”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept 2007. Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Rapport om formidling av høreapparat og tinnitusmaskerere.
Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement.
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
EN GOD START MED HØREAPPARAT
ambisjoner og realiteter
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Tilbud i Helse Nord til pasienter med tinnitus Hvem? Hva? Hvor?
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Punktlighetsprosjekt Alnabru Prosjektmøte 8. november 2007.
Høreapparatformidlingen – lokalt
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
Kommuneavtaler Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Brukerforum voksenpsykiatri
Rapportering til SSB og Udir. Brio-kontroller.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Eksempler på samhandling i Finnmark – Vadsø. Spesialisthelsetilbud i Vadsø – hva har vi ?  6 sykestueplasser  2 av disse avsatt til lindrende enhet.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Statusrapport for IA-handlingsplan
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Kurs for brukere av KFF-KSS
Oppsummering av FOU - prosjekt
Arbeidsrettede virkemidler
Vi vil – og vi får det faktisk til!
NTAF Etterutdanningskurs
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept 2007

Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler. Dette kan ha sammenheng med manglende kompetanse i kommunene til å løse enklere hørselsfaglige oppgaver.

Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Mange brukere opplever at formidling av høreapparater og andre hørselstekniske hjelpemidler ikke blir sett i sammenheng.

Nå skjer det noe – og noe med ”øyeblikkelig” virkning Helse- og omsorgsdepartementet sendte 7. juli i år ut brev til de regionale helseforetakene og til Arbeids- og velferdsdirektoratet. Disse inneholdt bl.a. en liste over strakstiltak som skal være gjennomført innen 1. januar 2007

Strakstiltak De som tilpasser høreapparater, hjelpemiddelsentralene og kommunene pålegges å samarbeide for snarest mulig å bedre brukernes situasjon.

Strakstiltak Hørselssentralene og de private ønh-spesialistene med tilknyttet audiograf forutsettes å ha oversikt over hvilke hørselstekniske hjelpemidler som er tilgjengelige. å kunne vurdere om hvorvidt høreapparatet passer sammen med de aktuelle hjelpemidlene. Det er spesielt viktig å få tilpasset et høreapparat som kan brukes med FM-systemer og teleslynger. å kunne vurdere hvorvidt hørselstekniske hjelpemidler er mer egnet for brukeren enn høreapparater.

Strakstiltak Tilsvarende forventer Arbeids- og inkluderingsdepartementet (NAV) ved hjelpemiddelsentralene å samarbeide med de som tilpasser høreapparater - for å bedre kunnskapen om hørselstekniske hjelpemidler. Dette innebærer: –At hjelpemiddelsentralene stiller til rådighet ”prøvepakke” av hørselstekniske hjelpemidler til de som tilpasser høreapparater. –Å tilby kurs i regi av hjelpemiddelsentralene.

Strakstiltak Hjelpemiddelsentralene forutsettes å utarbeide oversikt over hørselskontakter de har avtale med i kommunene og stille denne til disposisjon for de regionale helseforetakene. Hjelpemiddelsentralene og de regionale helseforetakene forventes å samarbeide om å få flest mulig av kommunene til å inngå avtale om hørselskontakt.

Strakstiltak De regionale helseforetakene ved hørselssentralene forventes å ta initiativ til å opprette kontakt med de etablerte hørselskontaktene i kommunene. Dette skal motivere kommunene til å la hørselskontaktene ha ansvar for oppfølging av høreapparatbrukere etter utlevering.

Strakstiltak Arbeids- og velferdsdirektoratet og de regionale helseforetakene forventes å samarbeide om å få til en rutine der høreapparatbrukere blir fulgt opp etter tre måneder for å sjekke at høreapparatet fungerer – for eksempel gjennom at førstelinjen varsles om nye høreapparatbrukere og læres opp i hva som skal kontrolleres.

Hva er gjort Hørselssentralen i Bodø arrangerte i februar 2007 et ”samarbeidsmøte” hvor hørselskontaktene fra alle kommunene i Nordland var invitert. Redegjorde for kravet om tremånederskontroll. Diskuterte rutiner for hvordan slik kontroll kan gjennomføres. Gjennomgikk hva som kan kontrolleres under en slik kontroll – praktisk gjennomgang. Melde- og tilbakemeldingsrutiner (skjema). Diskuterte mulig formalisert samarbeid - samarbeidsavtale.

Samarbeid NAV - audiografene NAV hjelpemiddelsentral Nordland inviterte alle som arbeider med høreapparattilpasning i Nordland til samarbeidsmøte 6. desember Gjensidig informasjon om hvordan vi arbeider (målsetting). Hvordan samarbeide (rutiner)? Hjelpemiddelformidlingen og hjelpemiddelsortimentet. Hørselskontaktordningen slik den fungerer i dag. Prøvepakke – hva skal den inneholde?

Samarbeid NAV - audiografene Nytt møte ble forsøkt avholdt i vår, men ble avlyst grunnet få påmeldte. Nytt møte ble satt til 22. november. Også dette møtet blir avlyst, da Hjelpemiddelsentralen på det tidspunk vil være uten hørselsfaglig bemanning. Det er derfor usikkert hva som vil skje i Nordland mht spørsmålet om prøvepakke av hjelpemidler.