Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2
brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets (primær)brukere. Indikere i hvilken grad institusjonen prioriterer bibliotektilbudet.
Metode A/B Forholdet mellom primærmålgruppen og antall årsverk i biblioteket Primærmålgruppe (A) (HTE=heltidsekvivalenter) Antall ansatte – hvilke ansatte? ->vitenskapelig ansatte Antall studentårsverk – hvilke studenter? -> tabell 21 i stedet for 20 (tilhørighet)
Antall årsverk i biblioteket Alle typer stillinger (-renholder og vaktmester) Oppgitt i årsverk
Brukere per årsverk
Spesielt for denne sammenlikningen UiA er ikke organisert med SamHum – tall for hele UiA og UiA-B er brukt Oslo: Bare Sam- og Hum-fakulteter, selv om bibl også inneholder teologi NTNU: Fakultet for SV og Teknologiledelse i stedet for SV (i tillegg til Hum) UiT: Sammenslåing i 2009
Hvordan bruke denne indikatoren? Sammenligne trend for eget bibliotek – hvilke endringer ser vi og hvilke kan forklares hvordan? Sammenligne eget bibliotek med andre – hvordan kommer vi ut og hvorfor?
Påvirknings/forklaringsfaktorer Ulik grad av desentralisering av fellestjenester Ulik geografi: Hvor mange bibliotekfilialer hvor spredt? Studentvakter – ulik bruk i ulike bibliotek
Andel av utgifter til medieinnkjøp/tilgang brukt på elektroniske ressurser Indikator C5
Andel av mediekjøp brukt på e-ressurser Mål Indikere bibliotekets satsing på elektroniske ressurser Vise hvor stor andel av utgiftene til innkjøp/tilgang som brukes til elektroniske ressurser
Metode A/B x 100 Bibliotekets utgifter til kjøp av tilgang til elektroniske ressurser (A) Bibliotekets totale utgifter til medieinnkjøp/tilgang (B) Kildemateriale: ABM-statistikken Tall for hele UB i denne indikatoren
Andel av mediekjøp brukt på e-ressurser %
Konklusjoner Det er alltid en god ting å evaluere egen virksomhet og sammenligne seg med andre Indikatorene kan være tjenlige redskaper for sammenlikninger og beslutningsstøtte Å sammenlikne mellom få bibliotek gjør at man kan vurdere avvikene bedre Mer krevende å overføre erfaringene til større grupper bibliotek