Pasientsentert tuberkulosebrosjyre

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Med hjerte i kommunehelsetjenesten
Advertisements

Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Tuberkulose i Norge- Forekomst, lover, forskrift og meldingsplikt
Utdanningssamarbeid med (nord-)russiske læresteder Erfaringer fra Universitetet i Tromsø Astrid Brokke – Avdeling for utdanning.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
ESMA retningslinjer egnethetstest
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Forskeren forstår meg ikke
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Helse og sykdomsbegrepet
Stein Erik Halck Veileder
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Nærhet vs. stoppeklokke
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Det Blomst- rende Norge 2009 I år: For 7gang 20 deltakende byer Samarbeidspartner: • NORSK SENTRUMSFORUM.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Innføring av nye kostnadskrevende metoder i helsetjenesten
MeSH på norsk – et spennende samarbeidsprosjekt
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
- Verdsettende ledelse
Frisklivssentraler Sulitjelma Geir Lærum, rådgiver
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Omsorgskonferansen 30. September og 1. oktober 2013 Erfaringer fra tilsyn i omsorgssektoren i Sør-Trøndelag Seniorrådgiver.
After analysis… Den postanalytiske prosess
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Smitteoppsporing i Prinsens gate Smitteverndagene 4. og 5. mai 2008 Frantz Leonard Nilsen Smittevernoverlege Helse-
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Legal abort Provosert abort
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Statkraft 16. april, 2010 Du kan lytte til koden.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Pensjonsforum 12.november 2007
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Præhospital klinikk Følges procedurerne for information fra ambulancetjeneste til akutmodtagelse? Jon E Steen-Hansen Klinikkoverlæge.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Rotarys fredsengasjement Subject Ingrid Grandum Berget
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Pasientsentert tuberkulosebrosjyre Torunn Hasler og Merete Taksdal Folkehelseinstituttets smitteverndager 3-4.06.2009

Hvem er den laget for? Personer med diagnostisert tuberkulosesykdom Pårørende Helsepersonell 2

Hvorfor pasientsentrert TB brosjyre Hvorfor pasientsentrert TB brosjyre? Målsetting Motivere personer med tuberkulose til å fullføre behandlingen og mestre sin sykdom 3

Informasjon og kommunikasjon ”Den gode legen forklarte meg hva TB er, og hva som kommer til å skje med meg” .

Organiseringen av DOT ”Det er fint å ha noen til å minne meg på å ta medisinen hver dag” ”Det er ikke for å kontrollere meg, men for å kontrollere sykdommen min”

Syk i et fremmed land Å være ensom Å være ukjent med samfunnet, og føle seg ”utenfor” Å ha kommunikasjons- problemer Å ha andre bekymringer

Respekt å oppleve vennlighet og omsorg å bli hørt og trodd å få mulighet til medinnflytelse over egen situasjon

Økonomi Mange pasienter er i en vanskelig økonomisk situasjon Behov for informasjon om økonomiske rettigheter

Hva kjennetegner pasientsentrerte brosjyrer? ”Brukerne ga a-ha opplevelser” (Sykepleien 5, 2009) ”Menneskekunnskap er en klinisk kompetanse” ”God kommunikasjon – også for legenes skyld (Tidskrift Norske Lægeforening 2001;121 1122-5 og 2008:128:2840-2) 9

Brosjyrer som kommuniserer bra: Målgruppen involvert i utforming og kartlegging Erfaringsnære temaer Motiverer gjennom å gi eksempler på mestringsstrategier Språket er enkelt, ikke medisinsk Innholdet er evaluert og pretestet med målgruppen 10

Hvilken forskjell gjør god kommunikasjon? Pasienters informasjonsbehov tilfredstilles Pasienter vet mer om å ta vare på seg selv Stigma reduseres Behandlingsresultatene bedres Pasienter føler seg respektert og anerkjent

Strategiske valg Møte pasientens behov Språklige valg og begreper Eks. informere om bivirkninger Språklige valg og begreper Eks. isolat versus isolert avdeling Billedlige valg og illustrasjoner 12

Pretesting – hva kommuniserer bildene? Dette arbeidet føles kanskje greit . ..men dette kan være for tungt. 13

Trygge og tydelige budskap Eksempel side 8: Når TB pasienter er skrevet ut fra isolat er ikke sykdommen smittsom lenger: Det er trygt å ha vanlig sosial omgang med TB pasienter Det er trygt å bruke klær eller sengetøy som TB pasienter har brukt.

”Du blir frisk av tuberkulose” ”Tuberkulose kan helbredes” ”Å bli frisk av tuberkulose”

Litteratur referanser: Dick J, Van der Walt H, Hoogendorn L, Tobias B (1996): “Development of a health education booklet to enhance adherence to tuberculosis treatment”. Tubercle and Lung Disease 1996: 77 173-177 Farah, Mohamed Guled (2006): Tuberculosis in Norway with Emphasis on Immigrants. Series of dissertations submitted to the Faculty of Medicine, University of Oslo. No. 404 Heldal, Einar (2004): Tuberculosis in Norway and Nicaragua. Epidemiological studies to strengthen prevention and control. Dissertation for the Degree of Dr. med. Faculty of Medicine, UIO. Heldal, Kuyvenhoven, Wares, Migliori, Ditiu, de la Hoz, Garcia (2008): Diagnosis and treatment of tuberculosis in undocumented migrants in low- or intermediate-incidence countries. International Journal of Tuberculosis and Lung Disease 12(8):878-888 Sykepleien nr 2, 2009 ”Brukerne ga a-ha opplevelser” Schei E ”Menneskekunnskap er en klinisk kompetanse” (Tidskrift Norske Lægeforening 2001;121 1122-5 ) Gulbrandsen P ”God kommunikasjon – også for legenes skyld (Tidskrift Norske Lægeforening 2008:128:2840-2) Marra Carlo A. et. al (2004): “Factors influencing quality of life in patients with active tuberculosis”. Health and Quality of Life Outcomes, 2004, 2:58. Nilsen, Frantz L (2007): Smitteoppsporing i Prinsens gate. www.fhi.no/artikler/?id=69935 Nordstoga, Ingunn (2007) LHLs analyse av feltarbeid blant og intervjuer med 16 TB pasienter. Røhme, Kirsten (2004) Rapport fra LHL: Tuberkulose i Norge 2001-2003. Rowan K: Monthly Communication skill coaching for healthcare staff, Patient Education and Counseling 71(2008)402-404. Stridbeck, Malin (2005) Rapport fra en dybdestudie: Tuberkulose – Kultur & Endring :”Vi har tuberkulose – men vi er ikke like for det…” Stridbeck, Malin (2006): Se meg, ikke min sykdom. Cand. Polit avhandling, Institutt for Sosialantropologi, UIO. Whitehead,D.,Russel, G (2004): “How effective are health education programmes-resistance, reactance, rationality and risk? Recommendations for effective practice”. International Journal of Nursing Studies 4(2004) 163-172 Beyond the brochure. Alternative approaches to Effective Health Communication 1994, prepared by AMC Cancer Research center with support from Center for Disease Control, Atlanta USA J.B. Kitching: Patient Information leaftlets- the state of the art, Journal of the Royal Society of Medicine 83 (5) 1990 298-300 V. A Vauld, Written advice : compliance and recall, Journal of the Royal College of General Practitioners LHL 2009: Tuberkulosebrosjyre: Du blir frisk av tuberkulose