Statens vegvesen Vegavdeling Oppland Litt mer om seksjonene: Plan og trafikk og Utbygging
Riksveg: 730 km Fylkesveg: 3000 km Kommunale veger: 1880 km
Avd Oppland 18 plan og trafikk 27 utbygging 15 drift og vedlikehold ….og Arild da…….
Tiltak mot fotgjengerulykker / skolevegtiltak Gang- sykkelveg, E6 Jensbakken - Grytting Gang- sykkelveg og opphøyd gangfelt, Fv 256 Loholet - Lomoen
Kryssing i plan
Rundkjøring med alt
Fra veg………..
Til gate…….
Fv. 255 Grosberg
Fv. 255 Grosberg Viktige veger i distriktene
Dette er NOE av det seksjon for plan- og trafikk i Oppland har ansvar for og jobber med…….. Skiltplaner Støy og luftforurensning Trafikktellinger ÅDT-belegging av vegnettet Drift ATK Saksbehandling ATK Vedtak fartsgrenser Skiltvedtak Trafikksikkerhetsrevisjoner Ulykkesanalyser UG-ledelse FTU-sekretariat Omklassifisering Trafikksikkerhetsinspeksjoner Fartsvisningstavler Fartsmålinger Sykkelveginspeksjoner Trafikkvurderinger Veglister Opplæring arbeidsvarsling Miljø og klima Uttalelser til kommuneplaner Bestilling planoppdrag Kollektivtiltak Si ifra! Tilskudd trafikksikkerhetstiltak Sykkelkoordinator 2 sykkelbyer Kommunale TS-planer By – og tettstedsuvikling Risikovurderinger Gravetillatelser Museal virksomhet NTP Fylkesvegplan Fylkeskommunens vegadm Handlingsprogram Planlegging av fysiske tiltak på riks – og fylkesveg Trafikksikkerhetsprosjekter Turistinformasjon Uttalelser til kommunedelplaner Uttalelser til reguleringsplaner Dispensasjoner fra kommuneplan Dispensasjon fra byggegrensekrav Avkjørselstillatelser Kontakt mot utbyggingsprosjekter Saksbehandling reklamesaker Godkjenning arbeidsvarlingsplaner Saksbehandling nabovarsler/byggesaker Søknader om delingstillatelser Saksbehandling fartsgrenser Saksbehandling trafikksikkerhetssaker Saksbehandling kollektivtiltak Saksbehandling sykkelløp Saksbehandling rally Saksbehandling rystelser Kollektivkontakt
Oppsummert Planforvaltning Vegforvaltning Trafikk Arealplaner, KP, KDP, reg plan, områdeplan, detaljplan Vegforvaltning Byggegrenser, avkjørsler, dispensasjoner fra planer Trafikk Skilt, fartsgrenser, trafikkregulering, arbeidsvarsling Gjennomføre egne planer Utarbeide handlingsprogrammer for fylkes – og riksveger Pådrivere by og tettstedsutvikling (Areal og tranpsortplanlegging) og utredninger (klassifisering, mulighetsstudie fv33 og 34 osv)
Utbygging 19 stykker ved omorganisering i 2010 27 stykker i dag 19% kvinner Otta(3) – Fagernes(3) – Gjøvik(9) – Lillehammer(12) 2 byggherrestøtter - 6 kontrollingeniører 16 byggeledere – 2 prosjektledere 1 trainee + Jan
Roller Oppland fylkeskommune er Byggherre SVV opptrer som byggherrens representant Prosjekteier – Jan - Arild Prosjektleder – Ole Einar – Asbjørn - Frank Byggeleder Kontrollingeniør Byggherrestøtte
Ansvar Bidrag i prosjektgrupper reguleringsplan Byggeplan – Prosjektstyringsplan – Hb 018 Konkurransegrunnlag – NS 8406 (Forenklet norsk bygge- og anleggskontrakt) – Hb 025 Anskaffelse – OA – Doffin Grunnerverv Oppstart anlegg - samhandling Gjennomføring av anlegg – framdrift – økonomi – kvalitet - HMS
Ansvar Avslutning anlegg – Overtakelse - sluttoppgjør Overlevering – Drift/andre Etterfasen – Garanti – som bygget Rapportering Økonomi månedlig Kvalitet løpende HMS månedlig, timeverk og uønskede hendelser
Kontrakter 2010 11 nye kontrakter 2011 20 nye kontrakter
Kostnadsutvikling Handlingsprogram – planleggingsprogram Reguleringsplan – Anslag – Hb 217 Byggeplan – Prising av tilbudet før frist Kontrakt Endringer Tillegg
