IN 265 Problemdefinering, modellering og kravspesifikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

FINF- H -04, 14 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 38 Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer:  Systemutvikling.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
8 Mål og strategier Påstandene:
Goffman, Garfinkel og Giddens
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Introduksjon til systemutvikling
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
FINF- H -04, Forelesning 24. aug. Arild Jansen. AFIN
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
Identifisere behov – og etablere krav
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
FINF4001 Høst 2008 Systemutvikling: Tilnærmingsmåter & perspektiver
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Systemer, perspektiver og tenkemåter Computer context, kap. 3-9, 12.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Masterskolen 2015: Introduksjon
FINF- H -05, 08 september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 8. september Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Systemutvikling.
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
DRI2001 h05 - Forelesning 21.sept Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning 21. sept. 05 Hva er systemutvikling.
DRI2001 h04 - Forelesning Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning Hva er systemutvikling (SU)
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
DRI1001 h05 - Pensumseminar 24.aug Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar Om pensumseminaret og obligatoriske.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Objektorientert design
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
IN 265 Problemdefinering ,modellering og kravspesifikasjon
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Det strukturelle perspektivet
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

IN 265 Problemdefinering, modellering og kravspesifikasjon Introduksjon til kurset IN265 Arild Jansen, Systemarbeidsgruppa, IfI 28. Januar 2003

IN 265 Problemdefinering, modellering og kravspesifikasjon Kursorganisering Forelesere: Arild Jansen, Jens Kaasbøl + 1-2 gjesteforelesere Gruppelærer: Anders Brunland, Thorfinn Thomassen, Richard E. Borge, Eskild Busch Elektronisk informasjon: http://www.ifi.uio.no/in265 E_post arildj@ifi.uio.no,in265@ifi.uio.no Eksamen ??? (I 2002: 23.5.2002)

IN 265 - Mål og innhold/pensum i kurset Teoretisk forståelse av og praktiske ferdigheter i systemutvikling Lære å bruke en systemutviklingsmetode OOA&D : Lars Mathiassen med flere: Objekt-orientert analyse og design , kap. 1-12, 16-18 Få en grunnleggende teoretisk og kritisk forståelse av hva systemutvikling er og hvordan systemer brukes Dahlbom og Mathiassen: Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design. Kap 1-9 Gjennomføre et realistisk SU-prosjekt for en virkelig organisasjon. Obligatorisk oppgaver 1-3.

Innhold/pensum i kurset-2 Kompendium Noen artikler om metoder mm Andersen et al.1986: Hva er systemutvikling, Chap. 3 i Professional systemutvikling. Avison, D. & G. Fitzgerald. 2003 : Information Systems Development, Methodologies, Techniques and tools, Boehm, B.W. 1998: A Spiral Model of Software Development and Enhancement Skagestein, Gerhard. 2001 : Ar eUse Cases necessarily the best start of an OO system.Development Process. Wood-Harper & S. Corer. 1996 How we profess. The Ethical Analyst.

Innhold/pensum kurset-3 Noen artikler om prototyping Budde et al. Prototyping. : An Approach to Evolutionary System Development , Mathiassen, L. et al. : Prototyping and specifying: Principles and Practices of a Mixed Approach, Noen artikler som beskriver relevante prosjekter/eksempler Chiborra, Claudio & Fallia, Angelo.: Infrastructure as a process: The case of CRM in IBM. Dahlbom, Hanseth, and Ljungberg.: Conservative Success. Infrastructure and organizational evolution in SKF. Orlikowski & Gash:Technological Frames. Making Sense of Information Technology in Organisations. Noen artikler om modellering av arbeid Sachs, Patricia.: Transforming Work. Collaboration, Learning and Design. Suchman, Lucy: Making Work Visible.

IN 265 - Pedagogisk opplegg for kurset Problembasert læring : Koble teori og praksis med basis i reelle problemer Gruppeoppgaver og obligatorisk oppgave Obligatorisk oppgave skal gjøres i en organisasjon: Oppgaven går ut på å lage en forundersøkelse, deretter en objektorientert analyse og til slutt objektorientert design ved hjelp av teknikkene som er beskrevet i OOA&D. .Arbeidet knyttes til en virksomhet dere velger sjøl. Se : //www.ifi.uio.no/~in265/oblig1.shtml

Prosjektoppgaven Skaffe praktisk erfaring med virkelig problem og organisasjon Få trening i å bruke verktøy Rike bilder – for å fange mangfold i problemområdet Fastlegge strategi Analyse av problemområdet Analyse av anvendelsesområdet Spesifikasjon av design Bruk OOA&D-boka som ’veileder’ i arbeidet, og D&M som bakgrunn for å se flere perspektiver og innfallsvinkler

