Vurdering av lærerkompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Internasjonale prosjekter Må inngå som del av skolens mål og satsingsområder.
Skrivestien.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Skikkethetsvurdering
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
læringssyn - menneskesyn
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Kompetanse for mangfold
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Ny ordning for Utviklingssentrene
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Det nasjonale karaktersystemet
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av lærerkompetanse Solfrid Nymark, HiOA

Ta utgangspunkt i yrkesutøvelsen Hvilke kvalifikasjoner må en lærer ha? Gjenspeiles i læreplanmålene Gjenstad for vurdering

Hva er kompetanse? Blegenutvalget – Metodekompetanse Sosialkompetanse Læringskompetanse Fagkompetansekompetanse Løse komplekse utfordringer Stortingsmelding Handlings -kompetanse

Skikkethetsvurdering ” Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet, og skal inngå i en helhetsvurdering av studentenes faglige, personlige og pedagogiske forutsetninger for å kunne fungere som lærer” Studieguide 2011-2012 Yrkesfaglærerutdanningen helse- og sosialfag s.4

Praksis Hvordan sikre gode praksisveiledere? Utfordring for praksisveiledere som er nære kollegaer. Hvordan bruke lærere fra høgskolen i vurderingssituasjonen?