Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Endringer Generelt for TQM Enterprise
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Veiledning for firmakunder
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Kvalitetsrådgivere ved Fagavdelinga
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
HTV-konferanse 28. oktober 2013
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Tanker rundt opplæring i nytt biblioteksystem Maria Sindre Bjelke, BIBSYS Brukermøte 22. mars 2012.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Gå til ditt dokument som ligger under arbeid (dokumentet har da status R for reservert) og klikk på fanen Rettigheter. Velg deretter Ny rettighet.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
EQS Introduksjon for tilsette i Helse Møre og Romsdal av
Kvalitetsråd Operasjonsavdelingen
EQS prosessteikning Rettleiing for deg som skal bruke prosesskart-editor i EQS.
EQS inngangsportal Rettleiing for deg som skal utarbeide revidere EQS inngangsportal.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Korleis lage Kompetanse- og opplæringsportal Opprette og legge innhald i opplæringsportal.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Håndtering av avviksmeldinger
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette Av kvalitetsrådgiverne I fagavdelinga 2014.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Elektroniske nøkler «Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL | AVDELING.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Kvalitet i et moderne sykehus
Systemmeldinger Systemmelding er informasjon til brukeren om at endring har skjedd. Krever ingen aktiv handling, men det anbefales å merke av som lest.
EQS-opplæring på lync:
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Samarbeidsmøte med kommunene
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette Kontaktinformasjon: Unni Irene Arnestad Tlf: 70106875 / Mob: 48053534 August 2012

Innhold Hvorfor bruke EQS 10 EQS oppbygning 10 Hvordan bruke EQS 10 Avvik og avvikshåndtering 10

Hvorfor bruke EQS Raskt finne prosedyrer, sjekklister og pasientforløp i Helse Møre og Romsdal Sikre forsvarlige helsetjenester Lære av uheldige hendelser Kvalitetsforbedring Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i helsetjenesten (IK-2482)

EQS oppbygning Venstremeny (dokumentkategorier) Avdelingsstruktur Søk Verktøy

1. Venstremeny I hovedsak lik meny for alle enheter Ulikt innhold Vær oppmerksom på hvilken avdeling du står i når du leter etter ei prosedyre Overordna prosedyrer for foretaket kommer fram i menyen uavhengig av avdeling

2. Avdelingsstruktur Plassering i strukturen avgjør hvem sine prosedyrer du får frem i venstremenyen Her får vi opp medisinsk avdeling Ålesund- overordna prosedyrer

Å bevege seg i avdelingsstrukturen Klikk på HMR Velg sykehus, klinikk og avdeling

Avdelingens åpningsbilde

Hvorfor ulike åpningsbilder Avdelinga du er tilsatt i skal avgjøre hva som blir åpningsbilde når du logger på EQS Enhetsadministratorer, dokumentadministratorer = superbrukerer i avdelinga

3. Søk Kvalitetssystemet inneholder ca 5000 dokumenter Brukerveiledning

Bedre treff i søk Vi kan utbedre søkefunksjonen, men er avhengig av tilbakemelding Brukerne kjenner best hvilke søkeord som benyttes Bruke funksjonen ” Gi kommentar” og meld fra om søkeord som bør gi treff

Gi kommentar Kommentaren din kan for eksempel gjelde: Innhold Plassering i venstremeny og struktur Søkeord Kommentaren blir sendt til dokumentadministrator som kan redigere dokumentet

4.Verktøy Min meny Oppdateringer Registrere melding

Min meny Alltid rask tilgang til ”favorittdokument” via Min meny

Legge til dokument i Min meny Alle prosedyrene i EQS har et valg for å legge til prosedyren i Min meny

Rediger Min meny

Oppdateringer Skal vise oppdaterte og nye prosedyrer som er gjeldende for deg Lederen din kan sjekk om du har lest prosedyrene

Avvik og avvikshåndtering Bruk av Elektroniske skjema i EQS Melde – alle er ansvarlige Behandle – en ansvarlig

Avvik “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402 Definisjon: “Mangel på oppfyllelse av spesifiserte krav.” NS-ISO 8402 “Mangel på oppfyllelse av et krav”NS-ISO 9000:2006 Utilsiktet / uønsket situasjon eller hendelse. (AHe)

Ulike konsekvenser Skader Infeksjoner Reinnleggelser Plunder og heft forsinkelser Avvik – systemsvikt

Meldingstyper Pasientskade/nesten-uhell på pasient (IK-2448) Avvik/Systemsvikt Forbedringsforslag

Melde Fra Hovedmenyen Fra enhetens meny Direkte valg av riktig skjema

Meldesystemet Kvalitetssikring – organisering Melder 2. Meldingsansvarlig 3. Melding behandles i Avdelingens kvalitetsråd Evt. Tiltak Evt. videre til Kvalitetsutvalget Evt. tiltak i foretaket eller tilbakemelding til avdeling om tiltak Evt. videresendes til fylkeslegen ( 2011- 2633 registrerte avvik totalt i foretaket)

Hvordan bruke EQS Et redskap for å: Hjelpe/synliggjøre hva som bør/skal dokumenteres Raskt finne nødvendig dokumentasjon/prosedyre ved behov Melde fra ved uheldige hendelser

Nasjonale veiledere Er retningsgivende for de lokale prosedyrene Supplement ved manglende prosedyrer i kvalitetssystemet