Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Inndeling av vegnettet
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Fjernvarme og Bærekraftig byutvikling
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Næringsutvikling i Glåmdal Felles kommunestyremøte, Lasse Juliussen 1.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Fortetting med kvalitet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skredsikring fra 2010 til nå
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd

 Nasjonale signaler om samferdselens betydning for regional utvikling  Attraktivitet, vekst og infrastruktur  Fylkeskommunens mål og prioriteringer  Arbeidsprosesser for fylkeskommunens prioriteringer på vegområdet

Statsbudsjettet 2014: Markant dreining fra regionale utviklingsmidler til samferdsel Usikkert hvordan det vil følges opp i de kommende statsbudsjettene Samferdsel og infrastruktur som virkemiddel for regional utvikling Satsning på vekstområder? Konsekvenser for Hedmark? Samferdsel og regional utvikling

Hedmark fylkeskommune har satt seg ambisiøst mål innbyggere i Hedmark i Befolkningsvekst gir levedyktige byer, tettsteder og grender. Utvikling av bo- og arbeidsmarkedsregioner, som har effektive transportløsninger for næringsliv, kollektivreisende og gående/syklende, er viktige faktorer for vekst. Attraktivitet, vekst og infrastruktur

Fylkesrådet vil gjennom samarbeid bidra til utbygging av infrastruktur i Hedmark. Miljøvennlig transport med fokus på sikkerhet. Grønne korridorer. Utbygging av gang- og sykkelveier utgjør en viktig del av den infrastrukturen som er en del av alles dagligliv og helse. Innbyggere og næringsliv har behov for transport. Satsing på vei og bane vil være et viktig grunnlag for fylkets utvikling framover. Attraktivitet, vekst og infrastruktur

Infrastruktur påvirker steders attraktivitet Men: ikke nok med infrastruktur alene Store infrastrukturinvesteringer i Hedmark – hvordan utnytte det? Viktig å få mest mulig ut av investeringer både på fylkesveger og kommunale veger sammen med nasjonale investeringer Også: infrastruktur som styrker kollektive løsninger Attraktivitet, vekst og infrastruktur

Klar til 2024? => planlegge nå! HP FV

Mulighetenes Oppland Arbeidsplasser (<45 minutter) Mjøsområdet framstår som sterkt Stort potensiale:

Attraktiv – klimavennlig Attraktiv og klimavennlig

KVU/KS1 Finansiering ved brukerbetaling Mål og innsatsområder avklarte og forankret i klimaforliket Bilrestriktive tiltak Areal- og transportplanlegging Stat, region og kommune deltar 26 milliarder på 10 år Nødvendig innsats! Bymiljøavtalene

«I byområder som ikke er aktuelle for helhetlige bymiljøavtaler, vil regjeringen åpne for at det kan etableres tradisjonelle bypakker dersom det tas initiativ til dette lokalt. Det er en forutsetning at trafikantbetaling ligger til grunn for etableringen av slike bypakker.» NTP om mindre byområder

Mellomstore byer kan ikke konkurrere med storbyenes resultater på miljøområdet, og har ikke samme trafikkavviklingsutfordringer Mellomstore byer er motorer i regional utvikling landet rundt og trenger en tilpasset satsning på miljø, kollektive løsninger og konkurransekraft. Distrikt – By - Storby

Nødvendige tiltak i storbyområdene – medfører den også en ytterligere forsterket vridning av konkurransen mellom store og mindre byer? Klimavennlig og attraktiv – er det mer attraktivt for framtidige generasjoner? «Konkurransevridning»?

Samfunnsplanlegging Samferdselsplanlegging Arealplanlegging Samhandling mellom aktørene Ressursinnsats Miljø og attraktivitet Vekst og utvikling Helhet

16

Mjøsnett Et frekvent og taktet kollektivtilbud i Mjøsbyen(e) vil bidra til å styrke arbeidsmarkedet Tilbudet realiseres i forpliktende samarbeid mellom staten, fylkeskommuner og kommuner Mjøsbyen må inn i belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

De mellomstore byområdene må arbeide for at det utvikles egen argumentasjon for en satsning hvor staten også bidrar med økt innsats for bedre kollektivløsninger, styrking av konkurransekraften – basert på regionens eget potensiale, ikke avledet av målsetningen for storbyregioner de ikke kan konkurrere likeverdig med. Utfordringen

Føringene angis i: Politisk plattform Regional planstrategi Regional samferdselsplan Handlingsprogram for fylkesveger Tiltaksplan for Hedmark Trafikk FKs mål og prioriteringer

Regional samferdselsplan: hvordan tilgjengelighet skal kunne bedres for alle trafikantgrupper hvordan bosetting kan sikres hvordan samferdselen bør tilrettelegges for næringslivet hvordan miljøpolitikken bør utformes hvordan trafikksikkerhet bør ivaretas FKs mål og prioriteringer

Regional samferdselsplan: Bystrategi Utvikle byenes attraktivitet og vekstpotensial. Skape byer med god framkommelighet og sikkerhet for alle grupper med fokus på en mer miljøvennlig transportmiddelfordeling. FKs mål og prioriteringer

Regional samferdselsplan: Region- og distriktsstrategi Utvikle en trygg, effektiv, regionforstørrende og miljøvennlig kommunikasjon innad i regionene og mellom regionsentra, for å utvikle et konkurransedyktig næringsliv og opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. FKs mål og prioriteringer

Regional samferdselsplan: Interregional strategi Med kort avstand til Gardermoen og Osloregionen er deler av Hedmark svært aktuelle for bosetting og næringslivs- etableringer. Det er avgjørende å minske avstandsulempene. FKs mål og prioriteringer

Regional samferdselsplan: Transittstrategi Sørge for en effektiv, mer miljøvennlig og sikker kommunikasjon på alle hovedtransportårer gjennom fylket FKs mål og prioriteringer

Handlingsprogram for fylkesveger: Prioritering av investeringsmidler Store prosjekt Utbedringer Gang- og sykkelveger Trafikksikkerhet Miljø- og servicetiltak Kollektivtiltak FKs mål og prioriteringer

HP fylkesveger - programområder Fra sak til fylkestingets vedtak juni 2013

HP fylkesveger - fordeling

Investeringsprogrammet vedtas av fylkestinget hvert fjerde år Drift og vedlikehold er i hovedsak bundet av faste kontrakter Fylkeskommunen som vegeier har dialog med SVV om bruk av vedlikeholds- ressursene Arbeidsprosesser

Neste Handlingsprogram for fylkesveger behandles av fylkestinget i juni 2017 (?) Arbeidsprosesser med kommunene i 2016 NB! Forberedelser til å utnytte ny infrastruktur Vurdere ATP-prosess i Hamarregionen i forbindelse med Mjøsnett Innspill til neste NTP juni 2016 (?) Arbeidsprosesser