Litt om skrift og uttale på svensk og norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Fonologi.
Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hvordan er et atom bygd opp?
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Music: Nightengale Serenade
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
Elevtekster og ortografi
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Skattejakt-samling på torsdag
Sentrale begrep i fonologien
Synger du sammen med meg
Enkel og dobbel konsonant
To meninger om hva som var ”norsk” omkring 1900
Førsteamanuensis Arne Torp Institutt for lingvistiske og nordiske studier Universitetet i Oslo Talemålsendringer i norsk de siste hundre åra 1.Innledning.
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Forskjeller på tale og skrift
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
10 regler for å skrive for web
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Dikt.
Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) Førsteamanuensis Arne Torp Institutt for lingvistiske og nordiske studier Universitetet i Oslo Talemålsendringer.
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Info om barn og begreper
Litt om skriftspråknormering i de moderne skandinaviske språkene
Munnleg og skriftleg.
Kapittel 13 I begravelse.
Grunnleggende rettskriving Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Kapittel 13 Dei nordiske språka. Mål Gjere greie for nokre skilnader mellom norsk, svensk og dansk Gjere greie for nokre likskaper mellom dei tre språka.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mykje som er likt med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå både på det som er likt.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Kvifor har vi rettskriving?
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
Dialektar og sosiolektar
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Lyrikk og poetisk språk
Utskrift av presentasjonen:

Litt om skrift og uttale på svensk og norsk Førsteamanuensis Arne Torp Institutt for lingvistiske og nordiske studier Universitetet i Oslo Litt om skrift og uttale på svensk og norsk

Bokstaver og ortografi på norsk og svensk Svensk bruker fremdeles middelalderskrivemåtene ck for kk (+ ch i ett ord!) og x for ks: bakke : backe (+ og : och, begge med naturlig uttale å!), laks : lax Svensk bruker alltid bokstavformene ä og ö; norsk alltid æ og oftest ø. Bokstaven ä er vanlig på svensk, æ forekommer sjelden på norsk: häst, bäck, där, värst norsk hest, bekk, der, verst De skandinaviske ”særbokstavene” står sist i alfabetet i rekkefølgen å, ä, ö på svensk, men æ, ø, å på norsk

Vokaler – skrift og uttale på svensk og norsk Både norsk og svensk har 9 vokalfonem, som i prinsippet skrives med 9 forskjellige bokstaver Både norsk og svensk har rimelig godt samsvar mellom uttale og skrivemåte av vokalene Både på norsk og svensk er det en del problemer i forholdet mellom skrift og uttale når det gjelder bokstavene o og å: ost : slott : fått; godt/gott : blått På norsk gjelder det samme i forholdet mellom o og u: sv./no. ost : no. tung, sv. tung, no. sukker

Vokalsystem – korte og lange vokaler i norsk og svensk + fonemet ä/æ som langt Både svensk og norsk skiller mellom lange og korte vokaler: fin /fi:n/ : finn /fin/ I norsk lyder alle vokalene mer eller mindre likt som lange og korte; i svensk er det stor forskjell på lang og kort /a/ og /u/: flat : flatt; ful : full På norsk fins fonemet /æ/ i uttale bare foran r (+ retroflekser): ber (verb) : bær (subst.), vert (subst.) ”Ta första stegen och visa mig vägen” Såkalt stockholmsrim er også oslorim! Bokstaven ä heter [ε], æ heter [æ]!

Diftonger på svensk og norsk svensk öj = no. øy: slöjd, sløyd; (men hö : høy!) svensk ej /ei/ # no. ei /æi/: ben/bein, sten/stein svensk au /ao/ # no. au /æu/: sv. paus, nor. pause, sv. stör, no. staur svensk –egn- /eŋn/ = no. bm. –egn- /æin/: regn jf. sv. tegel, no. tegl /tæil/, sv. dygn, no. døgn /døyn/

Konsonanter – skrift og uttale på norsk - 1 Norsk og svensk har stort sett det samme konsonantsystemet Både norsk og svensk mangler egne bokstaver for den såkalte sj-lyden og kj-lyden (sv. = ”tj-ljudet”) Det fins heller ikke egne bokstaver for de retroflekse konsonantene i (uppsvensk og østnorsk) I østnorsk blir sj-lyden uttalt likt med retrofleks rs (sjø – vers; orda vers og bæsj er rimord!) I sørvestlandsk mangler retroflekser og sj- lyd, og /r/ er oftest [R] (jf. sydsvensk)

Konsonanter – skrift og uttale på norsk - 2 Den såkalte kj-lyden skrives på norsk med k bare foran i og y, ikke foran e, æ og ø, der norsk har kj kiste, kysse, kjenne, kjær, kjøpe Denne regelen gjelder også g og sk uttalt som j og sj gi, skinn, gyte, gjelde, gjære, gjøre, ski, sky, skje, skjær, skjønn Svensk har mer bruk av dobbelkonsonant enn norsk at, til, vil (men vill, adj.), all – alt, bygge - bygd

Mer historisk og morfofonologisk skrivemåte i norsk – og mer lydrett skrivemåte! hvit, hvem, hva (= nyn. kvit, kven, kva) Morfofonemisk: god, sunn, rund, kald : godt, sunt, rundt, kaldt (jf. sv. trygg : tryggt – ikke tryckt!) tenne : har tent, sende : har sendt Lydrett (i fremmedord): nasjon, misjon, sjokolade, sjef, sjåfør, bagasje