INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Påvirkningsparadokser
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Venstres sosialliberalisme
Personvern som spørsmål om integritet, beslutninger og makt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
1. Innledende påstander om organisasjoner
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
1 Læreplanens differens Formidling av læreplanen til skolepraksis Loen 23. mars 2006 Kari E. Bachmann Fra plan…til praksis.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling 10 rådgivere, fordelt på hele landet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Presentasjon av operaprosjektet
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Frivillige organisasjoner
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSTEDSDATA STEDSDATA - TIL NYTTE FOR SAMFUNNET Temadata i geodataplanen for Nordland Av: Anders Westlund Bodø januar.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Maria Tindberg.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Strategi- og aktivitetsplan
Skoleledelse og skoleutvikling
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Pedagogikk og profesjon
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Arbeidsgivers styringsrett
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Partienes funksjoner I
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner SKOLE - SAMFUNN INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner

Styring sett i et politisk lys Økonomiske virkemidler (begrenser) Juridiske virkemidler (regulerer) Ideologiske virkemidler (læreplan som styrer)

Styring i et samfunnsmessig lys Pedagogiske idéer former Samfunnspolitiske idéer former Tradisjon former Samfunnets produksjonsforhold former

Makten over læreplanen Sentral Politisk Profesjonell Lokal

Skolens oppgaver Skolens som fornyer Skolens som bevarer Med utgangspunkt i: Det beste for samfunnet Det beste for eleven

Skolen skal i følge L97 Fremme likeverd og like muligheter Bygge på elevenes forutsetninger Realisere den enkeltes interesser Bidra til en allsidig utvikling av eleven Formidle kulturarven

Skolen skal i følge samfunnet Bidra til økonomisk vekst Være demokratisk (i vid forstand) Bidra til sosial og geografisk utjamning Tjene den enkelte elevs utvikling Bidra til utvelgelse av personer for ulike oppgaver i samfunnet