ICF som modell i praktisk arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
1 ORIENTERING OM DISTRIKTSKONTORET FOR SELVHJELP I MIDT-NORGE.
Sosial ulikhet i skolen
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Hvem er jeg? Rolle: 1._____________________ 2._____________________ 3._____________________ 4._____________________ 5._____________________.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
GROW modellen.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Erfaringer med etablering av kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud
Eksempler på arbeidsoppgaver gjennomført på tidligere dugnader samt tips til gjennomføring Eksempel.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Tromsø Hammerfest Kirkenes Harstad Narvik Stokmarknes Lofoten Bodø Rana Mosjøen Sandnessjøen Innlegg på samhandlings- konferanse, Tromsø 25. mai 2010 Ina.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Undervisning og organisering
Hvorfor rusfeltet en spesialisthelsetjeneste?  økt tilgang til andre helsetjenester  samme rettigheter som andre pasienter  bryte ned fordommer  følge.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
DRG-forums høstmøte Erfaringer med samhandlingsreformen så langt. Grethe.G.Fossum samhandlingsdirektør Sykehuset Innlandet HF.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
JavaBin Trondheim Født nov.2004(?). Styret Henning Storhaug (Fundator) Ketil Aasarød (Fundator) Jon Bratseth (Yahoo) Ivar Ørstadvik (HIST / NTNU) Jørgen.
Handlingsplan med konkrete samarbeidstiltak
RUSDAG 2013 VELKOMMEN. Brukerplan gir felles datagrunnlag Letter kommunikasjon Fremmer bedre faktagrunnlag for å gjøre prioriteringer og lage planer konkretiserer.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
Veiledernes oppgave og rolle
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
LANDSORGANISASJONEN I NORGE Seminar om effektivisering 14. november 2002 Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi Hva mener.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Rådløs kunnskap og kunnskapsløse råd MIA Vabø, NOVA – (Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldring)
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Oppsummering av FOU - prosjekt
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Utskrift av presentasjonen:

ICF som modell i praktisk arbeid Regional konferanse Helse Midt-Norge, 16.-17.nov. Stjørdal Ebba Langum Bredland, HIST

Modell Modulus = mål, målestokk (fra latin) Ideal, forbilde, mønster Skjematisering De viktigste trekk i det en ønsker å si noe om. Alltid en forenkling. Fra Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon Hjelp til bedre å forstå det en holder på med Mål ved å bruke modell er å forstå bedre hverdagen (ikke å bruke modellen riktig) For oss: å utvikle praksis Å bli bedre fagutøvere

Eksempler på ICF som modell Sortering/rydding Informasjon om bruker/pasient Diskusjon Evaluering Kunnskapsområder, spesialist Ansvarsavklaringer Innen nivå For brukere Fagroller osv. osv. Være kreativ Mange muligheter til bruk Her er noen forslag

Sortere/rydde: Informasjon Kartlegge Problemer Ressurser Vurdere, muligheter - utfordringer Sette mål Tiltak Evaluere Rehabiliteringsarbeid, ulike fagpersoner tenker ulikt Faggruppene sorterer hver for seg i tverrfaglig samarbeid Ser raskt at tyngden i de ulike fagpersoner ligger på ulike dimensjoner

Har pasienten/brukeren blitt bedre? Diskusjon: Evaluere Har pasienten/brukeren blitt bedre? Hvem har rett? I forhold til hva Bruk et begrep- enten brukeren eller pasient. Uenighet i praksis Nyttig å avklare hvilken dimensjon det er snakk om

Diskusjon: Kunnskapsområder Spesialist på hva? Hvem kan hva? Spesialist helsetjenesten sier vi. Nyttig å diskutere hva man da er spesialist på! Skjema om dimensjonene Kanskje kommunene har større muligheter til å være spesialist på aktivitet og deltakelse.

Diskusjon: Ansvarsavklaringer Spesialisthelsetjenesten – Kommunale tjeneste Hvem kan hva? Hvem bør kunne hva? Forklare overfor bruker – pårørende Skjematisk fremstilling

Faglig kompetanse, hva er det? Fagrollen forandrer seg? Diskusjon: Fagrollen Faglig kompetanse, hva er det? Fagrollen forandrer seg? Ulike dimensjoner krever ulike egenskaper? Faglig bevissthet Sosiale roller, rollesamspill En mer aktiv bruker, brukermedvirkning I studentarbeid: fagrollens ulike ansikter. Bruker-rollens ulike ansikter