JUS201 Dag 4 03.10.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Advertisements

Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
JUS201 Dag
Manuduksjoner i forvaltningsrett
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Regler om forskrifter Kompetanse til å sette vilkår i vedtak Avtaler om myndighetsutøvelse.
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 4 og 6 Feil i skjønnsutøvelsen Regler om forskrifter.
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om offentlighet og åpenhet
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,
innholdet i enkeltvedtak
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
JUS201 Dag
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Forvaltningens omgjøringsrett
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Manuduksjoner i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
5 Marius Stub.
Kapittel 2- Juridisk metode
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Advokat Hilde Økland Lone KLUGE Advokatfirma DA
Manuduksjoner i forvaltningsrett
GJENNOMGANG AV FAKOPPGAVE FORVALTNINGSRETT
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
3 Marius Stub.
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag 4 03.10.12

Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 5 Prosessuell kompetanse Klagereglene i forvaltningsloven Omgjøring uavhengig av klage

Praktisk oppgave 5

Klagereglene i forvaltningsloven

Rettslig interesse for organisasjoner Ulovfestede regler skapt av rettspraksis Betydelig utvidet de seneste tiårene Rt. 1980 s. 569 (Alta) Rt. 1992 s. 1618 (Iddefjorden) Må være representativ Er det andre organisasjoner som er nærmere til å ta saken? Innenfor rammen av vanlig interesseområde Grensetilfelle: Framtiden i våre hender (Iddefjord-saken) Ny tvistelov utvider adgangen

Er det sikkert at saken kan løses ved en domstol? Tvisteloven krever at at saken gjelder ”et rettskrav” Viktig i sivilprosessen (”vanlig rettssak”) Unødvendig å vurdere i fvl. § 28 Fvl. § 28 gjelder enkeltvedtak – fvl. § 2 ”bestemmende for rettigheter eller plikter Rt. 1979 s. 468 (Norsk Balalaikaorkester) Rt. 1986 s. 308 (Bergen Motorbåtforening) Rt. 1984 s. 1488 (Burhøns 1)

Klagefrister i forvaltningsloven

Klagefrister Generelt om frister: Når begynner fristen å løpe? Hvor lang er den? Hvordan avbryter man utløpet av fristen? Sammenlign med foreldelse av krav, Foreldelsesloven §15 Kan fristen forlenges av spesielle forhold? Er det samme frist for alle?

Hovedregel fvl. §§ 29 og 30: Klagefrist på 3 uker vedtak 3 uker Postklage mottatt Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør Gitt til off. tjenestemann med fullmakt Mail kommet frem til organets klageadresse

Spesialtilfelle 1: Part krever begrunnelse etter § 24,3 Begrunnelseskrav framsatt 3 uker vedtak 3 uker Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap Begrunnelse mottatt

Spesialtilfelle 2: A har fått en rettighet. B klager. vedtak 3 måneder 3 uker Kjennskap 1 Kjennskap 2

Spesialtilfelle 3: Posten kom ikke fram til organet 1 uke Frist Får vite at erklæring ikke har kommet frem Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør

Oppreisning etter § 31 for oversittet klagefrist ”Kan” behandle klagen Hvis klageren ikke kan lastes Eks: Ikke fått vite om fristens lengde Eks: Vært alvorlig syk Hvis klageren kan lastes (ikke har en god unnskyldning) må han ha ”særlige grunner” Eks: Helt nødvendig sosialstønad Etter et år er det uansett for sent

Hva kan bli resultatet av klagen?

Klageinstansens kompetanse Fvl. § 34 Klageinstansen prøver alle sider av saken Statlig organ skal ”legge vekt på” kommunalt selvstyre ved skjønnsprøving Ikke bundet av klagerens grunner Kan ta hensyn til nye fakta i saken Større frihet enn en overordnet domstol

Omgjøring uavhengig av klage

Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Omgjøring av eget vedtak: Hvis det ikke er til skade for noen Hvis ingen har fått vite om vedtaket Hvis vedtaket må anses ugyldig Kan også gjøres etter klage. Klagen går da ikke til klageinstansen Ingen frister, men mindre materiell mulighet

Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Overordnet organ omgjør vedtaket: § 35,3: Mulig innen korte frister Større materielt spillerom Eks: Bredvold Skoger AS – konsesjon Statens landbruksforvaltning omgjør fylkeslandbruksstyrets vedtak § 35,5 henviser til kompliserte ulovfestede regler. Sikkerhetsventil for forvaltningen ved tungtveiende samfunnsinteresser Eks: Omgjøre utslippstillatelse som ødelegger byens drikkevann

Kompetanse og gyldighet Forvaltningens avgjørelser er gyldige når: Det er riktig organ og person som har fattet vedtaket Personell kompetanse Saken er behandlet på riktig måte før vedtaket Prosessuell kompetanse Innholdet i vedtaket er riktig etter gjeldende rett Materiell kompetanse

Kompetansefeil kan føre til at en avgjørelse blir ugyldig Materielle feil Feil rettsanvendelse Feil fakta Feil i utnyttelse av skjønnsfrihet Utenforliggende hensyn Usaklig forskjellsbehandling Grov urimelighet Vilkårlighet Uforholdsmessighet Personelle feil Feil organ Ulovlig delegering Feil person Prosessuelle feil Brudd på forvaltningslovens regler Brudd på saksbehandlingsregler i aktuell særlov Brudd på ulovfestede krav til forsvarlig saksbehandling

Fvl. § 41 - En regel om gyldighet

Fvl. § 41 En regel om gyldighet Gjelder saksbehandlingsfeil Ikke personelle og materielle feil Visse vedtak er gyldige på tross av saksbehandlingsfeil Skal ikke tolkes antitetisk Sier ikke at alle andre feil fører til ugyldighet

Fvl. § 41 En regel om gyldighet Hvilke vedtak er gyldige etter § 41? Bestemmelsen gjelder enkeltvedtak Vurderingstemaet er årsakssammenheng Har feilen virket inn på vedtakets innhold? Det stilles opp et sannsynlighetskrav ”grunn til å regne med” – ganske sikkert – kanskje 75% Avviker fra det vanlige kravet om sannsynlighetsovervekt – 51% Negativt formulert ”ikke kan ha virket” Omskrevet: 25% sikkert at feilen kan ha virket inn – likevel gyldig Hvis det er større sannsynlighet kommer ulovfestede regler inn

Fvl. § 41 En regel om gyldighet § 41 er utslag av et prinsipp Reglene om gyldighet og ugyldighet av vedtak er ulovfestede - skapt av rettspraksis Det finnes en generell ulovfestet regel som tilsvarer § 41 når det gjelder materielle og personelle feil. En bit av de generelle gyldighetsreglene er lovfestet  § 41

Fvl. § 41 En regel om gyldighet Noen typer feil vil lettere kunne påvirke resultatet Inhabilitet Saken ikke tilstrekkelig opplyst Flere små feil kan til sammen være nok Dårlig begrunnelse kan indikere underliggende feil Eks: Rt. 1981 s. 745 (Isene-dommen)

Ugyldighet ved prosessuelle feil § 41- prinsippet sier ikke når vedtaket er ugyldig. Her gjelder ulovfestede regler: Ugyldighet avhenger av en helhetsvurdering Sannsynligheten for at feilen kan ha innvirket? Hvor grove feil? Hvor mange feil? Hvor komplisert er saken? Hvor inngripende er vedtaket? Har parten delvis ansvar for feilen? Er ugyldighet til skade for en privat part?