Riksveg: 730 km Fylkesveg: 3000 km Kommunale veger: 1880 km.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Inndeling av vegnettet
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Handlingsprogram godt i gang - med mange utfordringer!
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Handlingsprogram for fylkesveger
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Vi skal bygge videre på det vi har!
Aktørenes roller i planprosessene
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Behov for rekruttering av kunnskap og arbeidskraft Avdelingsdirektør Tore Hoven Senter for kompetanseutvikling Vegdirektoratet Norge er et langt land.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Plan- og bygningsloven
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
KVU for kryssing av Oslofjorden
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
E16 Leira Rundkjøring. BH representanter Prosjektleder: Jan Nørstegård Byggeleder:Edvin Rye Kontrollingeniør: Espen Rogne Byggherrestøtte:Siw Norstrøm.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Kommunal planlegging.
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Gang- og sykkelveg langs Uthaugvegen
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Fv 545 Fitjar sentrum – kryssutbedring og kollektivterminal
Utskrift av presentasjonen:

Statens vegvesen Vegavdeling Oppland Litt mer om seksjonene: Plan og trafikk og Utbygging

Riksveg: 730 km Fylkesveg: 3000 km Kommunale veger: 1880 km

Avd Oppland 18 plan og trafikk 27 utbygging 15 drift og vedlikehold ….og Arild da…….

Tiltak mot fotgjengerulykker / skolevegtiltak Gang- sykkelveg, E6 Jensbakken - Grytting Gang- sykkelveg og opphøyd gangfelt, Fv 256 Loholet - Lomoen

Kryssing i plan

Rundkjøring med alt

Fra veg………..

Til gate…….

Fv. 255 Grosberg

Fv. 255 Grosberg Viktige veger i distriktene

Dette er NOE av det seksjon for plan- og trafikk i Oppland har ansvar for og jobber med…….. Skiltplaner Støy og luftforurensning Trafikktellinger ÅDT-belegging av vegnettet Drift ATK Saksbehandling ATK Vedtak fartsgrenser Skiltvedtak Trafikksikkerhetsrevisjoner Ulykkesanalyser UG-ledelse FTU-sekretariat Omklassifisering Trafikksikkerhetsinspeksjoner Fartsvisningstavler Fartsmålinger Sykkelveginspeksjoner Trafikkvurderinger Veglister Opplæring arbeidsvarsling Miljø og klima Uttalelser til kommuneplaner Bestilling planoppdrag Kollektivtiltak Si ifra! Tilskudd trafikksikkerhetstiltak Sykkelkoordinator 2 sykkelbyer Kommunale TS-planer By – og tettstedsuvikling Risikovurderinger Gravetillatelser Museal virksomhet NTP Fylkesvegplan Fylkeskommunens vegadm Handlingsprogram Planlegging av fysiske tiltak på riks – og fylkesveg Trafikksikkerhetsprosjekter Turistinformasjon Uttalelser til kommunedelplaner Uttalelser til reguleringsplaner Dispensasjoner fra kommuneplan Dispensasjon fra byggegrensekrav Avkjørselstillatelser Kontakt mot utbyggingsprosjekter Saksbehandling reklamesaker Godkjenning arbeidsvarlingsplaner Saksbehandling nabovarsler/byggesaker Søknader om delingstillatelser Saksbehandling fartsgrenser Saksbehandling trafikksikkerhetssaker Saksbehandling kollektivtiltak Saksbehandling sykkelløp Saksbehandling rally Saksbehandling rystelser Kollektivkontakt

Oppsummert Planforvaltning Vegforvaltning Trafikk Arealplaner, KP, KDP, reg plan, områdeplan, detaljplan Vegforvaltning Byggegrenser, avkjørsler, dispensasjoner fra planer Trafikk Skilt, fartsgrenser, trafikkregulering, arbeidsvarsling Gjennomføre egne planer Utarbeide handlingsprogrammer for fylkes – og riksveger Pådrivere by og tettstedsutvikling (Areal og tranpsortplanlegging) og utredninger (klassifisering, mulighetsstudie fv33 og 34 osv)

Utbygging 19 stykker ved omorganisering i 2010 27 stykker i dag 19% kvinner Otta(3) – Fagernes(3) – Gjøvik(9) – Lillehammer(12) 2 byggherrestøtter - 6 kontrollingeniører 16 byggeledere – 2 prosjektledere 1 trainee + Jan

Roller Oppland fylkeskommune er Byggherre SVV opptrer som byggherrens representant Prosjekteier – Jan - Arild Prosjektleder – Ole Einar – Asbjørn - Frank Byggeleder Kontrollingeniør Byggherrestøtte

Ansvar Bidrag i prosjektgrupper reguleringsplan Byggeplan – Prosjektstyringsplan – Hb 018 Konkurransegrunnlag – NS 8406 (Forenklet norsk bygge- og anleggskontrakt) – Hb 025 Anskaffelse – OA – Doffin Grunnerverv Oppstart anlegg - samhandling Gjennomføring av anlegg – framdrift – økonomi – kvalitet - HMS

