JUS201 Dag 9 13.11.13. Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Om forskrifter Offentlige organers innbyrdes kamp om skjønnsutøvelsen Eksempler fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

JUS201 Dag
UU og Fylkesmannens rolle
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
JUS201 Dag
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
O FFENTLIGE ORGANERS INNBYRDES KAMP OM SKJØNNSUTØVELSEN – EKSEMPLER FRA VINDKRAFTUTBYGGING Nikolai K. Winge 31. oktober 2012.
JUS201 Dag
Det kommunale og det statlige barnevern
Advokat Øyvind Renslo, KS
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Regler om forskrifter Kompetanse til å sette vilkår i vedtak Avtaler om myndighetsutøvelse.
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 4 og 6 Feil i skjønnsutøvelsen Regler om forskrifter.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS100 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 6 Materiell kompetanse: -Kompetanse til å sette vilkår.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Offentlighet og partsinnsyn
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Regler om offentlighet og åpenhet
JUS201 Dag
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Forskrifter Fagmakt Erstatningsansvar JUS201 Høst 2015.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
3 Marius Stub.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Fagmakt Erstatningsansvar
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Om forskrifter Offentlige organers innbyrdes kamp om skjønnsutøvelsen Eksempler fra utbygging av vindkraft

Forskrifter

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningslovens regler om forskrifter Lovens kap. VII Gjelder myndighetsvedtak som er bestemmende for en ubestemt krets av private personer Gjelder ikke instrukser og reglementer internt i forvaltningen Sentrale forskrifter - gjelder hele landet Lokale forskrifter - begrenset område

Varebetegnelse: Fløteis/gräddglass Nettoinnhold: 73 g (125 ml) Ingredienser: Melk/mjölk, fløte/grädde 19%, kjeks/kex 15% (bl.a. hvetemel, vegetabilsk fett, emulgator (soyalecitin), salt), sjokoladeovertrekk/vekaoovertræk/kakaoöverdrag 12,5% (bl.a. kakao), sukker/socker, hasselnøttkrokan 2,5%, glukosesirup/stärkelsesirap, myse-/valle-/vasslepulver, vegetabilsk emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisatorer (guarkjernemel/guargummi, natriumkarboksymetylcellulose, karragenan), aroma (bl.a. etylvanillin, vanillin). Næringsinnhold/Näringsvärde/Nutritional information per 100 g Energi/Energy 1300 kJ 310 kcal Protein 3,5 g Karbohydrat/Kulhydrat/ Kolhydrater/Carbohydrate 35 g Fett/Fedt/Fat 17 g

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningslovens regler om forskrifter Rt s.73 Skiltet er en forskrift Kan tolkes av retten Kan være ugyldig Gjelder turbuss

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Høring av forskrifter Fvl. § 37: Høring Hvorfor gjennomføre høringer? Hvem bør forhåndsvarsles?

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Høring av forskrifter Hvorfor gjennomføre høringer? -Demokratisering av beslutningsprosessene -Bedre koordinering mellom ulike forvaltningsorganer -Høringsinstansene kan bidra til bedre opplysning av saken Hvem bør forhåndsvarsles? -De som antas å bli berørt av forskriftene -De som har spesiell kunnskap om det aktuelle livsområdet -Prinsipielt mulig å forelegge saken for enkeltpersoner – ikke vanlig

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kunngjøring av forskrifter Fvl. § 38: Kunngjøringsform Hjemmelskjeden helt fra de folkevalgte må beskrives. Lover Forskriftshjemler Delegasjoner Kunngjøres i Norsk Lovtidend / Lovdata Annen kunngjøring i unntakstilfeller

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kunngjøring av forskrifter Fvl. § 39 hovedregel: -En forskrift kan ikke brukes på handlinger som har skjedd før kunngjøring Beslektet med Grl. § 97 – lover kan ikke gis tilbakevirkende kraft -Fvl. § 39 er strengere -Større krav til informasjon -Ingen kraft fra vedtak til kunngjøring

Offentlige organers innbyrdes kamp om skjønnsutøvelsen

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn Forvaltningsansvar er spredt på ulike sektorer og nivåer: -Regjering -Departementsnivå -Etat, direktorat og tilsyn -Kommuner og fylkeskommuner

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn Utlendingsloven av 15. mai 2008 nr. 35 § 75: -Loven gjennomføres av Kongen, departementet, Utlendingsnemnda, Utlendingsdirektoratet, politiet og andre offentlige myndigheter. Dersom det ikke fremgår direkte av loven, bestemmer Kongen i forskrift hvilke oppgaver og hvilken myndighet de ulike offentlige instansene skal ha etter loven. § 72. Vedtaksmyndighet i sak om utvisning -Vedtak om utvisning treffes av Utlendingsdirektoratet.

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn: Mange saksområder griper inn i hverandre -kan skape konflikter på tvers av sektorer og nivåer i forvaltningen. Horisontal samordning: -Mellom statlige sektorinteresser Vertikal samordning: -Mellom stat, fylke og kommune

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Tre hovedspørsmål om samordning Hvordan får beslutningsmyndigheten kjennskap til berørte interesser? Hvor stor skjønnsfrihet har beslutningsmyndigheten i interesseavveiningen? Kontrollmuligheter? UMBs Nikolai Winge skrev PhD-avhandling om dette

Eksempler fra utbygging av vindkraft

Steinar Taubøll - JUS201 UMB ”Kampen om arealene”

Steinar Taubøll - JUS201 UMB

Vindkraft og skjønn Stor satsning på vindkraftverk i Norge. Stort konfliktpotensial med andre forvaltningsinteresser Aktualiserer en rekke lover og organer

Lover med særlig betydning for utmarksregulering DepartementDirektoratFylke/ Region Kommunalt Plan- og bygningslovenMiljøverndep.Fylkes-kommunenKommune- styret SkogbrukslovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen ReinsdriftslovenLandbruksdep.Reindriftskontor i Alta OmrådestyreDistriktsstyre FriluftslovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen JordlovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen NaturvernlovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning Fylkesmannen KulturminnelovenMiljøverndep.RiksantikvarenFylkeskommunenKommunen ViltlovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen VannressurslovenOlje- og energidep.NVE EnergilovenOlje- og energidep.NVE BeitelovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen ForurensningslovenMiljøverndep.SFTFylkesmannen AkvakulturlovenFiskeri- og kystdep.Kommunen MotorferdsellovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Krav om kjennskap til berørte interesser: Forvaltningsloven § 17: -”Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes” Energiloven § 2-1 setter krav om: -Konsekvensutredning -Høring

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Rammer for vektlegging av berørte interesser: Energiloven § 1-2: -Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt.

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kontroll av skjønnet: Klage og innsigelse: -Overordnet organ kan kontrollere skjønnsutøvelsen fullt ut, jf. forvaltningsloven § 34(2). -Men skaper dette mer samordning? Domstolskontroll? -Kun om det er lagt vekt på berørte hensyn Ikke hvor stor vekt -Realitetsavgjørelsen er lagt til NVEs (OEDs) skjønn -> Egentlig ikke domstolskontroll

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Oppsummert Store koordineringsbehov i saker som berører miljøet. Det er solide krav til kartlegging av berørte interesser + Stor skjønnsfrihet skaper kamp om skjønnsutøvelsen ÷