Å møte unge som lever i frykt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Helhetlig barnevern, Vestfold Mogens Albæk & Inger Lise Andersen
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
Traumebevisst praksis
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Nettvett.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Tro - å komme til tro. Tro - å komme til tro Sakkeus og morbærtreet.
Johannes 16, Om sorg og glede
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
I dag: litt om kommunikasjon
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Trygghet og tillit ved livets slutt
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Coachingsamtale © Stein Tore Nybrodahl 2003 Coachingsamtale.
Den vanskelige samtalen
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
Jakten på den umulige brukeren…
Overgang fra barnehage til skole
-ikke bare for zippylæreren…
FELLES MISSIONSFORSTÅELSE
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Emosjoner Espen Røysamb.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Matt. 7,17 Hva tenker vi om Molde menighet?
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Høring «Google-skatt»
Utskrift av presentasjonen:

Å møte unge som lever i frykt Tønsberg 19.09.2012

Jeg ber om forståelse….. ……….og du gir meg råd Jeg ber om forståelse…… ……………..og du forklarer

Det handler om å føle seg forstått

The name of the game Kommunikasjonens mange ansikter Å overvinne seg selv for å gjøre en forskjell Å forstå hva det gjør med ungdom å leve i frykt

Hvis kommunikasjon er mer enn å snakke sammen informasjonsfunksjon gi og få faktisk informasjon ekspressiv funksjon formidle / presentere identitet, bekrefte overfor seg selv og andre hvem og hva man er sosial funksjon skape følelse av fellesskap og samhørighet Kontrollfunksjon påvirke holdninger, synspunkter og handlinger Affektregulerende funksjon dempe indre smerte

Mitt prosjekt - Å balansere smerte og selvivaretakelse

3 sensitivitetstyper separasjon trygghet prestasjon ) Hvordan Vi bruker nå en inndeling av voksnes sensitivitet som er lånt fra den teorien som heter Circle of Security. Noen av oss voksne er separasjonssensitive. Vi lærte tidlig at det å ha fokus på hva andre ønsker eller trenger, fremfor primært å være opptatt av våre egne behov, er en effektiv måte å unngå å bli avvist på. Det betyr at det kan være viktig for oss å være godt likt og bli populære. Men det betyr også at vi er sårbare når vi møter avvisning, utagering, krangel/bråk, kritikk eller ignorering.   Andre av oss voksne er prestasjonssensitive. Vi lærte tidlig at anerkjennelse og aksept henger sammen med hva vi presterer. Vi lærte at det ikke er nok å være den man er for å få kontakt med ande mennesker. Vi må bidra med noe. Det betyr at det kan være viktig for oss å være dyktige og resultatorienterte. Men det betyr også at vi er sårbare når vi stilles overfor apati, oppgitthet, underytelse og ødeleggelse. Og andre igjen er trygghetssensitive. Vår barnelærdom var kanskje at trygghet handler å ha kontroll. En effektiv måte for oss å føle trygghet på, er da å regulere hvor tett vi slipper andre til. Avstand og kontroll kan være effektivt, men gjør oss sensitive i møtet med invadering, ”bli-spist-opp”, intimitet og hjelp-/trøstsøkende atferd. Noen av oss er en blanding av flere sensitiviteter.

Ditt prosjekt - Å bli møtt der du er

Fryktens psykologi

hypothalamus cerebellum binyre aksen

Kronisk aktivering av orienteringsrefleks

tenke føle sanse

Semantisk hukommelse Episodisk hukommelse Prosedural (automatisert) hukommelse

Top-down Bottom-up

Rasjonelt selv ANS Emosjonelle selv EP`s flight fight

SNS Overaktivert Window of Tolerance Lavaktivert Sympatisk SNS Parasympatisk SNS

Den unges følelser og behov Rådgivere (samarbeid) Mine handlinger Mine følelser Den unges følelser og behov

Interessert i dette temaet? Sjekk: www.rvts.no/sor med fagstoff og lenker til: www.traumenett.no våre informasjons- og undervisningsfilmer www.traumebevisst.no våre kompetansehevingsprogrammer