Leveringsmuligheter for sorterte fraksjoner i distriktene Tor-Jørgen Aandahl Daglig leder
Vårt tilbud til kunder som har bygg- og anleggsavfall Vi tar i mot alt av avfall som kunden har Vi ønsker at kunden sortere best mulig. Vi har som foretningsområde å ta i mot restavfall til grovsortering. Vi har som foretningsområde å ta i mot restavfall til sluttbehandling på deponiet vårt.
Levering av sorterte fraksjoner Ingenting er gratis å levere. Trevirke Renas Metall Betong med eller uten armering Gips Uorganisk avfall (tegel, takstein, glass, porselen o.l.)
Levert samfengt som restavfall Går til grovsortering Forbrenningsfraksjon Trevirke Metall Renas Deponifraksjon Deklarert og direkte til deponi.
Hva gjør kundene våre? Stor forskjell fra kunde til kunde. Kunden sorterer ut i fra egen vurdering. Eget miljøkrav. Økonomi. Myndighetskrav? Har til nå ikke opplevd at nytt regelverk har hatt noen betydning.
2 prosjekter i Bodø Kunde A Kunde B 52 tonn trevirke. 5,5 tonn eternitt. 1,4 tonn glass. 27,2 tonn rest sortering. 19,5 tonn rest deponi. Sorteringsgrad 56% 30,7 tonn trevirke. 2 tonn metall. 1 tonn Renas. 20 tonn rest sortering. 34,2 tonn rest deponi. Sorteringsgrad 39%
Utfordring for mottak av sorterte fraksjoner Utsortert ja, men gjenvunnet……..? Gips, glass, betong Har ikke store nok mengder til å foreta investeringer i utstyr for mottak, behandling og gjenvinning Lang transport til avsetningsledd
Kan sorteringsgraden bli bedre? Ja litt Men…… Er det noe poeng i å få opp sorteringsgraden dersom det som sorteres ut sluttbehandles sammen med det som det sorteres ut i fra? Nytt regleverk har i liten grad påvirket sorteringsgraden.
Hva sier kunde B om tiltak for bedre sortering Mer manuell sortering må til Økte kostnader For store kostnader med videre håndtering av sorterte fraksjoner Hva blir miljøeffekten?