Den flerkulturelle skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Lek og læring.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
PBL - PROSJEKT.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Undervisningssektoren 2015
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Pedagogikk og elevkunnskap
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Odda Barneskule Samtale med studentane – Undervisning – Samtale med studentane med hovudvekt på ”case”
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kompetanse for manfgfold
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
REalfagskommune!.
Ulike perspektiv på læring
Velkommen til skoleåret 2016/17
Velkommen til skoleåret 2016/17
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Den flerkulturelle skolen Vårt utbytte av temaperioden Av: Charlotte Lindvik, Kristin Myklestu og Kjersti Sternberg

1. Innblikk fra hverdagen Stort utbytte av å få høre om praktiske erfaringer fra folk i ”felten” som møter utfordringer i en flerkulturell skole. Eks. Røråstoppen skole, Træleborg skole og Fjell skole

2. Fjell skole Læreren som leder Tilpasset opplæring i praksis

De fire siste punktene 3. Skole/hjem-samarbeid: tips fra Træleborg skole. 4. Mattecase om Shani 5. Storylinemetoden: Vi fikk erfaring fra elevenes ståsted. Tips om metoder. 6. Fjell forestilling: motivasjon til å bli lærer…..

Kilder Forelesninger: Jan Magnar Antonsen, ”Det flerkulturelle perspektivet”, 7. Mars 2006 Liv Torunn Eik, ”Storylinemetoden”, 2. Mars 2006 Line Føsker, ”Matematikk i den flerkulturelle skolen”, 8. Mars 2006 Unni Helland, ”Normen er ulikhet”, 9. Mars 2006 Litteratur: Eik Liv Torunn, ”Undervisning som kalkulert risiko – storyline i et kritisk lys” I: Storyline Germundsson Odd Erik, 2000, ”Du er verdifull”, Tano Aschehoug Flottorp Vigdis, 2005 ”Matematikk i en flerkulturell skole” I: Skjong Synnøve, ”GLSM”, 2005