12.07.2014 1 Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advertisements

ROLLEN TIL TROS- OG LIVSSYNSSAMFUNN NÅR DET GJELDER SPØRSMÅL SOM HOMOFILI, FAMILIEVOLD, TVANGSEKTESKAP OG KJØNNSLEMLESTELSE LDO
Barn har rett til trygg oppvekst
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Hvordan hindre at utsatte barn faller utenfor helse- og utdanningssystemet Mari Trommald Forum for barnekonvensjonen /
Fagforeningens arbeid for mangfold
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
15 En urolig verden.
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Flytting i et segregert bylandskap
Familievern i et minoritetsperspektiv: - utfordringer og muligheter
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Oversiktsforelesning-2003
Fru Inger til Østråt.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lokalmiljø og tjenestetilbud – erfaringer fra Bydel Stovner Maria Brattebakke – bydelsdirektør OXLO
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Litteraturhuset Innvandring og funksjonshemming - minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet Kommentarer til forskningen ved Kjersti Eknes,
Tvangsekteskap Er vi på riktig vei? Erfaringer og utfordringer
Drammen kommune Anne Bøhm
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Den vanskelige samtalen
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Språk og adferd Kultur og religion Jeg vil ikke være her! Jeg vil hjem! Hjelp meg…
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Bokollektivet Målgruppe:
Morten William Knudsen
Verden i Norge Innlegg på KIM’s konferanse om ungdom og oppvekst Kjell Erik Øie Statssekretær
Endringer på Min Bedrift Endringer Listene: ”Nye oppdrag”, ”Besvarte oppdrag” og ”Vunnede oppdrag” legges direkte på forsiden til.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
I gode og onde dager. Abort.
Kamp mot etnisk diskriminering Hvilken nytte kan sosialarbeidere ha av politiske virkemidler? Kjell Erik Øie Statssekretær Diakonhjemmet høgskole
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Helgeland Krisesenters jubileum 21. mai 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Ambulant team for barn og ungdom
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
SOS-BARNEBYER BARN PÅ FLUKT. ET TRYGT HJEM 134 LAND.
Hvem er vi? Presentasjon av selskapet til Aurskog- Høland kommune Daglig leder Laila Durrani.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Tvangsekteskap,- kultur, overgrep eller visumavtale?
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Formålet med opplæringen er å forebygge vold i familien og vold som begås av nære omsorgspersoner samt øke kunnskapen om hvilke konsekvenser volden har.
Minoritetsrådgivere i den videregående skole 31
Sommerly barnehage Plan fadder
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Psykisk helse.
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

Hvorfor praktiseres tvangsekteskap blant enkelte familier i Norge? Hvorfor er det vanskelig å be om hjem? Case

Bakgrunn Familiebakgrunn Oppvekst Forventninger

En varslet katastrofe inntreffer Uunngåelig Rammet hele vår familie …og en annen familie

5 Motiver for tvangsgifte Beskytte kulturelle idealer (noen kan være avleggs i hjemlandet) Beskytte religiøse idealer (men tvangsekteskap rettferdiggjøres ikke innenfor de store verdensreligionene ). Forhindre ”upassende” relasjoner utenfor egen etnisk, kulturell eller religiøs gruppe eller kaste/sosial klasse. Medvirke til at en person fra hjemlandet sikres tilgang til oppholdstillatelse Gjennomføre et løfte eller en avtale inngått med familier langt tilbake

Motiver for tvangsgifte Kontroll over uønsket atferd og seksualitet (inkluderer sex før ekteskap, homofili, bifil- eller transseksualitet) spesielt kvinners seksualitet og atferd Beskyttelse av familiens ”ære” Tilsvar på press fra familie eller andre sentrale aktører Forsøk på å styrke familiebånd Sikre bevaring av jord, eiendom og annen rikdom innenfor familien

Problemstillinger -Sterke tilknytningsbånd til familien -Hvor går grensen mellom kultur og religion? -Bagatellisering og sikkerhetsvurdering -Når skal du som hjelper melde til barnevern/politi? - Hvordan hjelpe ungdommene på best mulig måte?

Den mentale dimensjonen…

Min store kjærlighet

Så levde de lykkelig i alle sine dager… Takk for meg!