Obligatorisk oppgave – Plan -milepæler 31.2 Inndeling i grupper 7.2 Etablere prosjekter - valg av organisasjon 28.3 Foranalyse. Rapport Presentasjon for "brukere" 21.3 Analyse 30.4 Design Prototype

Systemutvikling og systemarbeid Systemutvikling (SU): alle aktiviteter knyttet til analyse, utforming og innføring av IT-baserte informasjons-systemer i virksomheter Lage både ’gode’ og ’nyttige’ IS Fokus på alle forhold som ansees viktige Både tekniske, organisatoriske, sosiale, kulturelle, som alle henger sammen Usikkerhet, målkonflikter, interessekonflikter, ikke-rasjonell adferd Anvende teorier og tilpasse metoder til lokale forhold

Hva bygger kurset på (INF 101& INF 102) Grunnleggende forståelse av Objekt-Orientert filosofi og modellering/programmering Forstår hva systemutvikling Kjenner fasene i livssyklusmodellen og kjenner litt til ulike utviklingsmodeller (fossefall, spiral etc.), litt risikostyring og litt om IT og samfunn Litt praktisk erfaring med et mindre ’SU-prosjekt (Oblig) Kjenner til Tau UML Har erfaring med Dataorientert innfallsvinkel v.h.a. klassediagrammer som likner ORM Kjenner til Use-cases, sekvens- og klassediagrammer

IN219 vs. In265 UML brukes noe forskjellig i disse kursene Begge kursene bygger på analyse og design mm fra INF102: Fokus IN265: Samspill mellom systemet og organisasjonen der det skal brukes. Vekt på analyse av problemområdet og bruker krav/ønsker ved hjelp av ulike teknikker for beskrive kravspesifikasjon Bare overordnet (logisk) design) UML brukes som notasjon både i analyse og design Fokus IN219: Planlegging og gjennomføring av SU/SE-prosjekter. Analyse &design når kravspesifikasjon foreligger. ”God” design v.h.a. UML, Use case dreven systemutvikling. Testing, vedlikehold, konfigurasjonshåndtering. Videre-utvikling og gjenbruk, estimering, prosessforbedring, … UML brukes noe forskjellig i disse kursene

Gruppa for Informasjonssystemer ved Ifi Systemarbeid omfatter forskning og praksis knyttet systemutvikling og bruk av IS i organisasjoner& samfunn Fokus på alle sider ved planlegging, utforming, innføring og bruk av ulike typer IKT Studere både småskala og storskalasystemer Spesielt fokus på infrastruktur og kommunikasjons-systemer (f eks datastøttet samarbeid (CSCW-systemer) Vekt på organisatoriske, sosiale, kulturelle og politiske aspekter Sosial forming av teknologi : mål- og interesse-konflikter, maktforhold

Repetisjon av noen begreper Data, informasjon og kunnskap Data er fysisk (symbolsk) representasjon av informasjon Informasjon og kunnskap forutsetter menneskelig fortolkning og forståelse Databaser og informasjonssystemer (IS) Database: A structured collection of data stored, controlled and accessed by computers based on predefined relationships Information System: The collection of people, machines, data and methods organised to accomplish specific functions and to solve specific problems

Modeller og livssyklus-’modellen’ En forenklet avbildning av utvalgte deler av virkeligheten, med en bestemt hensikt (ut fra en gitt referanseramme) F eks. en tegning, et kart, en husmodell, en datamodell,… Et IS baserer seg på en forenklet modell av virkeligheten Livssyklus-’modellen’ (egentlig ikke en modell) En beskrivelse av fasene involvert i å vurdere, planlegge, analysere, utforme, realisere og innføre [og vedlikeholde] et IS i en virksomhet Denne modellen kan forstås og anvendes på mange ulike måter, og fasene har ulike navn og innhold innen ulike metoder og teknikker

Teorier, modeller og virkeligheten Modell: En del av VIRKELIGHETEN: Interesser Temaer Problemer Forventninger Andre kilder IDÉER BESKRIVELSER TEORIER METODIKK Utviklingssubjekt PROBLEMER MODELLER TEKNIKKER

Metodologi, metode, teknikk og verktøy Metodologi: En samling av metoder/prosedyrer, teknikker, verktøy og dokumentasjon som understøtter alle fasene en SU-prosess (fra analyse til innføring, opplæring, endre organisasjon) F eks. OOA&D med UML, STRA NB: Livssyklus’modellen’ i seg sjøl er ikke en metodologi En metode: En framgangsmåte (prosedyre) for å nå et resultat SU-metode : Aktivitetsliste, retningslinjer, sjekklister,…for å gjennomføre en eller flere faser i SU-forløpet Eks: Datamodellering, fossefallsmetoder, spiralmodellen, inkrementelle og iterative metoder, OO-metoder, testmetoder,.. Teknikk: Konkret ’oppskrift’ for å utføre en aktivitet, Eks: Rike bilder, use-cases, prototyping, kost-nytte analyse,…

