Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
STATISTISK GENERALISERING
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kunsten å lese skjønnlitteratur
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Forelesning i mikroøkonomi.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Trenerutvikling Jentefotballseminar Barnefotballseminar Cupfinaleseminar - Senest UBC iført pique og jeans Oppsummering 3.desember.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Erlend Vandvik St. Olavs Hospital
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Utskrift av presentasjonen:

Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19 TID, ROM OG NIVÅ Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19 Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Longitudinelle studier Longitudinelle studier belyser prosesser og tidsforløp Kvalitative longitudinelle analyser er velegnet til kontinuerlige studier av prosesser, særlig gjennom deltakende observasjon Basert på for eksempel biografiske studier eller dokumentstudier kan kvalitative analyser også dekke lengre tidsrom Kvantitative longitudinelle analyser er velegnet til sammenlikninger av mange tidspunkter innenfor lange tidsrom Utspørringer av respondenter kan danne grunnlag for tre typer av diakrone data: Erindringsdata Tidsseriedata Paneldata Tidsseriedata over lengre tidsrom gir muligheter for kohortanalyser Tidsfeilslutninger er slutninger om utvikling over tid basert på data om bare ett tidspunkt Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Komparative studier Komparative studier går ut på å sammenlikne ulike samfunn, enten samfunn som er mest mulig like eller samfunn som er mest mulig ulike Kvalitative komparative analyser legger vekt på helhetlig forståelse av hver enhet Kvantitative komparative analyser tar utgangspunkt i spesifikke variabler for å karakterisere enhetene Variablene kan brukes for enhetene hver for seg, for alle enhetene under ett, eller slik at hver enhet utgjør en egen verdi på en spesiell variabel Ekvivalensproblemer innebærer at forutsetningene for sammenliknbarhet svekkes Vi skiller mellom språklig, kontekstuell, begrepsmessig og metodisk ekvivalens. Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder

Samfunnsvitenskapelige metoder Flernivåstudier Flernivåstudier omfatter enheter på to eller flere nivåer i samfunnet I kontekstuelle analyser betraktes forhold på et gitt nivå i lys av forhold på høyere nivåer Kvalitative flernivåanalyser gir helhetlig forståelse av fenomenene som studeres Kvantitative flernivåanalyser legger vekt på sammenhenger mellom utvalgte variabler og kombinerer variabler med referanse til de ulike nivåene Vi skiller mellom globale, aggregerte og kontekstuelle variabler Nivåfeilslutninger er slutninger om forhold på et bestemt nivå basert på data om et annet nivå Vi skiller mellom økologiske og atomistiske feilslutninger Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder