Møller Ryen A/S. Bakgrunn Firmaet ble etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Hurum PPTs erfaringer med LP
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Tanker om brukermedvirkning
SIO- Folkehelse.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Hva er Fretex ?.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Det gode Det rette Det rettferdige
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Møller Ryen A/S. Bakgrunn Etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning i 1998: 500.
Cafédialog – elevmedvirkning
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Politisk påvirkning.
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Framtid - Samspill - Skaperglede
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Klubbens styrearbeid i praksis
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

Møller Ryen A/S

Bakgrunn Firmaet ble etablert i 1966 Norges største Volkswagen - Audi forhandler –Omsetning i 1992: 220 mill. 100 tilsatte. –Omsetning i 1998: 500 mill. 120 tilsatte.

Bakgrunn for OU Ved utgangen av 1989: –Kom inn i en meget vanskelig økonomisk situasjon –Eksterne forhold Totalmarkedet for biler nye biler falt fra til –Interne forhold Svak ledelse: –Mangelfull økonomisk kontroll –Dårlig samarbeid mellom ledelse og tilsatte

Noe måtte gjøres Våren 1990 En ”nåsituasjonsanalyse” –Gjennomført med ekstern bistand –Flesteparten av de tilsatte ble intervjua Et mål- og strategiarbeid ble igangsatt etter et mønster som konsernet hadde utvikla

Mål for OU Få bedriften økonomisk på fote igjen Bred medvirkning fra de tilsattes side –få redusert kostnader –jobbe mer rasjonelt –yte bedre service overfor kundene –et mål i seg selv å utvikle motiverte og positive medarbeidere.

OU - trinn for trinn Ledelsen inviterte de tilsatte til dialog om de negative punktene som ble avdekka i ”nåsituasjonsanalysen”. En ledergruppe begynte en grundig gjennomgang av rutiner og samarbeid i bedriften. Alle tilsatte fikk presentert nåanalysen i hovedtrekk etter at et representativt utvalg hadde drøftet resultatet.

Visjon, forretningsidé, mål og strategiske hovedområder ble gjennomgått av ledergruppa, klubben og bedriftens styre. Denne framgangsmåten skapte ikke et bredt engasjement blant de tilsatte selv om bakgrunnsmateriale ble lagt ut i form av oppgaver, slik at de tilsatte selv kunne være med å vurdere sentrale punkter, komme med forslag, prioritere og legge planer for hva som burde skje i praksis.

Kartleggingskonferanse Høsten En bedriftskonferanse med alle tilsatte tilstede. En mengde forslag til konkrete tiltak og aktiviteter kom fram. Konferanse skapte –et åpent engasjement –tillit på tvers –demonstrasjon av en ny arbeidsstil

Oppfølginga av konferansen Styringsgruppe ble nedsatt, bestående av –daglig leder, –avdelingsledere, –tillitsvalgte –tilsatte fra ulike avdelinger

I tillegg: 5 prosjektgrupper med 5-6 deltakere nedsatt. Tema: Opplæring og kompetanseoppbygging Informasjon Salgsfremmende aktiviteter Kvalitetsmålsettinger Vern om verdier

Gruppene fikk relativt kort frist på seg til å komme med forslag til tiltak på de respektive områdene. Styringsgruppa fatta straks vedtak om hvilke tiltak som skulle gjennomføres. De tilsatte ble informert straks om resultatet av gruppenes arbeid og om hva som var beslutta å gjennomføre

Tildelt midler fra HFB til prosjektmedarbeider Handlingsplan måned for måned på halvårsbasis. Bedriften søkte og fikk innvilget to halve prosjektstillinger i to år - senere utvidet til 1 1/2 stilling. Bruk av prosjektgrupper ble innarbeidet som en normal arbeidsform i bedriften

Prosjektmedarbeidernes oppgaver: Deltok i møter i prosjektgruppene og sørget for at gruppene hadde en framdrift som gikk etter ”de avtalte spilleregler”: –konkretisering av oppgave/problem –prosjektansvarlig, –sørge for bred medvirkning, –korte tidsfrister, –raske beslutninger og informasjon Unnlot å overta prosjektet.

Klubblederen og økonomisjefen ble tatt ut til å fungere som prosjektmedarbeidere. –God oversikt over bedriften –Bred kontaktflate ”Åpen dør” hos daglig leder - som ønsket en flat organisasjonsstruktur.

