Den flerkulturelle skolen Vårt utbytte av temaperioden Av: Charlotte Lindvik, Kristin Myklestu og Kjersti Sternberg
1. Innblikk fra hverdagen Stort utbytte av å få høre om praktiske erfaringer fra folk i ”felten” som møter utfordringer i en flerkulturell skole. Eks. Røråstoppen skole, Træleborg skole og Fjell skole
2. Fjell skole Læreren som leder Tilpasset opplæring i praksis
De fire siste punktene 3. Skole/hjem-samarbeid: tips fra Træleborg skole. 4. Mattecase om Shani 5. Storylinemetoden: Vi fikk erfaring fra elevenes ståsted. Tips om metoder. 6. Fjell forestilling: motivasjon til å bli lærer…..
Kilder Forelesninger: Jan Magnar Antonsen, ”Det flerkulturelle perspektivet”, 7. Mars 2006 Liv Torunn Eik, ”Storylinemetoden”, 2. Mars 2006 Line Føsker, ”Matematikk i den flerkulturelle skolen”, 8. Mars 2006 Unni Helland, ”Normen er ulikhet”, 9. Mars 2006 Litteratur: Eik Liv Torunn, ”Undervisning som kalkulert risiko – storyline i et kritisk lys” I: Storyline Germundsson Odd Erik, 2000, ”Du er verdifull”, Tano Aschehoug Flottorp Vigdis, 2005 ”Matematikk i en flerkulturell skole” I: Skjong Synnøve, ”GLSM”, 2005