Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Konstruksjon av barn og barndom
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Samfunnskunnskap - Makt
1 Multimodal discource Seminar i MSD-gruppa 2. sept
EPISK DIKTNING inkl novelle
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Master musikkvitenskap
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Goffman, Garfinkel og Giddens
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Maja Michelsen Norsk november 2010
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Kapittel 2: Episk diktning
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Kulturteori
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Kriminalitetsforståelser
Kropslige processer i spændningsfeltet mellem social kompetence og læringskompetence Det kroppslige møte med barna og seg selv – Hvordan bruke det implisitte.
Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Morten William Knudsen
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kvalitative forskningsmetoder
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Norunn Askeland, Høgskolen i Vestfold Lennart Hellspong og Per Ledin: Vägar genom texten Handbok i brukstextanalys.
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Deltakende læring.
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Estetiske læreprosesser i barnehagen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Marit Holm Hopperstad Alt begynner med en strek Når barn skaper mening med tegning.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Metaspråk for multimodalitet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
#Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet Multikul-seminar 3.9.2010 Martin Engebretsen

Hva kjennetegner dette perspektivet? Den sosialsemiotiske tilnærming til kommunikasjon omfatter studier av semiotiske ressurser, av hva som kan bli uttrykt og gjort ved bruk av disse ressursene og av hvordan disse uttrykkene og handlingene kan bli fortolket. (Fritt etter Carey Jewitt ”Visual Meaning: a Social Semiotic Approach” i van Leeuwen & Jewitt 2001)

Det sosiale i sosialsemiotikken Fokus på hvordan mening skapes i konkrete sosiale situasjoner. Tekstytring i samspill med situasjonskontekst Interesse for hva slags sosiale handlinger som utføres. Maktutøvelse (CDA) Individers påvirkningsmuligheter (Agency)

Det semiotiske i sosialsemiotikken Ikke fokus på tegnsystemer som fastlagte, kulturelt bestemte koder Ser på tegnkonvensjonene som ressurser som kan benyttes i produksjonen av nye tegn i nye situasjoner.

Hva er en modalitet – i sosialsemiotisk forstand? En modalitet er en klasse av semiotiske ressurser, kjennetegnet ved både kulturelle, materielle og situasjonelle betingelser. Modaliteter benyttes alltid ihht aktørers interesser og situasjonens betingelser. En modalitet har dermed både en konvensjonell og en situasjonell side. (Jf. Kress & van Leeuwen 2001, Kress 2010)

Enhver tekst bærer tre former for mening Ideasjonell mening Hva sier teksten om verden? Hva slags (og hvem sin) virkelighet representeres? Mellompersonlig mening Hva slags sosiale relasjoner etablerer/ reflekterer/utvikler teksten? Tekstuell mening Hva slags tekstlige helheter etableres gjennom tekstlige kohesjons- og organiseringsmekanismer. (Jf Halliday 1978)

Tre dimensjoner ved tekst-bruker-interaksjon Handling Performativitet og retorikk Meningsskaping Semiotikk og semantikk Sansning Materialitet og estetikk

Sosialsemiotikkens posisjon Handling Performativitet og retorikk SS Meningsskaping Semiotikk og semantikk Sansning Materialitet og estetikk

The new communicational world is the world of the screen and of multimodality. (G. Kress 2010:6)

Hva vil sosialsemiotikeren spørre om? Den sosialsemiotiske tilnærming til kommunikasjon omfatter studier av semiotiske ressurser, av hva som kan bli uttrykt og gjort ved bruk av disse ressursene og av hvordan disse uttrykkene og handlingene kan bli fortolket. (Fritt etter Carey Jewitt ”Visual Meaning: a Social Semiotic Approach” i van Leeuwen & Jewitt 2001)

Hva vil sosialsemiotikeren spørre om? Hva slags sosial prosess inngår denne teksten i? Aktører og målsettinger, teknologiplattform etc Hva brukes de ulike modalitetene til? Meninger, handlinger Hva kjennetegner det multimodale samspillet mht meninger, handlinger? Hva er en rimelig fortolkning og respons på den multimodale teksten?