Resultater av OU De økonomiske resultatene over det som var forventningene ved prosjektstart. Svært bra samarbeidsforhold i bedriften. Trening i dialog og problemløsning i prosjektgruppene av betydning også i det daglige samarbeidet. Vanlig at tilsatte på alle nivå deltar i tidsbegrenset prosjektarbeid.

Organisatorisk omstrukturering for å unngå båstenking og oppnå bedre forståelse av sammenhengen i bedriften.

Bedriftsklubben har bidratt sterkt til konstruktive løsninger –omorganisering –fleksibilitet i arbeidsstokken –endring av jobber, –kontrollrutiner etc.

Bedre samkjørt lederteam ved felles innsikt –i den grunnleggende tenkemåte og –i handlingsmønster i det daglige. De tilsatte erfarte at det nytter å ta opp ting og det er blitt en bedre kontakt mellom ledelsen og de tilsatte.

Evaluering av OU Oppfølgingsintervjuer med et utvalg av de tilsatte. Mest positivt i forhold til tidligere: –endringen i ledelse –lettere adgang til informasjon –mulighet til å påvirke

Utfordringer som følge av OU? Enkelte måtte skifte jobb eller gå over i en annen funksjon. Men som oftest ga endringen nye muligheter. Oppbyggingen av lederteamet var ”en tøff prosess” som pågikk i 5 måneder.

Ikke alle klarte å følge lojalt opp de beslutninger som det var enighet om å gjennomføre som følge av prosjektet. Enkelte følge etter hvert et forventningspress, særlig fordi det over tid var behov for alltid å være opptatt av jobben. Prosjektlederne klarte ikke alltid å gjennomføre den informasjon som er nødvendig for å holde aktørene i gang.

Ledelse og tillitsvalgt kan bli tillagt så mye initiativ at tilsatte undervurderer betydningen av egen medvirkning Alle tillegger daglig leder æren for å ha klart å snu utviklingen i bedriften - en fare for personavhengighet. Virkningen av prosjektet kan fortape seg over tid hvis ikke prosjekterfaring og arbeidsmåten holdes ved like i driften.

For å lykkes Alle tilsatte må trekke i samme retning –det må være definert klare mål og alle i bedriften må kjenne disse. –Alle forslag til aktiviteter og tiltak må sjekkes av mot bedriftens målsettinger. Nødvendig at prosjektet har solid forankring i bedriften –i toppledelsen –i klubben

Åpenhet / ærlighet mellom ledelse / tilsatt er en nødvendighet. –De tilsatte må kunne stole på de opplysninger ledelsen gir. –Ledelsen må kunne stole på at de tilsatte kommer med egne, ærlige meninger når bedriftens situasjon skal diskuteres. For å drive gjennom en endringsprosess er det avgjørende nødvendig at ledelsen har vilje og evne til å ta avgjørelser og stå på dem.

Januar ny bedriftskonferanse for alle tilsatte –oppsummering av prosjektet så langt –utarbeide nye mål for bedriften for perioden

Møller Ryen - 5 år etter ”Det fester seg lett det inntrykk at ingenting behøver å skje når bedriften inngår i et stort konsern og har en rik eier. Men så enkelt er det nok ikke”. Møller Ryen er en selvstendig bedrift med selvstendig ansvar for å skape lønnsomhet. Uten lønnsomhet er ikke arbeidsplassene trygge.

Om kartleggingskonferanse - 5 år før: Klubbformann Kjell Langaard: Jeg har ikke opplevd maken! Alle deltok med en glød som vi knapt trodde fantes. Medarbeidere som aldri hadde åpnet munnen i forsamlinger, ble hentet fram på podiet i gruppepresentasjonene. De målbar sine meninger og løsninger så det hørtes!

Prosessen videre: Entusiasmen ble med inn i hverdagen. Gruppene gjøv løs på sine respektive områder som omfattet alt fra hvordan verkstedet og verktøy skal tas vare på, til håndtering av reklamasjoner. Det ble åpnet for mer jobbrotasjon, som var et direkte resultat av at gruppene var tverrfaglig sammensatt. Funksjoner ble omdefinert. Mange fikk andre og nye arbeidsområder og –oppgaver.

Prosessen videre: Tiltak for å unngå utgifter. Tiltak for å få inntekter.

Er-fa-utveksling M.R. ble medlem i et nettverk av bedrifter og institusjoner som drev erfaringsutveksling.

Viktig suksessfaktor: Adm.direktørs innstilling til OU-prosessen. ”En leder som spiller på lag med oss alle.” ”Hvor døren alltid er åpen, og hvor alle er likemenn og blir lyttet til.”