Kapittel 10: Det unge norske demokratiet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
1814.
Demokratiet slår rot i Norge
Kapittel 12: Norge - «den nøytrale allierte»
Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
På kryss og tvers i historien
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
folkestyrets utvikling i norge
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Aten og Sparta.
En tilrettelegging av teksten på
Marius Vøllestad Bø vgs.
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Det førindustrielle Norge
Kapittel 6: Massepolitikk og nasjoner
Kapittel 23. Okkupasjonstid
8 Det politiske systemet i Norge
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Utviklingen i Øst-Europa og den kalde krigens avslutning
Kapittel 2: Den politiske revolusjonen
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Læreplanen i eldre historie
Marius Vøllestad Bø vgs.
Den franske revolusjonen
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 8: Det moderne Norge blir til
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 20: Nordmennene møter den tidlige kapitalismen
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel Elevene skal kunne
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Stortinget Landets lovgivende forsamling
10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
januar 1814 – Sverige vant Norge Norge eget rike
Grunnloven, Norge og uavhengighet
Kapittel Elevane skal kunne
Litteraturhistorie
Demokratier som overlevde
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Frå union til sjølvstendig nasjon Mål for veka, lære om Kvifor ville Karl Johan endre Grunnlova nasjonalkjensle Kva samfunnsgrupper dominerte etter 1814.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kampen om parlamentarismen! Parlamentarisme: makta ligg hos dei folkevalde i nasjonalforsamlinga /parlamentet. Det tyder at: ● Stortinget bestemmer kven.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Demokrati som styreform
Den politiske styringskjeden
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Fra ruiner til velferdsstater
DA NORGE BLE EN EGEN, SELVSTENDIG STAT
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 10: Det unge norske demokratiet BOKMÅL Kapittel 10: Det unge norske demokratiet Elevene skal kunne drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet - gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen

Etter 1814 kom en krise for det norske folkestyret. Konservativ politisk reaksjon over det meste av Europa. Karl Johan forsøkte å endre Grunnloven. Alvorlig økonomisk tilbakeslag:  trelasthandlere gikk konkurs  bøndene på Østlandet gjorde opprør i 1818  store kostnader med å gjenreise pengevesenet

Bøndene mobiliserer En rekke bondevennlige lover rundt 1820. Stor økning i bonderepresentasjonen på Stortinget i 1833. Formannskapslovene fra 1837 innførte folkestyre i herred (kommuner) og amt (fylker).

Standssamfunnet rakner Hva særmerker et standssamfunn? - Inndeling i store og klart atskilte grupper: embetsmenn byborgere Bønder Stendene har ulike rettigheter og plikter i samfunnet. Stendene er ulike i åndelig og materiell kultur. Liten mobilitet stendene imellom.

Standssamfunnet rakner - Grunnloven undergravde standsinndelingen: Den likestilte alle i fundamentale menneskerettigheter. Den ga rett til politisk deltaking på tvers av standsgrensene. - Overgangen fra merkantilisme til liberalisme: Reguleringer og privilegier (særretter) i næringslivet ble fjernet.

Standssamfunnet rakner Bedre skolevesen fremmet sosial mobilitet. Også husmenn og arbeidere ble politisk aktive omkring 1850, men mislyktes i første omgang.

Embetsmannsstaten Embetsmennene kontrollerte den norske staten like fram til 1884: De satt i den utøvende og i den dømmende makten De drev selvrekruttering i disse posisjonene Stortinget hadde begrenset innflytelse over regjeringen.

Folkestyre på frammarsj Bedre skolegang og lese- og skrivekunnskap. Større utbredelse av bøker og aviser. Politisk trening i nye lag og organisasjoner. Politisk trening i lokalstyringen. Kampen for parlamentarisme 1872–84: Stortingsflertallet burde ha kontroll med regjeringen. Dannelsen av politiske partier. Menn fikk full stemmerett i 1898, kvinner i 1913.

Unionen med Sverige blir oppløst Fra 1814 var det Sverige som styrte den felles svensk-norske utenrikspolitikken. Økende norsk misnøye: Norge hadde sine egne interesser i utenrikshandelen. Norge hadde en stor flåte i utenriksfart.

Unionen med Sverige blir oppløst Kongens tredje gangs veto mot en lov om opprettelse av eget norsk konsulatvesen førte til at Stortinget sa opp unionen 7. juni 1905. Folkeavstemninger støttet unionsoppløsningen og anbefalte at Norge fortsatt skulle være kongedømme. Den danske prins Carl ble valgt til ny norsk konge under navnet Haakon 7.