Elevspråksanalyse: Modus og modalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
Litt mer om PRIMTALL.
Legeringer Per-Einar Rosenhave
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Tekster til kapittel 2.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
12.mai Karmøy Frikirke ETT KALL – ET LIV 2.KOR 5,14-21.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Bayeux-teppet 01 Romansk
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samdata 2012 Somatikk.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Thon Hotel Backlund, Levanger
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Internasjonale menneskerettigheter
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Lekseplan for 5.trinn uke 6 Mandag 2. februar – fredag 6. februar.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Hva er klokka?
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Norsk 3, 14.november 2007 v/MEM Språket som meningsutveksling (Kap.6 i Språket som mening)
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Ulike måtar for bruken av pronomen
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Konkurrerende økonomiske teorier
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Utskrift av presentasjonen:

Elevspråksanalyse: Modus og modalitet Berit Løken Høgskolen i Østfold

Uttrykk for sannsynlighet på engelsk og norsk Kategori Engelsk (n = 763) Norsk (n = 662) Modalverb 67,2 24,5 Adverb 30,5 72,4 Adjektiv-/partisipputtrykk 2,1 2,3 Substantiv 0,2 0,9 NICLE (n = 599) 66,3 33,7 Ikke analysert Modalverb mer frekvente på engelsk enn på norsk Adverb mer frekvente på norsk enn engelsk You may not know about this one: it's a modern sin. (FW1) Du kjenner kanskje ikke til den, det er en moderne synd.

Uttrykk for sannsynlighet i NICLE (Frekvenser per 10.000 ord)

Tekst 1: modus Alle fullstendige setninger er i indikativ 5 setninger er interrogative 4 polariserte – 1, 2, 13, 19 1 hv – 18 Spørsmålene i 1 og 2 blir besvart i konklusjonen Spørsmålene i 18 og 19 blir ikke besvart. Antagelig ment å være retoriske, men… Spørsmålet i 13 blir besvart i neste setning

Tekst 1: tempus og polaritet Hovedsakelig presens 5 tilfeller av will-future – 3, 4, 12, 13, 28 I setning 3 og 4: om teksten I setning 12: hva noen hevder I 13 og 28 i betingelsessetninger Polaritet 8 setninger negert med not – 8, 9, 12, 17, 25, 27, 32 NB vurderingene i 12, 27, og også 30. Ellers mest om hva unge gutter/soldater ikke er eller vil

Tekst 1: modalitet Modulasjon Modalisasjon Uttrykk for høy grad av nødvendighet Should, have to, in duty bound, must (1, 7, 23, 31) Potensial it is almost impossible to say (30) Jevnt fordelt i teksten Modalisasjon Fra høy til lav grad av sannsynlighet Can, must, probably, should, might (10, 11, 17, 32) Kommentaradjunkter: of course, actually Vurdering, for eksempel i 8, 11, 12, 27, 30 Modulasjon – nødvendighet army, soldiers, i 31 we. Modalisasjon – 10 i kombinasjon med betingelsessetning, 11 i evaluering, 17 med gradering (too), 32 konklusjonen Vurdering -- gradert eller kombinert med andre modale elementer

Tekst 1: subjekter Leksikalske Hær 1 Gutter og menn 5, 22 Soldater 17, 27 Antall, mengde 19, 25 År 21 ”studielån” 28 Another aspect 15 Flere tilfeller av ekstraposisjon, jf en del av tilfellene av vurdering 3 eksistensielle Svært mange personlige pronomen (ca halvparten), inkludert første- og andreperson

Tekst 2: modus og tempus Modus Tempus Alle setninger er i indikativ 2 interrogative setninger, begge hv-interrogative 21 og 29 Svar på begge spørsmål gis i de neste setningene Tempus 1 preteritum – i setning 32 2 will-future – i setning 27 og 28 Begge med et sterkt element av sannsynlighet, begge om soldaters adferd

Tekst 2: polaritet og modalitet 3 tilfeller av not-negasjon – 12, 28, 30 subjektet referer til Norge eller noe norsk Modalitet Modulasjon Høy grad av nødvendighet: have to I første del av teksten (1 og 4) Modalisasjon Medium til lav grad av sannsynlighet probably, can, could, might I siste del av teksten (19, 25, 29, 30) Kommentaradjunkt: in fact

Tekst 2: subjekter Soldater 1-8 Oppgaver 9-10 Land 11-14 Blandet – de foregående 16-20 System, hær, soldat 21-28 Den norske hær 29-35 Unntak: most people (22), I (23) one answer, another answer (30 og 31) the threat from Russia (33) Få personlige pronomen, 1 eksistensielt

Sammenligning Forskjeller: Hva med NICLE generelt? Bruk av interrogativer, modalitet, negativ polaritet, personlige pronomen Fordelingen av interrogativer og modalitet Subjekter: bruk av personlige pronomen, gruppering av referenter Hva med NICLE generelt?

Nøkkelord i NICLE (kontrollkorpus LOB) Personlige pronomen (we, you, I, us, they, everybody) Modaluttrykk Modalverb (can, will, should, would) Modal- og kommentaradjunkter (maybe, actually, often, probably) Mentale prosesser (think, believe, feel) Spørreord Adjektiver som important, wrong, better, right

Oppsummering Tekst 1: Flere trekk til felles med NICLE generelt: Forholdsvis utstrakt bruk av mellompersonlige ressurser Pronomenbruk ligner muntlig/uformell diskurs Forfatteren synes å mangle overblikk og vokabular, jf bruk av anførselstegn , fokus på detaljer og bruk av hypotetiske konstruksjoner Tekst 2: beskjeden og planlagt bruk av mellompersonlige ressurser Forfatteren synes å ha et visst overblikk over emnet, jf leksikalske valg og beskjeden bruk av hypotetiske konstruksjoner Gruppering av subjekter og bruken av mellompersonlige ressurser resulterer i at teksten virker velstrukturert Jf det Kjell Lars sa i går om fokus på mellompersonlig skrivemåte i skolen og burk av ressurser fra talespråk