EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Om Norsk Finansbarometer 2010
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
©TNS X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Kvinner og alkohol Kreftforeningen TNS Gallup.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Om undersøkelsen Bakgrunn/Formål EFF (Eksportutvalget For Fisk) ønsker å kartlegge omdømme til norsk havbruksnæring. Et av formålene i undersøkelsen er å se nærmere på hvordan denne næringen oppfattes i forhold til andre næringer i Norge. I undersøkelsen vil vi se på disse variablene: Konsum Bevissthet rundt valg av matvarer Holdninger til næringer Holdninger til fiskeoppdrett og miljømessige aspekter Vurdering av oppdrettsfisk vs. villfisk Holdning til oppdrettslaks

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Om undersøkelsen Metode Intervjuene ble gjennomført ved hjelp av CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Målgruppe og utvalg Målgruppen for undersøkelsen er kvinner og menn 15 år +, som utgjør et representativt utvalg av befolkningen. Dette er den samme målgruppen som i politiske undersøkelser. Totalt ble det gjennomført 1002 intervju. Intervjutid Intervjutiden var på 17 minutter. Feltarbeidet ble gjennomført i perioden: – Annet Alle signifikanstester er gjennomført på 95% nivå. Ansvarlig for undersøkelsen er Anett Kalleland Devold. Spørsmål til undersøkelsen rettes til Terje Isachsen i TNS Gallup (Telefon )

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt HOVEDKONKLUSJONER

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Hovedkonklusjoner Konsum 25 % spiser laks omtrent 1 gang i uken eller mer. Tilsvarende andel for de øvrige er: Svin (51 %), Storfe (54 %) og Kylling (52 %). Personer over 45 år spiser laks hyppigere enn de under 45 år og det er størst andel ”ikke-spisere” i de yngre aldersgruppene: I aldersgruppen opp til 45 år er det 1 av 10 personer som oppgir at de aldri spiser laks! Undersøkelsen viser at det konsumeres laks hyppigst i Oslo. For kylling ser vi at det er særlig populært blant de yngre og i Østlandsområdet. Bevissthet rundt valg av matvarer Kvinner er mer bevisst enn menn når det gjelder valg av matvarer. For kvinner er særlig ”sikkerhet i forhold til mattrygghet”, ”mulighet for variasjon”, ”sunnhet” og ”tilgjenglighet” viktig når de handler mat til hverdags. Totalt sett, både blant kvinner og menn, er det ”sikkerhet i forhold til mattrygghet” som oppnår høyest score (snitt 5,7 på skala fra 1-7) blant forhold som er viktige ved valg av matvarer. At det er ”lett å tilberede” oppnår like høy score både hos menn og kvinner (skalapoeng)!

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Hovedkonklusjoner Bevissthet rundt valg av matvarer forts. Også her er det de ”yngre” vs de ”eldre”. De yngre ( år) er minst bevisste når det gjelder valg av matvarer, mens de over 60 år er de mest bevisste. Sammenligner vi disse to gruppene er det store forskjeller (sign.) på følgende egenskaper: ”Tilgjenglighet”, ”sunnhet”, ”naturlig produkt” og ”sikkerhet i forhold til mattrygghet”. Alle disse områdene vektlegger de eldre høyere! Laksespiserne (”heavy users”*) er i større grad opptatt av at maten skal være lett å tilberede enn storforbrukere av storfe/svin. Hele 89% av ”heavy users” laks sier det er viktig for dem at maten er lett å tilberede! Videre ønsker laksespiserne (”heavy users”) i større grad å handle mat som er naturlige produkt! Kvinner hevder i større grad enn menn at de blir påvirket av det som skrives i media når de skal velge matvarer – 35 % svarer de blir i stor grad påvirket. Tilsvarende andel for menn er 19 %. *Med heav users laks menes de som har svart at de spiser laks minst en gang per uke

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Hovedkonklusjoner Holdninger til fiskeoppdrett og miljømessige aspekter Folk er bevisste på om fisken de spiser er oppdrettsfisk eller villfisk. Det er særlig de over 45 år som er bevisst på dette. Blant de aller yngste er 3 av 10 personer opptatt av dette, mens 6 av 10 personer i alderen år og omtrent 7 av 10 personer i alderen 60+ er opptatt av dette. Villfisk oppfattes i større grad enn oppdrettsfisk til å være sunn og trygg mat. Mens oppdrettsfisk i større grad enn villfisk oppfattes å være en bærekraftig næring og til å ha større grad av sporbarhet. Menn (snitt 7,1 på en skala fra 1-10) synes i større grad enn kvinner (snitt 6,6 på en skala fra 1-10) det er trygt å spise oppdrettslaks. Når det gjelder alder ser vi igjen at de unge har lavest score jevnt over på de ulike utsagnene om oppdrettslaks – Mindre opptatte av problemstillingen.

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Hovedkonklusjoner Holdninger til næringer Laks er den matvaren folk tror det produseres mest av i Norge – 40% sier dette. Tilsvarende andel for svin er 23%, storfe (21%) og kylling (13%). Det er særlig menn (49%) som mener det produseres mest laks i Norge. Tilsvarende andel for kvinner er 31%. Videre mener 35% at de har kunnskap og innsikt i produksjonen av laks. Dette er høyere andeler enn for både svin og kylling (sign.) Laksenæringen oppfattes å være en næring med gode fremtidsutsikter. Den er viktig for norsk økonomi, for Norges omdømme i utlandet, for arbeidsplasser og for bosetning i distriktene. Det er en næring som oppfattes å ha sunne produkter i tillegg til å være en konkurransedyktig og industrialisert næring. Sammenlignet med de andre næringene oppfattes den også i mindre grad å være statlig subsidiert! Jevnt over ser vi at det er de eldre som har et klarest bilde av laksenæringen selv om oppfatningen også varierer noe på de ulike utsagnene.

TNS GALLUP Anett Kalleland Devold Prosjekt Holdninger til næringer Laksenæringen oppfattes i større grad som…  En næring med gode fremtidsutsikter  En næring med sunne produkter  En konkurransedyktig næring  Viktigere for arbeidsplasser  Viktigere for bosetning i distriktene  Viktigere for norsk økonomi  Viktigere for Norges omdømme i utlandet enn de andre næringene Laksenæringen oppfattes også som mindre statlig subsidiert enn de andre næringene MEN laksenæringen oppfattes også i større grad som en..  industrialisert næring  en næring som bruker mye medisiner og antibiotika i produksjonen enn de andre næringene