Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Om muntlig eksamen i historie
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i historie
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vurderingskriterier og oppgaver
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorenes rolle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Læreplanen Historie Vg2.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
©Byrådsavdeling for oppvekst
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Samfunnsfag.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk” Fra fremmedspråksdidaktikerne ved ILS, UiO

Vekting: Antydningsvis 1/5 av karakteren Del 1 LYTTING Felles lytting med 2 gjennomlyttinger med svar på norsk Tidsbruk: Lyttingen i separat rom. (Selve lyttingen har alltid ligget utenfor tidsrammen for den muntlige prøven). Lyttestoff: Primært sentralt utarbeidet lyttestoff. Subsidiært materiale som fremskaffes lokalt og fortrinnsvis hentes fra autentiske kilder Vekting: Antydningsvis 1/5 av karakteren (lytting måles også integrert i den faglige samtalen og i spontansamtalen i SPINT)

UDE-skriv: (2.2) … eksamensoppgaven (må) utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan (Altså: prøve forståelse med svar på norsk slik at alle får vist hva de forstår uavhengig av produksjonskompetansen på målspråket.)

Del 2 PRESENTASJON Vekting: ca 1/3 Eleven presenterer et tema som er forberedt og som er hentet fra arbeidsområdene som fremkommer i fagrapporten (som igjen bygger på læreplanens kompetansemål). Tidsbruk: 5 -7 minutter Tema: Oppgis/trekkes på skolen med egenvalgt presentasjonsform og evt. problemstilling. I tillegg til det rent språklige ved presentasjonen prøves her kompetansemålene innen hovedområdet Språk, kultur og samfunn Vekting: ca 1/3 (Utformingen av ppt’er etc. skal ikke vurderes for seg, bare sees på som en støtte for elev og mottakere i presentasjonen av stoffet)

UDE-skriv: (2.2) Elevene kan ta med seg notater fra forberedelsesdelen. Disse notatene skal ikke vurderes. Notater fra forberedelsesdelen er ment brukt som en støtte for eleven under eksamen Eksamen skal ha tilknytning til temaet/oppgaven som elevene har jobbet med under forberedelsestiden Det er en forutsetning at oppgaven utfordrer elevens forståelse og selvstendighet i behandlingen av stoffet og ikke bare prøver elevens evne til å reprodusere kunnskap. Det er derfor særlig viktig at oppgaven åpner for en problematiserende og drøftende tilnærming

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) a) faglig samtale Samtale om temaet i presentasjonen. Samtalen initieres av eksaminator (og sensor) og skal ha preg av en faglig samtale. Tidsbruk: ca. 5 minutter (om presentasjonen er kort, kan det være naturlig å bruke noe mer enn 5 minutter her) Samtalen: Avholdes for å få fram bredden og dybden i elevens individuelle kunnskaper om emnet og språklige kompetanse Vekting: sees sammen med b)spontansamtalen UDE-skriv: (2.4) Ved en lang forberedelsesdel vil det være naturlig å legge opp til en todelt eksamen, der elevene får en fastsatt tid til presentasjonen etterfulgt av en faglig samtale mellom elevene, faglærer og sensor Formålet med samtalen er å sikre at karakteren blir satt på basis av den individuelle kompetansen til hver elev slik den kommer frem på eksamen

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) b) spontansamtale Spontan (ikke forberedt) samtale mellom eksaminator og elev i en form for rollespill e.l. Eksaminator bør være samtalepartner for best mulig å illudere en morsmålsbruker og kunne hjelpe eleven framover. Tidsbruk: ca. 5 minutter ( i tillegg må det regnes et par minutter til å sette seg inn i kommunikasjons-situasjonen/ instruksen) Samtalen: Her prøves elevens kompetanse i spontan interaksjon (samhandling) i en ikke-forberedt situasjon og med ikke-forberedt tema med lærer som en tilnærmet ”innfødt” språkbruker Vekting:Sees sammen med a) faglig samtale UDE-skriv: (1.3.4) Ved par- eller gruppeeksamen må det beregnes nok tid til at individuell vurdering sikres (2.2) … eksamensoppgaven (må) utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan (1.3.5) Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen (Altså: den helt uforberedte samtalen der også tema er ukjent på forhånd må prøves)

Oppsummering Eksamen har tre deler som prøver de ulike muntlige ferdighetene representert i læreplanen for fremmedspråk LK06 (lytting, presentasjon, spontan interaksjon)(samhandling) med følgende fordeling/vekting i forhold til vurderingen/karaktersettingen: Ren lytteforståelse: teller ca halvparten Presentasjon (av forberedt tema): Samtale: Ca halvparten (den spontane samtalen teller mest) dvs. samtalen er både oppfølgingssamtalen til presentasjonen og den spontane samtalen

Forslag til modell - fremmedspråk Muntlig eksamen LK06 Lytting 1. ”Presentasjon” (forberedt) 2. Tema 3 Spontan interaksjon (samhandling) a) Om tema b) Situasjon

Lykke til!!!