Lokale og sentrale utfordringer i kollektivtrafikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Når sykehus blir butikk – 1
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
SB konsernet: Det naturlige førstevalg i Nord-Norge på buss, gods og miljø.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Dialogkonferanse bussanbud 2014
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Konferanse
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
OBOS LÅN & SPAR – AVDELING BOLIGSELSKAPER Ola Braaten.
En utbyggers perspektiv
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Konferanse om fagskoleutdanning
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Outsource eller drifte selv ?
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Nettverk Knutepunkt Sørlandet helse- sosial- omsorg
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Energieffektivisering av bygg mot viktigere enn noensinne! -
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
SKOLE Anbefal beste modell innen eget fagfelt
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Kilden Teater- og Konserthus Fusjon pr. 1. juli 2011 mellom byggeprosjekt, Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester og Opera Sør Kulturdriftvirksomheten.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
AREAL OG BUSS – en byvisjon Adm. plangruppe oppnevnt i Kristiansand kommune - Vest-Agder fylkeskommune - Statens vegvesen Vest-Agder Rapport.
Agenda Kollektivtrafikk i Nord-Trøndelag Kollektivtrafikk i Stjørdal og Meråker kommune Konkurranse kollektivtrafikk på veg i Stjørdal og Meråker kommune.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Rekommunalisering eller en entreprise?
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

Lokale og sentrale utfordringer i kollektivtrafikken Harald Vålandsmyr Adm.direktør Bussen Trafikkselskap A/S og styreleder Transportbedriftenes Landsforening

Bussen Trafikkselskap A/S

Bussen Trafikkselskap A/S By – og forstadstrafikk i Kristiansand egen avtale Anbud vunnet av T.K.Brøvig A/S 1997 for kjøring i Søgne, Songdalen og Vennesla og Tveit Kontrakter med Vest Agder Kollektivtrafikk ut 2010, med samordningsansvar mellom kontraktene Passasjerer i 2007 ca. 9.000.000 ( ca.1.200.000 skoleskyss grunnskole) 115 busser 307 ansatte /290 bussførere heltid/deltid/ekstra 10 undertransportører

Kvalitetskontrakt BTS Kvalitetskontrakt TKB FORSTAD BY Kvalitetskontrakt BTS med Vest- Agder Fylkeskommune Kvalitetskontrakt TKB med Vest- Agder Fylkeskommune Søgne, Sogndalen, Vennesla og Tveit Kristiansand

Vognparken 115 busser og en av de nyeste vognparkene i bytrafikk. Investert i høyere standard med f.eks aircondition, laventrebusser og miljøkrav som overgår EU kravpå leveringstidspunktet VAK/AKT invitert til å komme med ønsker Ut kontraktsperioden vil det ikke bli investert i nye busser

Gassbusser

Grafisk vogner i drift

Utfordringer på bemanningssiden Dette er en utfordring som gjelder for hele landet; Mangler mellom 1000 og 1500 sjåfører på landsbasis Nytt EU direktiv fra sept. 08 Resultater av dette ser vi i daglig hos oss og i problemene det enkelte selskap har med rekruttering, og faktisk opprettholde avtalt produksjon flere steder.

Store utfordringer Lønns- og arbeidsforhold settes under press Ny Bussbransjeavtale Kompetansekrav Krav om endringer i arbeidstidsordninger Noen krav er heltidsstillinger og bortfall av delte skift

Kontraktsforhold – hos oss Vanskelig å få forståelse for at det faktisk foreligger en transportavtale mellom selskapene og Agder Kollektivtrafikk A/S. Noen mente endog at denne avtalen var uten betydning for ATP prosjektet, og man ønsket å styre dette uavhengig av avtalen Ønske om innflytelse på tvers av de ulike administrative nivåer er interessant å registrere, men har vært uheldig for kontrakten

Kostnadsutvikling i avtalene Kostnadene i avtalen har hatt en justering på ca 4,2% de siste 5 årene Noen punkter som forklarer underdekningen i AKT. Deflator Overforbruk - belønningsmidler Økt skyss grunnskole – og videregående Manglende økonomistyring Økte interne kostnader

Organisering – generelt - landet Prøving og feiling Oppbygging av store offentlige enheter Detaljstyring uten ”smarte” løsninger, og utnyttelse av ressurser Kreativiteten blir borte hos selskapene

Hvem påvirker kollektivtrafikken ? Vegvesenet: Planavdelingen Politiet Vegvesenet: Trafikkstasjoner Vest-Agder fylkeskommune, NSK-avdelingen Vegvesenet: Driftsavdelingen AKT Kommunen: Teknisk etat Kommunen: Ingeniørvesenet Kvadratur- foreningen ATP utvalget Kommunen: Plan- og bygningsetaten ATP Sekretariatet Busselskaper Kvadratur- foreningen Poltikere Handelstands-foreningen Private konsulenter

? Kunden i sentrum ATP utvalget Vegvesenet: Planavdelingen Politiet Trafikkstasjoner Vegvesenet: Driftsavdelingen Vest-Agder fylkeskommune, NSK-avdelingen Kunden i sentrum ? Kommunen: Teknisk etat (AKT) ATP Sekrtaitatet Politikere Busselskaper Kommunen: Plan- og bygningsetaten Private konsulenter Handelstands-foreningen ATP utvalget

Har vi gjennom ATP prioritert de kundene vi allerede har? ATP satsing - Rutetilbud – hyppige endringer - Statistikkbruk - Frysing av takster - Økonomistyring * Resultatet er uansett bortfall av deler av totaltilbudet og opprettholdelse av de sterkeste rutene

Billettering Nytt Billetteringssystem – en utfordring Nytt Billetteringssystem – muligheter Krav fra ansatte om mindre/ingen penger på bussene jfr. Sverige

Takster ikke markedstilpasset Skoleskyss styrer enkeltbillett takstene Bortfall av enkeltbilletter vil få store konsekvenser for inntektene i kollektivtrafikken i Vest Agder Takstene bør justeres med prisstigning når man har et riktig utgangspunkt.

Forslag Det utvikles avtaler som ivaretar kjøp av transporttjenester og samtidig bidrar til at selskapene har interesse av å utvikle rutetilbudet I dagens anbud er kostnadsjakt det mest viktige Det må ligge incitamenter som gjør det interessant å investere i markedet

Rutetilbudet i Kristiansandsområdet Generelt meget godt tilbud i Kr.sand i forhold til sammenlignbare byer, men; - Bredden i tilbudet blir borte fra 05.01.09 - Lite tilpasset reisestrømmer - Lang reisetid – i forhold til privatbilen - Differensiert tilbud i lavtrafikk ?

Anbud Anbud kjøpsform for valg av transportør Markedet bestemmer prisen 2011 vil nye aktører være på plass Ansattes arb.situasjon endres Lønns- og arbeidsbetingelser presses

Takk for oppmerksomheten