Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Advertisements

Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Prosesstyring som styringsverktøy
Regional HR handlingsplan for perioden
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Internkontroll i kommuner
…å få ting gjort… via Vassli… Politisk styring ved bruk av Balansert Mål- og Resultatstyring - ISK – Røros – Oddbjørn Vassli Politisk styring.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Planarbeid og risikovurderinger
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Kontostreng og annet artig…
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Balanced Scorecard knyttet til incentiv- og belønningssystemer
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
PPO [PPL, PAP, PPV].
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kommunen som arbeidsgiver
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Dialogkonferanse Behovene
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Visjon, virksomhetside og verdier
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli

Bakteppe

Mer – billigere Prosjekt- styring Under- skudd Kvalitet Ledelse Skole- struktur Medarbeidere FLV- Samarbeid GASS Politisk styring

Fokus - styring - resultater Gjør riktig ting - feil Gjøre riktig ting - riktig Gjøre feil ting - på feil måte Gjøre feil ting - riktig

Hvilke områder kan vi ta tak i ? Mål og strategier Organisasjon Ledelse Kompetanse Kultur Teknologi Belønnigssystem Styringssystem

Den klassiske mål- og resultatstyringen Overordna mål Hovedmål 1 Hovedmål 2 Hovedmål 3 Delmål 1.1 Delmål 1.2 Målfastsettelse Resultatvurdering Virkemidler, tiltak og gjennomføring Produkt, effekt og resultater

Generelt bilde av resultatmåling Fram til nå: vi har målt feil ting vi har målt alt som var lett å måle ingen sammenheng mellom det vi måler og vår strategi de eneste målingene som til slutt betyr noe er de økonomiske/finansielle Akkurat nå: vi måler alt for mye vi bruker alt for mye tid på å kvantifisere det som ikke lar seg kvantifisere vi vet ikke hva vi skal med alle disse dataene målesystemene våre er så komplekse at ingen skjønner hva som er viktig Andy Neely, Centre for Business Performance, University of Cambridge

Så litt om kjernen i Balansert målstyring

Hvorfor kom BsC... Erstatter - eller videreutvikler - målstyringen “Management by objectives” Tettere sammenknytning mål- og strategiutforming - og måling/rapportering Styringssystem som kan støtte realisering av store endringer - nye strategier Ivareta et mer balansert syn på hva som er en organisasjons verdi eller resultat

T H E B A L A N C E D S C O R E C A R D 4 hovedområder: Tjenester Samfunn Org. Økonomi Kommunens visjon Overordna mål Kritiske suksessfaktorer: Hva må vi lykkes med? Måleparametre: Hvordan lykkes vi? T H E B A L A N C E D S C O R E C A R D

“What you measure is what you get” Hvordan sikre sammenheng mellom det vi ønsker å oppnå og det vi styrer og måler på ? Visjon Måleindikator Strategisk styringsnivå Taktisk styringsnivå Operativt styringsnivå Utfordringen uttrykt på en annen måte !. “What you measure is what you get”

Enig ? Det er ikke nok å styre etter budsjett Vi må styre på tjenestene - effektivitet Vi må styre på prosessene - produktivitet Vi må styre mot brukernes fornøydhet Vi må styre mot medarbeidernes fornøydhet

Balanced Scorecard og EFQM/CAF modellen FORMÅLS- PERSPEKTIV Finansielt perspektiv PROSESS- PERSPEKTIV MARKEDS- PERSPEKTIVET UTVIKLINGS- PERSPEKTIV Personal- ledelse Lederskap Arbeids- prosesser Medarbeider- tilfredshet Virksomhets- resultater For de som driver me dkvalitetsledelse og kontinuerlig forbedring, er det en klar sammenheng mellom Balanced Scorecard og EFQM-modellen. Rent generelt vil man finne: Lederskap, Policy og strategier samt Ressurser som en del av Utviklingsperspektivet Personalledelse, Arbeidsprosesser samt Miljø som en del av Prosessperspektivet Medarbeider- og Markedstilfredshet som en del av Markedsperspektivet Virksomhetsresultater som en del av formålsperspektivet. Policy og Strategier Kunde- tilfredsstillelse Ressurser Miljø Virkemidler Resultater 1

Bruken av Balansert målstyring i organisasjonen

På alle nivåer i organisasjonen Organisasjons- nivå Samfunn Tjenester Org. Økonomi Virksomhets- nivå Medarbeidernivå

Kommunikasjon, involvering og oppslutning Strategi Organisasjonens mål Enhetens mål Individuelle mål