Hva er en systemutviklingsmetode? Veileder i SU-arbeidet En fornuftig samling av hva & hvordan - ikke en kokebok eller fasitsvar – ingen tvangstrøye Viktig for kommunikasjon og organisering av prosjektet Må brukes med fornuft, tilpasses avhengig av Problemets type og betingelser Personalets kompetanse Kulturelle og historiske forhold (Improvisasjon forutsetter at en kan grunnlaget Metoden i dette kurset er O-O Analyse og Design

Faser i systemutviklingsarbeidet Utvikle /tilpasse IT-baserte systemer til menneskers og organisasjoners behov Foranalyse : avdekke problemene Analyse: Se systemet utenfra Klarlegge behov og rammer :tekniske, organisatoriske, økonomiske, juridiske, sikkerhetsmessige Utforming/design : Se systemet innenfra Skape grunnlag for å realisere systemet gjennom å konstruere en logisk modell Analyse og design hører sammen Læring under design Omgivelsene forandrer seg,

Noen analyse og design-metoder Funksjonsorientering (FO) Beskriver hva som skal gjøres: funksjoner, beslutninger,.. Eks Lønns-, regnskaps-, beslutningsstøtte,.. Dataorientering (DO) Beskriver hvilke data systemet skal ha Eks personregister, bilregister, lagersystem Hendelsesorientert (HE) Hvordan reagerer på viktige begivenheter Eks transaksjonssystemer, styringssystem Objektorientering Objekter som grunnlag for innkapsling av data og operasjoner på disse Beskriver hvilke data systemet skal bearbeide Kombinerer særlig FO og DO på en elegant måte

Objekter og klasser Objekt: en helhet med identitet, tilstandsrom og adferd Klasse : En beskrivelse av en mengde med objekter med samme struktur, adferdsmønstre og tilstandsrom (jf klassebegrepet i SIMULA) Objekter er instanser av klasser, ofte reelle fenomener, mens klasser er begrep (felles betegnelse) Vi snakker om OO-metoder, OO-språk (SIMULA, ADA, JAVA ..), OO-databaser Generelle og spesialiserte begreper (abstraksjonsformer)

Hva er et system ? Noen forslag: En samling av elementer og relasjonene mellom dem Et sett av komponenter som interagerer på bestemte måter for å utføre en oppgave (nervesystem, fordøyelsen) Et ordnet sett av fakta, prinsipper, klassifikasjon (Linnee’s plantesystem, det periodiske system,..) Et struktur av prosedyrer&metoder (kvalitetssikringssyst.) ’Noe’ som kan atskilles fra sine omgivelser (økosystem,.. - Systemer er en abstraksjon ut fra en bestemt hensikt - Systemer kan betraktes utenfra eller innenfra

Modellering av konteksten . (Edb)-system Bruker (jf OOA&D, side 11) Modell av virkeligheten Virkeligheten Problemområdet: Formål/oppgave Eks : Regnskap, lagerhold, planlegging av arbeid Anvendelsesområdet: Del av brukerorganisasjonen, eks Regnskapskontoret, grossist, frisørsalong

Komponenter i et IT-system . Andre systemer Grenseflate Funk-sjoner Modell Brukere IT-system

Oversikt over OOA&D Analyse av anvendelses-området Krav til bruk Analyse av problem-området Design av komponenter Spesifikasjon av komponenter Modell Spesifikasjon av arkitektur Design av arkitektur

Aktiviteter i OOA & D 1. Analyse av problemområdet Hva skal systemet handle om, oppgave som skal løses Beskrive klasse av objekter og deres innbyrdes relasjoner og dynamiske egenskaper 2. Analyse av anvendelsesområdet Fastlegge bruksmessige krav Krav til bruk, funksjoner, og grensesnitt 3. Design av arkitektur Sammenholde kravene med den tekniske plattform Prioritere kravene, utforme komponentarkitektur 4. Design av komponenter Utgangspunkt i arkitekturen Design av modell, funksjons- , og grensesnittskomponent

To gjennomgående eksempler Frisørsalongen (kap. 21) Problemområdet : Kunderegister, timebestilling, arbeidsplaner og lagerhold Anvendelsesområdet: Frisørsalongen, spesielt adm. personell og resepsjonist Konferansesystemet (kap. 20) Problemområdet: Registrere konferansedeltagere, innsendte foredrag (papers) og lage program Anvendelsesområdet Programkomiteen og organisasjonskomiteen

