FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Kompetansemål i akvakultur
Christina Ødegård sin lærlings tid
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2007 •Kunstplakett signert Atle Kårstad •Pengepremie på ,-
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Fiskeri og havbruksnæringens Landsforening
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
Opplæringskontoret for fiskerifagene
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Realfagsenter nannestad Rom for Newtonrom i norsk skolefysikk? Innlegg til Landskonferansen om fysikkundervisning august 2008.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Mitt Yrke.
Utdanningsvalg 10.klasse
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Et hav av muligheter Nærings- og utdanningskonferanse Leknes 4 februar Bjørn-Willy Hansen.
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
TEKNISKE/ALLMENNE FAG (4-ÅRIG) Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift. Kombinerer undervisning på skolen med opplæring i ei bedrift.
VG II Kjemiprosessfag. Ved Kristiansund Videregående Skole Med utgangspunkt i VG 1 TIP.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Internasjonalisering
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg 10.klasse
Seniorer i finansnæringen
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Muligheter innen yrkesfag!
Utskrift av presentasjonen:

FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING TAF-MARIN

Fusa Videregående Skole Om skolen: Lang er faring med akva utdanning (siden 1986) Bred støtte fra lokale bedrifter Erfarne medarbeidere Høy kompetanse Egen skole konsesjon Intim skole med eleven i sentrum TAF-MARIN

Attraktiv utdanning Etter 4 år får elevene: Fagbrev innen akvakultur Spesiell studiekompetanse til høyere utdanning Alt skole materiell dekket Lønn under hele utdanningen Springbrett til videre utdanning innen Akvakultur, Marinbiologi, Fiskeribiologi, Biologi og Naturfag TAF-MARIN

Bedrift og Skole 3 første årene: 3 dager på skole og 2 dager i bedrift Siste året: 2 dager skole og 3 dager i bedrift Følger læreplanen for akvakultur lærlinger i bedriften. Elevene er ”Elever” de to første årene og ”Lærlinger” de to siste. TAF-MARIN

Arbeid og Skule Hand i Hand Undervisningen lagt opp slik at teoriundervisningen passer best mulig med det elevene opplever ute i bedriftene Bedriftene er aktivt med på å legge opp den praktiske undervisningen og vurderingen av elevene i praksis TAF-MARIN

Hvorfor TAF-Marin Ny rekruttering Bredere forståelse for akvakultur ved høyere utdanning Lokalt engasjert ungdom Økt kompetanse Meget motiverte ungdommer Økt status for akvakultur utdanningen TAF-MARIN

Kostnader for Bedrifter Stipulerte utgifter de to første årene: Ca 34000.- pr år De to siste årene: Ca 55000.- pr år TAF-MARIN

Bedriftenes egen utdannings modell Bedriftene velger selv hvilke elever de tar inn gjennom intervju En måte å få de mest resurssterke ungdommene inn i akvakultur næringen Akvakultur næringen i Norge trenger å styrke kompetansen på alle nivå TAF-MARIN

Samarbeids Bedrifter Bolaks i Fusa. Settefisk, matfisk, stamfisk og slakteri. Tombre Fisk i Fusa. Settefisk, matfisk og slakteri LingaLaks i Hardanger. Settefisk, matfisk og slakteri Austevoll Havfiske A/S på Austevoll. Settefisk, matfisk, stamfisk og slakteri Real Seafood i Fana, Bergen. Torsk avlsforsøk og yngelproduksjon (settefisk). I-Lab (Industri Laboratoriet) på Høyteknologi senteret i Bergen. Smitteforsøk, vekst forsøk, vaksine testing. TAF-MARIN