Eksempel på styringskort Marked Kompetanse Internt Økonomi Lede arbeidet med markedsføring av KPMGs tjenester mot OS Gjøre KPMG kjent i OS Sertifiseres innenfor akutelle ROS-tjenester Gjøre seg kjent med andre aktuelle KPMG-tjenester mot OS Representere ROS inn mot lokalt KPMG-miljø Trekke ikke-ROS inn mot OS Øke lokal omsetning mot OS Selv være en aktiv leverandør Utarbeide og følge om reg. markedsplan mot OS Gjennomføre 20 kundemøter Gjennomføre 4 arrangement mot OS Levert 20 tilbud mot OS Sertifiseres innenfor 2 ROS-tjenester innen 1.7.02 Delta i 4 andre interne opplæringstiltak Levere 5 tilbud med ROS-ressurser fra andre kontorer Levere 5 tilbud med andre KPMG-ressurser Gjennomføre 5 leveranser med andre enn egen ressurs Lokal omsetning mot OS Kr. X,x mill Omsetning ROS-tjenester Kr. X.x mill. Egen produksjonsverdi X,x mill. Mål Måle- punkter

Fra styringssystem til styringsdokumenter Planlegge Gjennomføre Lære Kontrollere Årsrapport Tertialrapporter Virksomhetsplaner – 1-årig Strategiplan 4-årig Den lærende organisasjon…

Delprosjekt 12 – Forny 2001

Oppsummering Balansert (flerdimensjonal) mål- og resultatstyring Klare tjenestedefinisjoner kommunisert til brukerne gjennom f.eks. serviceerklæringer Organisering med fokus på sjølvstendige tjenesteenheter Lederavtaler (internt) og kontraktsstyring (eksternt) Utvikle egne medarbeidere - og være en attraktiv arbeidsgiver Dokumentere konkurransedyktighet

Utvikling og innføring av Balansert målstyring

Utvikle BSC Hva er vårt ønskede fremtidsbilde for virksomheten ? Visjon Hva er vårt ønskede fremtidsbilde for virksomheten ? Overordnede mål Hva skal vi oppnå på hvilke områder Strategier Hvilke vei valg må vi treffe for å realisere vår visjon og overordnede mål KSF Hva er kritisk for at vi skal lykkes med å gjennomføre strategien Hvilke styringsparametere må vi fokusere på og måle kontinuerlig for å sikre at vi styrer rett i forhold til våre overordnede mål og strategier Styringsparametre Handlingsplaner Hvilke konkrete tiltak/aktiviteter må vi gjennomføre, hvem har ansvar, hvilke milepæler, når skal de være gjennomført og hvordan rapportere ?

Rammeverk Overordnet styringskort Visjon Levanger – triveligst i Trøndelag Overordnet mål En kommune kjent for kvalitet og trivsel Perspektiv Samfunn Tjenester Organisasjon Økonomi Hovedmål Næringsliv bygd på høg kompetanse og kvalitet Mangfold bygd på kulturarv og natur Tilbud med riktig kvalitet tilpasset brukernes behov Brukerorientert organisasjon med kvalitets-bevisste og motivert medarbeidere Kritiske suksess-faktorer Måle-parametre Prestasjonsmål

Vegen videre ? Innført fra 01.01. 2003 dvs. legges til grunn for planprosessen høst 2002 Overordnet styringskort på plass våren 2002 – strategiseminar i forbindelse med årsrapporten Noen virksomheter bruker styringskort i 2002 som piloter Krever planmessig arbeid hele 2002 – prosjekt ?

Kritiske suksessfaktorer Hva må vi lykkes med ? Forankring hos de lederne som skal ha lederavtale Felles og akseptert mal/generelt innhold Integrering av lederavtalene mot kommunens styringssystem (plan/budsjett/rapportering) Starte fra toppen (rådmannens lederavtale) og gå nedover Hva kan gå galt ? Strid om det formelle grunnlaget med arbeidstakerorganisasjonene Mangler gode resultatmål Manglende oppfølging av avtalene etter at de er inngått (fra ledere med oppfølgingsansvar)

Hvem lykkes og mislykkes ? Ledelsens engasjement Involvere øvrige medarbeidere – tverrfaglige team Kunnskap om og forståelse for hvordan verktøyet kan anvendes Endringsvilje og evne Utholdenhet Ressurser til prosjekt og drift Overgang fra prosjekt til drift – organisering av oppfølging, måling, vurdering IT – støtte Politisk aksept og forståelse Respekt for prosessen og den tid det tar i.f.t. Egen arbeidsinnsats og organisasjonens modenhet Mislykkes når – tror at modell løser alt – ikke respekt for tid – ikke klarer å avgrense prosjektet