Kostnadsutvikling Mange årsaker til at prosjekter blir «dyrere»: Mer omfattende Marked Dårlige/ubrukbare masser Nye normaler/retningslinjer Forurensing Miljø Rekkverk Universell utforming
Erfaringer med gjeldende handlingsprogram for fylkesveg i Oppland Stor portefølje i januar 2010 Mange prosjekter der planlegginga ikke hadde starta. Antallet planleggere ikke tilpasset økt oppdragsmengde. En del detektivarbeid for å finne ut hvor prosjektene var. Noen av prosjektene var dårlig begrunnet – og ville koste langt mer en skissert i handlingsprogrammet. Arbeidskrevende å realisere de minste prosjektene – som har stort omfang
Erfaring fra forrige HP
Erfaring fra forrige HP
Tiltak for å endre dette Dårlig begrunnet Behovet for noen prosjekter noe marginalt Kostnader Skissert kostnader før man planla – blir da røffe overslag Tiltak for å endre dette Mer/grundigere innspill basert på behov fra kommunene Forprosjekter og skisseprosjekter
Fra kommunene Dokumentasjon om: Antall skoleelever Kartfesting Arealkonflikter VA, eiendomsgrenser, terrengdata Forankring – i TS-plan, annet Kontaktperson i kommunen Prioritering
Skisseprosjekt/forprosjekt Beskrivelse av hvor prosjektet er Behovet forprosjektet - hva prosjektet vil løse om det blir realisert – oppnåelse av hvilke mål En god del teknikaliteter: vegbredde, vegstandard, ÅDT, tidligere planer, andre planer, trafikale forbedringer med prosjektet osv. grovprosjektering – bredder, høyder Kostnadsvurdering Forprosjekter inneholder mer prosess med kommuner(enn skisseprosjekter)men mindre prosjektering.
Småprosjektene Arbeidskrevende å realisere Utvidelse av busslommer krever ofte reg plan eller disp fra kommunal plan Fylkeskommunen eier lite grunn rundt vegene – ofte eier vi ikke vegarealet vi kjører på. Konkurranse på alt - OA Doffin over 0,5 mill kr Ikke så mye enklere konkurransegrunnlag Geografi Mange krever grunnerverv
Småprosjektene Kan kommunene ta egnede små prosjekter?
Hva får vi av kommunene? Har fått to innspill og kjenner til et til 1: Prioritert utbedring og flere GSV (fv og rv) Ok begrunnelser for prosjektene Ønsker for verdien av et HP i en kommune 2: Prioritert utbedring og GSV (fv) OK begrunnelser hvis man leter i saksframlegget Ønsker å gå i dialog med SVV og OFK om utbedring av en veg som ikke er prioritert. 3: Prioritert sentrumstiltak, GSV og TS Gode begrunnelser
Hva henger igjen fra 2010 - 2013 En del prosjekter falt ut av HP-2010-2013. Disse vurderes på nytt – ikke planreserve. Planreserver egenprodusert: De 4 små, Veggemsflåten, Solvang – Oulie, Garlivegen, 285 i Øystre S….? Skåbu, Planreserver i kommunene – hovedsakelig pga. ønsker om gang – og sykkelveger, men også pga. SVVs innsigelser De store fv-prosjektene: 255 Lillehammer, fv33, fv34, 255 Skåbu. Spleiselagene; Gjøvik, Lena, Leira, Lillehammer Konkl: lite frie midler i 2014-2017
Utfordringene plandelen i HP 2014-2017 Avlasta vegnett – stor utfordring på sikt – blir mer fylkesveg pga. nye store riksvegprosjekter. Fra veg til gate og GSV og TS i/mellom tettstedene Bindingene av mange slag Profilen på handlingsprogrammet – utbedringer, gang – og sykkelveg, trafikksikkerhet – mange små eller få store Planlegging av mange små Geografisk fordeling Planprogram for 2018-2023 – eller 2018-2020? Etterslep
Utfordringene gjennomføringsdelen i HP 2014-2017 Kostnader Markedet i Innlandet med mange store prosjekter samtidig medfører høye priser Gjennomføring av mange små prosjekter
Prosessen viktig framover Hvor mye vil politikerne inn i prosessen?