OOA& D prinsipper og styrke Objekter som kjernebegrep: Egenskaper, tilstander og adferd Åpen metode- tillater variasjoner i bruk Situasjonsbestemt strategi Gjenbruk, forbilder, mønster og komponenter En ’god’ design skal være forståelig, fleksibel og brukervennlighet Dokumentasjon : Korrekt- tilstrekkelig men ikke for voluminøs

Systemer, perspektiver og tenkemåter Systemer (Dahlbom og Mathiassen, kap. 1-2) Teknologi, data, informasjon og kunnskap Rasjonell versus romantisk tenkemåter Blant annet inspirert av Peter Checkland : Soft Systems Methodology (In System Thinking, Systems Practice)

Hva er en datamaskin Noen ulike synspunkter i datamaskinens barndom: If it should turn out that the basic logic of a machine designed for numerical solution of differential equations coincide with a machine intended to make bills for a department store, I would regard this as the most amazing coincidence that I have ever encountered Howard Aiken, 1956, physicist The study is to process on the basic of the conjectures that every aspect of learning or any other feature of intelligence can in principle be so precisely described that a machine can be made to simulate it . John McCarthy, 1956, mathematician

Hva innebærer det å ’datoriserer’ Automatisering av administrative oppgaver Taper vi verdifulle sider ved manuelle rutiner, skjønn,..? Tap av jobber? Lagre data for å støtte/automatisere beslutningstaking Kan vi stole på at data er korrekte? Hvilke fortolkninger er de basert på ? Sammenfaller det med våre fortolkninger ? Overvåke og kontrollere komplekse prosesser Datasystemer er sjøl kompliserte systemer- hvordan kontrolleres de? Hva med kvalitet av systemene – for oss?

Algoritmer og menneskelig tenkning Church-Turing thesis: Alt et menneske kan beregne kan bli beregnet av en maskin En instruks er en algoritme dersom den er endelig, veldefinert og bare består av elementære trinn Algoritmebegrepet bygger bro mellom vår intuitiv forståelse av beregninger og en datamaskin Bygger på Descartes (1596-1650) teori om tenkning som regelstyrt symbolmanipulasjon Kan datamaskiner erstatte menneskelig tenkning?? To fundamentalt forskjellige svar

To verdensanskuelser - det rasjonelle versus det romantiske Rasjonalisme - arven fra Aristoteles, Galileo, Descartes, Bacon, Newton, Leibniz,.. Utviklingen av naturvitenskapen Skille mellom en ’ytre’ (sann) og ’indre’ (sanset) verden Sann kunnskap er basert vitenskapelig representasjon av virkeligheten (formalisering) Tenkning er symbolmanipulasjon Romatikken arven fra Socrates, Platon, Data blir til informasjon gjennom fortolkning basert på forståelse av bakgrunn og kontekst Kunnskap utvikles både fra teori og praksis Noen begreper kan ikke defineres, men forklares ved eksempler Vekt på kultur, kunst, følelser

Datamaskinen - kalkulasjon eller informasjonsbehandling Utgangspunkt i organisk, dialek-tisk forståelse av virkeligheten’ ’Verden’ må forstås som helheter kan bare beskrives ved fortolkning Virkeligheten er i stadig forand-ring - uforutsigbar- kaotisk Organisasjoner koordineres ved uformell, direkte interaksjon mellom medlemmene - ikke skille mellom styring og utføring Datamaskinen som medium for menneskelig samhandling Utgangspunktet er Descartes m fl. mekanistisk systemforståelse Klar, eksakt og sann representasjon av verden Verden er stabil Reduksjonisme, gjentagbarhet bevis-/forkastbarhet Verden oppfattes som en maskin - f eks. som byråkratier med formell arbeidsdeling og styring Den logiske, analytisk ’tenkende’ maskin (Babbage, Turing, von Newman

Organisasjonen : Maskin eller kultur Arbeidsdeling og koordinering Byråkratiet Nøyaktig beskrivelse av arbeidsoppgaver Organisasjon som ’optimal algoritme Stabile omgivelser Rasjonalitet og effektivitet Entydige mål Forutsigbarhet – Lav usikkerhet Vertikale informasjonssystemer Organismen Lever i dynamisk samspill med omgivelser i stadig endring Forandring skaper usikkerhet Liten grad av formalisering Sjølstendige, men sam-spillende enheter ( ansvar) Tette nettverk- uformelle strukturer Horisontale nettverk: E_post, CSCW,..

IT og kunnskap: To kunnskapssyn Kunnskap som mekaniske helheter Deler kan tas ut av helheten uten at dennes karakter endres Fenomener kan defineres formelt Kunnskap som organiske helheter Helheten utgjør mer en delene Fenomener forståes gjennom sosiale prosesser S-R : stimuli-respons -basert læring : Er det basert på et mekanistisk kunnskapssyn