjema i EQS Melde – alle er ansvarlige Behandle – en ansvarlig
Avvik “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402 Definisjon: “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402 “Mangel på oppfyllelse av et krav”NS-ISO 9000:2006 Utilsiktet / uønsket situasjon eller hendelse. (AHe)
Ulike konsekvenser Skader Infeksjoner Reinnleggelser Plunder og heft forsinkelser Avvik – systemsvikt
Meldingstyper Pasientskade/nesten-uhell på pasient (IK-2448) Avvik/Systemsvikt Forbedringsforslag
Melde Fra Hovedmenyen Fra enhetens meny Direkte valg av riktig skjema
Meldesystemet Kvalitetssikring – organisering Melder 2. Meldingsansvarlig 3. Melding behandles i Avdelingens kvalitetsråd Evt. Tiltak Evt. videre til Kvalitetsutvalget Evt. tiltak i foretaket eller tilbakemelding til avdeling om tiltak Evt. videresendes til fylkeslegen ( 2011- 2633 registrerte avvik totalt i foretaket)
Hvordan bruke EQS Et redskap for å: Hjelpe/synliggjøre hva som bør/skal dokumenteres Raskt finne nødvendig dokumentasjon/prosedyre ved behov Melde fra ved uheldige hendelser
Nasjonale veiledere Er retningsgivende for de lokale prosedyrene Supplement ved manglende prosedyrer i kvalitetssystemet