Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Advertisements

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Slektsforskerdagen Til slektsforskerdagen 2006.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Innovasjon Norge Aktuelle finansieringsordninger
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Kommunereform for vekst
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Generasjonsskifte – Hva kan IN bidra med? Anders Melleby Fremmerlid
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre det. Avslutt fremvisningen.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Bioenergiprogrammet 2011/ Biogass Vidar Andreassen.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Hva tilbyr Innovasjon Norge v/direktør Vigdis Harsvik.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Verdiskapning i en logistikkjede
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Hvordan skape vinnere.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Innovasjon Norge FORNY-forum
Internasjonal strategi for Trøndelag Visjoner og mål i FFP Avgrensing: Regionale/lokale myndigheter har en rolle Partnerskap m. næringsliv,
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Innovasjon Norge FORNY-forum
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Mobiliseringskonferanse Interreg
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Innovasjon Norge Solenergi Verdiskapingsprogrammet for fornybar energi i landbruket – VSP (tidligere Bioenergiprogrammet) Kalnes Anders Fugleneb.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av internasjonale tjenester 31.august 2009.

2 Innovasjon Norge  Stiftet 19. desember 2003 som særlovselskap  Startet sin virksomhet 1. januar 2004  Overtok virkemidlene som tidligere ble tilbudt av SND, Norges Eksportråd, Statens Veiledningskontor for Oppfinnere (SVO) og Norges Turistråd.  750 ansatte med kontorer i alle landets fylker og i 30 land. Hovedkontoret ligger i Oslo.

3 Formålsparagrafen til Innovasjon Norge Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering. Vest Busscar Sensonor EWOS og Global Fish i Florø REC wafer

4 Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

5 Tromsø Bodø Steinkjer Trondheim Ålesund Hermansverk Bergen Stavanger Kristiansand Arendal Tønsberg Sarpsborg Skien Drammen Oslo og Akershus Molde Hamar Vadsø Lillehammer Tynset Førde Regional kunnskap om nærings- og samfunnsliv Regional differensiering i Innovasjon Norges produkter og tjenester En kundenær organisasjon Distriktskontor Lokalkontor Alta Kirkenes

6 En markedsnær organisasjon Norden Stockholm København Helsinki Afrika Johannesburg Sentral Europa og Baltikum Budapest Praha Istanbul Warszawa Bucuresti Tallinn Sofia Dubai Russland Moskva Murmansk St. Petersburg Amerika Washington Boston Houston San Francisco New York Toronto Rio de Janeiro Santiago Asia Bangkok Beijing Shanghai Kuala Lumpur New Delhi Seoul Hanoi Singapore Tokyo Vest Europa Hamburg Haag Paris London Madrid Lisboa Milano

7 77 Innovasjon Norge skal bistå norske bedrifter med vekstambisjoner å lykkes i internasjonal konkurranse – enten bedriften møter konkurransen på hjemme- markedet eller i internasjonale markeder - ved hjelp av: kompetanse, rådgivning, nettverk, finansiering og eksponering

8 88 Internasjonalisering er en ”driver” for innovasjon og langsiktig vekst.... utnytte nye markedsmuligheter – selvsagt! men enda viktigere: ha fokus på å innovere for å møte ny og økt konkurranse hjemme og ute.. og vekst gir økt verdiskaping og attraktive arbeidsplasser

9 Internasjonal suksess krever en god strategi....der internasjonalisering ikke må være noe ”eget”, men en naturlig del, integrert i bedriftens holdninger og kultur: samarbeid over landegrensene delta i verdiskapende nettverk tilgang på ny teknologi overføring av kunnskap.

10 Internasjonalisering starter hjemme… Lokale ideer og muligheter Globale muligheter og ideer (Tjenester fra uteapparatet) Ute- kontorer Distrikts- kontorene (prekvali- fisering) Globale ideer får lokale muligheter! Lokale ideer får globale muligheter! Internasjonaliseringsaspektet må komme tidlig inn i bedriftens utviklingprosesser.

11 Prinsipper Vi går inn i prosjekter som gir økt innovasjon og kompetanse hvor Innovasjon Norge er utløsende for realisering og privat kapital med potensial for god lønnsomhet som ikke er konkurransevridende prosjektene må ha en strategisk forankring og være av stor betydning for den enkelte bedrift Ingen har krav på tilskudd – gradering fra null til maksimalsats for å sikre tilfredsstillende bedriftsøkonomisk lønnsomhet

12 RÅDGIVINGSTJENESTER EU-rådgivning Handelsteknisk rådgiving Internasjonal markedsrådgiving Kobling mot kunnskapsmiljøer i utlandet Praktisk assistanse i utenlandske markeder Eksporthåndboken

13 Selger Eksportrestriksjoner Toll og avgifter Leveringsbetingelser Lisenser Importrestriksjoner Dokumentasjon Kjøper Produktkrav/standarder Transport/logistikk Betalingsbetingelser Opprinnelsesregler Kontrakter/avtaler Handelsteknisk rådgivning (Handelsteknisk avd.) Rådgivnings- tjeneste

14 Nettverkstjenester Bedriftsnettverk Eksporthjelp til nødhjelpsmarkedet

15 Kompetansetjenester Eksporthåndboken Handelstekniske kurs e-Market Services Hjemhenting av kunnskap Navigator

16 Profilering Omdømmeprogrammet Profilering av Norges som reisemål Norske fellesstands i utlandet Næringslivsdelegasjoner Visit Norway

17 Oil and Gas Rio China Fisheries & Seafood Expo Grûne Woche European Seafood Exhibition Norske fellesstands i utlandet Eksponerings -tjeneste Norske fellesstands i utlandet

18 Næringslivsdelegasjoner Eksponerings -tjeneste I forbindelse med Statsbesøk, der representanter fra Kongefamilien og statsråder er på offisielle besøk hos andre nasjoner, tilrettelegger IN for næringslivsdelegasjoner.

19 Finansieringstjenester

20 Besøk oss på nett: innovasjonnorge.no