Ansvar Avslutning anlegg – Overtakelse - sluttoppgjør Overlevering – Drift/andre Etterfasen – Garanti – som bygget Rapportering Økonomi månedlig Kvalitet løpende HMS månedlig, timeverk og uønskede hendelser

Kontrakter 2010 11 nye kontrakter 2011 20 nye kontrakter

Kostnadsutvikling Handlingsprogram – planleggingsprogram Reguleringsplan – Anslag – Hb 217 Byggeplan – Prising av tilbudet før frist Kontrakt Endringer Tillegg

Kostnadsutvikling Mange årsaker til at prosjekter blir «dyrere»: Mer omfattende Marked Dårlige/ubrukbare masser Nye normaler/retningslinjer Forurensing Miljø Rekkverk Universell utforming

Erfaringer med gjeldende handlingsprogram for fylkesveg i Oppland Stor portefølje i januar 2010 Mange prosjekter der planlegginga ikke hadde starta. Antallet planleggere ikke tilpasset økt oppdragsmengde. En del detektivarbeid for å finne ut hvor prosjektene var. Noen av prosjektene var dårlig begrunnet – og ville koste langt mer en skissert i handlingsprogrammet. Arbeidskrevende å realisere de minste prosjektene – som har stort omfang

Erfaring fra forrige HP

Erfaring fra forrige HP

Tiltak for å endre dette Dårlig begrunnet Behovet for noen prosjekter noe marginalt Kostnader Skissert kostnader før man planla – blir da røffe overslag Tiltak for å endre dette Mer/grundigere innspill basert på behov fra kommunene Forprosjekter og skisseprosjekter

Fra kommunene Dokumentasjon om: Antall skoleelever Kartfesting Arealkonflikter VA, eiendomsgrenser, terrengdata Forankring – i TS-plan, annet Kontaktperson i kommunen Prioritering

Skisseprosjekt/forprosjekt Beskrivelse av hvor prosjektet er Behovet forprosjektet - hva prosjektet vil løse om det blir realisert – oppnåelse av hvilke mål En god del teknikaliteter: vegbredde, vegstandard, ÅDT, tidligere planer, andre planer, trafikale forbedringer med prosjektet osv. grovprosjektering – bredder, høyder Kostnadsvurdering Forprosjekter inneholder mer prosess med kommuner(enn skisseprosjekter)men mindre prosjektering.

Småprosjektene Arbeidskrevende å realisere Utvidelse av busslommer krever ofte reg plan eller disp fra kommunal plan Fylkeskommunen eier lite grunn rundt vegene – ofte eier vi ikke vegarealet vi kjører på. Konkurranse på alt - OA Doffin over 0,5 mill kr Ikke så mye enklere konkurransegrunnlag Geografi Mange krever grunnerverv

Småprosjektene Kan kommunene ta egnede små prosjekter?

Hva får vi av kommunene? Har fått to innspill og kjenner til et til 1: Prioritert utbedring og flere GSV (fv og rv) Ok begrunnelser for prosjektene Ønsker for verdien av et HP i en kommune 2: Prioritert utbedring og GSV (fv) OK begrunnelser hvis man leter i saksframlegget Ønsker å gå i dialog med SVV og OFK om utbedring av en veg som ikke er prioritert. 3: Prioritert sentrumstiltak, GSV og TS Gode begrunnelser

Hva henger igjen fra 2010 - 2013 En del prosjekter falt ut av HP-2010-2013. Disse vurderes på nytt – ikke planreserve. Planreserver egenprodusert: De 4 små, Veggemsflåten, Solvang – Oulie, Garlivegen, 285 i Øystre S….? Skåbu, Planreserver i kommunene – hovedsakelig pga. ønsker om gang – og sykkelveger, men også pga. SVVs innsigelser De store fv-prosjektene: 255 Lillehammer, fv33, fv34, 255 Skåbu. Spleiselagene; Gjøvik, Lena, Leira, Lillehammer Konkl: lite frie midler i 2014-2017

Utfordringene plandelen i HP 2014-2017 Avlasta vegnett – stor utfordring på sikt – blir mer fylkesveg pga. nye store riksvegprosjekter. Fra veg til gate og GSV og TS i/mellom tettstedene Bindingene av mange slag Profilen på handlingsprogrammet – utbedringer, gang – og sykkelveg, trafikksikkerhet – mange små eller få store Planlegging av mange små Geografisk fordeling Planprogram for 2018-2023 – eller 2018-2020? Etterslep

Utfordringene gjennomføringsdelen i HP 2014-2017 Kostnader Markedet i Innlandet med mange store prosjekter samtidig medfører høye priser Gjennomføring av mange små prosjekter

Prosessen viktig framover Hvor mye vil politikerne inn i prosessen?